To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Pociąg do Karpacza? Za 100 mln zł.

Pociąg do Karpacza? Za 100 mln zł.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, już za dwa lata możemy liczyć na dojazd pociągiem do Kowar i Karpacza. Odbudowa rozebranej przed lat trasy może pochłonąć do 100 mln zł. 

Podróżni już niedługo będą mogli dojeżdżać bezpośrednio z Jeleniej Góry do Karpacza i Kowar. Niebawem Województwo Dolnośląskie formalnie przejmie linię nr 308 (Jelenia Góra – Mysłakowice – Kowary) i linię nr 340 (Mysłakowice – Karpacz).

W grudniu ubiegłego roku podpisana została umowa na wykonanie studium wykonalności dla linii Jelenia Góra – Karpacz/Kowary, a wykonawcą zostało Biuro Realizacji Inwestycji KOLTECH INWESTOR.

Studium wykonalności dla tych linii kolejowych jest w końcowej fazie przygotowania i nanoszone są ostatnie poprawki, a samo przyjęcie dokumentu powinno nastąpić na początku czerwca – informuje Tymoteusz Myrda, członek zarządu Województwa Dolnośląskiego.

Ważnym krokiem będzie także podpisanie aktu notarialnego, potwierdzającego przeniesienie praw własności do linii ze spółki PKP na samorząd Województwa Dolnośląskiego. Planowane jest to na przełomie III i IV kwartału tego roku.

– Przejmowanie i rewitalizacja tych linii to część naszego projektu odbudowy kolei na Dolnym Śląsku. To również bardzo dobra wiadomość nie tylko dla mieszkańców Kotliny Jeleniogórskiej, ale też dla wszystkich Dolnoślązaków, którzy będą mogli łatwiej dojechać do atrakcyjnych turystycznie miejscowości – dodaje Tymoteusz Myrda.

Szacuje się, że koszty rewitalizacji tej trasy wyniosą około 70 mln – 100 mln zł, w zależności od ostatecznie wybranego wariantu rewitalizacji. Szacuje się, że proces inwestycyjny pozwalający na przywrócenie ruchu pociągów pasażerskich do Kowar i Karpacza potrwa około 2 lat. 

Komentarze (28)

100 mln? na ch*j ta kolej do karpacza?

Jak z JG do Karpacza pociag dojedzie w 20 min to ma sens jak godzinę to zbedny wydatek

Na ..uj to jest gumka, a twój komentarz jest nie na miejscu

Podstawą oceny programu kandydata jest wiarygodność.Z 79 obietnic złożonych w kampanii samorządowej w 2018 r., Rafał Trzaskowski zrealizował zaledwie 5. To pokazuje, czego możemy się spodziewać po jego ewentualnym zwycięstwie.

nie wiem po co to komu... jakaś idiotyczna decyzja. wydac tyle kasy aby pozniej utrzymywac sklad, torowisko itd itp a ruch bedzie 70% mnienszy niz załozenia minimalne

Już wrocławskie trolle zluzowały majty..... Bo już pełne były...

7,5 km szyn ma kosztować do 100 mln zł?

Nie 7,5 km, tylko 15 km JG - Kowary i 8 km Mysłakowice - Karpacz. Razem 23 km.

Czy taki projekt ma sens, można było zobaczyć po odnowieniu i otwarciu połączenia Szklarska Poręba - Harrachov. Bywały dni, że dno "vlaka" ciężko sie zmieścić. Oby granica jak najszybciej została znów otwarta!
Turystyka to raz. A dwa: wzdłuż linii JG - Kowary/Karpacz mieszka mniej więcej tyle osób, co wzdłuż (dłuższej i trudniejszej technicznie) linii JG - Szklarska Poręba.

Tylko żeby potem mądrze ułożyć rozkład jazdy.

na pytanie po co kolej do Karpacza, odpowiem nie warto wam tłumaczyć bo i tak nie zrozumiecie

A choćby po to aby nie powstała na torowisku kretyńska ścieżka rowerowa!

Właśnie poco ta kolej jak będzie centralny port lotniczy i samolotem szybciej dolecimy oglądać "oczka wodne " , pis dopłaci 500et.

Oczywiście że PIS dopłaci, bo ma z czego. Zamiast do waszych mafii pójdą choćby na to...

