Robotnicy, pracujący przy budowie tunelu, użyją czterech takich wielkich maszyn i materiałów wybuchowych. Docelowo będą po dwie maszyny na każdą nawę tunelu, w tym po jednej na każdy portal.- Ten tunel będzie najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce drążonym w skale. Od grudnia rozpoczęły się prace strzałowe, a na miejscu działają wiertnice tunelowe – informuje GDDKiA. Stosowana jest metoda górnicza NATM (od angielskiego New Austrian tunnelling method). Jest ona jedną z podstawowych przy budowie tuneli. Głównym jej założeniem jest wykorzystywanie całego górotworu jako konstrukcji nośnej tunelu, pełni ona rolę obudowy wstępnej. W tej metodzie wykorzystuje się materiały wybuchowe, które są montowane we wcześniej wydrążonych otworach. Główną zaletą metody austriackiej jest fakt, iż może być ona wykorzystywana w różnych warunkach. Jumbo Drill jest wyposażony w dwa ramiona z organem wiercącym oraz jedno ramię z koszem dla pracowników. Maszyna będzie używana do wiercenia otworów: strzałowych, pod kotwy skalne oraz drenażowych o długości nawet 24 m. Maszyna może być zaprogramowana w taki sposób, by na podstawie punktów geodezyjnych określić swoją pozycje w tunelu i samodzielnie wykonać wiercenie. Ponadto na tym odcinku zostanie wybudowanych 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść dla zwierząt oraz 39 przepustów dla małych zwierząt. Robotnicy wybudują również drogi dojazdowe i przebudują istniejącą sieć okolicznych dróg. Zakończenie prac przy budowie tuneli oraz oddanie wspomnianego odcinka Bolków – Kamienna Góra do ruchu planowane jest na drugą połowę 2023 r. Drogę buduje konsorcjum firm PORR z Warszawy i PORR Bau z Wiednia. Musi wydrążyć dwa tunele: pierwszy o długości ok. 2300 m (TS-26), pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz drugi – o długości ok. 320 m (TS-32) niedaleko miejscowości Gostków.

Napisz komentarz


Masz ciekawą sprawę? Czekam na info!

Portal

Zgłoś za pomocą formularza.