To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

MZK przetestuje elektryka

fot. Mercedes

Od 4 do 16 czerwca MZK będzie testować elektrycznego Mercedesa eCitaro. Firma planuje, by w pierwszych trzech dniach pojazd obsługiwał przewozy pasażerskie na liniach nr: 15, 19, 7, 6, a w dniach następnych o trasach przejazdu zadecydują mieszkańcy, wypełniając specjalną ankietę, która niebawem pojawi się na stronie internetowej MZK.

Mercedes eCitaro to autobus dwunastometrowy, zeroemisyjny o napędzie elektrycznym, wyprodukowany w 2018 roku. Jego waga to 13,5 tony. Ma 29 miejsc siedzących, a na pokład zabiera 100 osób. Jest pojazdem nowej generacji, bardzo cichym, wyposażonym w wiele nowinek technologicznych, m.in. czujniki obciążenia osi, które rejestrują dane i przesyłają informacje o liczbie pasażerów. Umożliwia to odpowiednie automatyczne ustawienie temperatury wnętrza. Inaczej powinna też pracować klimatyzacja, jeśli wewnątrz jest 50 pasażerów, a inaczej, gdy np. z pętli startuje tylko z dwiema osobami. Analogicznie jest z ogrzewaniem. Dodatkowo, pojazd można zaprogramować, np. o której godzinie wyruszy rano na trasę. Tym samym, komputer pokładowy odpowiednio wcześnie włączy ogrzewanie lub chłodzenie przestrzeni pasażerskiej. W takiej sytuacji pojazd wyjeżdża od razu „przygotowany”, dzięki czemu na dostosowanie temperatury wnętrza nie zużywa baterii. Wiele elementów tego autobusu „pracuje” na rzecz optymalizacji zużycia energii. Baterie są chłodzone lub podgrzewane, aby zawsze pracowały w optymalnej temperaturze. Energia odzyskiwana z hamowania zasila system utrzymywania właściwej ich temperatury oraz odpowiedniej temperatury wnętrza. Autobus jest wyposażony w baterie litowo-jonowe o mocy 243 kWh, podzielone maksymalnie na dziesięć modułów. Dwa moduły znajdą się na dachu, cztery z tyłu pojazdu, a dodatkowe 2-4 moduły zgodnie z życzeniem przewoźnika mogą być zainstalowane na dachu. Na ładowaniu może przejechać 150 km.

 

Komentarze (4)

wszystko fajnie do czasu aż skończy się gwarancja na akumulatory - potem będzie drogo i to bardzo

Czyli około 5 godzin jazdy i ładowanie, które troszeczkę potrwa - ale nikt nie mówi ile. Przypuszczam, że przy obecnej mocy sieci MZK potrwa to resztę doby.

Szkoda se du py zawracać!! Może za 10-15lat bedą miały dluższy zasięg i szybciiej się beda ładować! Moje doswiadczenie z elekt rykiem! - chciałem kupić w kredycie małe autko miejskie żonie. Myślę sobie może taki elektryk to dobra sprawa? Patrzę na ogłoszenia i był Reno Zoe! Około 50tyś.złotych (używany oczywiście)! Jade tam pytam co i jak a gość mówi że cena abonamentu za baterie do tego auta to około 500złotych miesięcznie! Pytam a gdybym kupił te baterie to ile?? Około 50tyś złotych! Masakra... Czyli że małe zoe 100 koła paroletni!! Kupiłem nowego Hyundaia za 50tyś w benzynie.

Widzę że pan prezydent chce Jelenią Górę zadłużyć po same uszy!!! Utylizacja baterii od takiego autobusu elektrycznego kosztuje krocie. To już lepiej kupić trolejbusy, po 10 latach eksploatacji są tańsze w utrzymaniu niż te autobusy. Czy ktoś może przemówić prezydentowi do rozumu?