ŻEBY BYŁ WYBÓR i akternatywa!!! po to...

super!!!!!!!!!!!! i fajnie by było aby skład był troche z
przeszłosci moze nawet z ciuchcią a nie mega nowoczesny,może??!!

Linia do Karpacza - bardzo spoko, jestem za, na pewno niejeden raz skorzystam. Byle nie odnawiali linii do Lwówka.

Jestem za a nawet może być na Śnieżkę

Jako mieszkaniec jeleniej napisze do wszystkich trolll których boli d....a.
Taka trasa to może być atrakcja dla miasta i nie pogniewam się jak nawet powstaną na trasie stacje dla mieszkańców okolicznych miejscowości to takie złe.
Nawet z czystej ciekawości sam pojadę taka trasa

Mało rozumiesz realia. I w ogóle jak ma linia kolejowa promować Jelenią Górę?
Przede wszystkim linia była nierentowna jeszcze przed jej zamknięciem. Tutaj istotne jest ile ludzi jeździ samochodami na trasie JG - Kowary, JG - Karpacz oraz czas przejazdu. Wystarczy popatrzeć na składy, które jeżdżą do Szklarskiej, tłumów wielkich nie ma, nawet pomijając obecną sytuację.
Składy, jeszcze nie wiemy ile ich będzie, jak będą ułożone.

Mnie zastanawia na jakiej podstawie wyliczyli te 100 milionów na rewitalizację całej linii kolejowej, gdyż tutaj nie chodzi tylko o położenie nowych torów, ale również o odbudowę przystanków. A wszystkie między JG, a włącznie z Kowarami i do Karpacza są zdewastowane. Podejrzewam, że będą budować nowe w stylu tych jak np. na Zabobrzu, Przemysłowej, itd. Tylko, że koszt budowy tylko tych dwóch wyniósł ponad 23 mln zł. A ile jest przystanków między JG, a Kowarami i Karpaczem? A mosty kolejowe, np. ten w Miłkowie to ruina, inne tez pewnie wymagają mniejszych lub większych remontów. Dlatego te 100 milionów to kwota mocno zaniżona.

Bardzo dobrze, że będzie takie połączenie.Jeleniogórski Pks wycina kursy, tylko patrzeć jak zniknie z rynku.A nie każdy ma samochód.Podróż pociągiem może okazać się fajną atrakcją

To miałoby sens
Jeśli z dworca kolejowego w Karpaczu w cenie biletu!! Byłby pod stawiany autobus do KarpacA Górnego!! I na odwrót, z Karpacza Górnego autobus zbiera ludzi i podwozi ich na Dworzec w Karpaczu i dalej pociągiem do Jeleniej... Mógłby tam jeździć autobus elektryczny, trasa krótka bo bez tego to z dołu Karpacza i tak trEba iść na busy albo autobus i czekać.

To niech będzie coś z klasą i dwa razy dziennie parowoz,żeby wyglądało na retro.

Dokładnie tak! Linia będzie rentowna bo skoro busiarze i PKS zarabia, kolej przejmie wszystko ( wygoda i szybkość ). Elektryczny busik do Karpacza górnego i mamy świetny ekologiczny transport. Lepiej późno niż wcale.

Dobrze że mam kawałek ziemi z torowiska na własność i tanio nie sprzedam :)

A może zrobić tory z Jeleniej Góry do Szczecina, było by lepiej. Ludzie mieli by alternatywę wyjazdu nad Polskie morze.

Wystarczy ułożyć rozkład jazdy tak żeby można się przesiąść w Węglińcu bez marnowania czasu na kombinacje typu jazda przez Zgorzelec albo czekanie w Lubaniu ewentualnie czekanie na busa zastępczego zamiast pociągu.

Czyli te dobre-PO-PSL-SLD porozbierało i zniszczyło,bo nie potrzeba, bo się nie opłaca,a te oszołomy z PIS odbudują i naprawią. Czyli ta wasza czerwona retoryka zle wygląda. KRÓL JEST NAGI. Wygląda to zgoła całkiem inaczej-----PIS to innowacje i naprawa PAŃSTWA.

Bardzo mnie to cieszy. Zadbajcie o przywrócenie albo najlepiej zmiana rozkładu jazdy tak żeby można dojechać na 7 rano z Jelonki do Węglińca.