To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Skrzyżowanie - przeszkoda dla wozów strażackich

Skrzyżowanie - przeszkoda dla wozów strażackich

Wysokie krawężniki i długie wysepki na przebudowywanym skrzyżowaniu ulic Grunwaldzkiej, Mostowej i Alei Jana Pawła II będą zdaniem jeleniogórskich strażaków utrudniać im sprawny przejazd. Miejski Zarząd Dróg i Mostów odpowiada: budowa wysepek ma służyć bezpieczeństwu przechodniów i zapowiada, że do końca września drogowcy mają opuścić skrzyżowanie. - To ostateczny termin – poinformował nas wczoraj Jerzy Bigus, z-ca dyrektora MZDiM.

Wprawdzie trwająca od maja przebudowa największego w mieście skrzyżowania ulic Alei Jana Pawła II z Grunwaldzką i Mostową jeszcze się nie zakończyła, ale już dziś jeleniogórscy strażacy widzą jego mankamenty. Narzekają na zbyt wysokie krawężniki i długie wysepki.

- Dla kierowców wozów strażackich to dodatkowe utrudnienie. Przede wszystkim stojące na skrzyżowaniu samochody, które zechcą ustąpić miejsca pojazdom uprzywilejowanym, nie będą miały żadnego pola manewru. Zbyt wysoki krawężnik uniemożliwi im ewentualny wjazd na wysepkę. Kierowcy nie będą więc mogli ani na nią wjechać, ani nawet zjechać w miejsce, na którym ją wybudowano. Gdyby nie te utrudnienia, przejazd przez skrzyżowanie byłyby na pewno sprawniejszy. Szkoda, że przebudowy skrzyżowania nikt z nami nie konsultował – mł. bryg. Radosław Fijołek, z-ca Komendanta Miejskiego PSP w Jeleniej Górze.

Idealnym rozwiązaniem dla strażaków byłaby ich zdaniem budowa awaryjnego, a zatem dodatkowego pasa dla pojazdów uprzywilejowanych. Miałby on powstać w miejsce np. obecnej wysepki na ulicy Grunwaldzkiej. Za późno. Wysokie krawężniki i trzy nowe, nazywane żartobliwie przez nich tramwajowymi przystankami, wysepki to zamierzone i przemyślane działania inwestora.

- Wysepki porządkują ruch, zwłaszcza w zimie, kiedy pasy zasypuje śnieg. Wysoki krawężnik ma natomiast uniemożliwiać kierowcom wjazd na chodnik. Dzięki wysepkom przechodnie mogą się czuć bezpiecznie, zwłaszcza że pokonywane przez nich w tym miejscu skrzyżowanie ma długość aż 18 metrów – wyjaśnia Jerzy Bigus, z-ca dyrektora MZDiM.

Niestety obawy strażaków mogą się ziścić już wkrótce. MZDiM zapewnia, że ostatecznym terminem ukończenia robót jest koniec września. Drogowcom zostało jeszcze położenie ścieralnej i ostatniej już nawierzchni. To ona może ewentualnie nieco obniżyć poziom krawężnika do przepisowych 12-14 centymetrów.

- Możliwe, że zrobimy to w nocy z poniedziałku na wtorek lub środę, wtedy kiedy jest najmniejsze natężenie ruchu w tym miejscu. Wylewany beton asfaltowy osiąga temperaturę nawet 150 stopni C. Jezdnia będzie więc wymagała zamknięcia na czas zanim masa bitumiczna zastygnie i zwiąże. To najważniejszy i jeden z ostatnich etapów robót – dodaje Jerzy Bigus.

Działa już bowiem nowa sygnalizacja, która zmianę świateł dostosowuje do natężenia ruchu. Podobne urządzenia samodzielnie regulujące ruch zamontowane już zostały na skrzyżowaniu ulic Wojska Polskiego z Sudecką, Wojska Polskiego z Matejki i na Placu Wyszyńskiego.

- Pojawi się jeszcze odporne na szybkie ścieranie oznakowanie poziome i pionowe, które myślę, że wytrzyma nawet przez najbliższe dwadzieścia lat – dodaje Jerzy Bigus.

Koniec przebudowy skrzyżowania był wyczekiwany od dawna, jego termin zaś regularnie przesuwany. MZDiM tłumaczy, że o co najmniej trzy tygodnie ich prace wydłużyła awaria kanalizacji sanitarnej, którą spowodowały prowadzone równolegle prace wiertnicze. Od 1 października od ulicy Mostowej w kierunku Jeżowa Sud. będą prowadzić dwa pasy, a z Jeżowa Sud. w stronę centrum trzy.

 

Skrzyżowanie - przeszkoda dla wozów strażackich
Skrzyżowanie - przeszkoda dla wozów strażackich
Skrzyżowanie - przeszkoda dla wozów strażackich

Komentarze (4)

"Wysepki porządkują ruch, zwłaszcza w zimie, kiedy pasy zasypuje śnieg"

- no i wydał się !!!

Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Jeleniej Górze nie planuje odśnieżania dróg w okresie zimowym !!!

Czyli działania (a raczej ich brak) z premedytacją :-)

Można było tam zrobić pas awaryjny dla służb ratunkowych i porządkowych.Zobaczcie ile karetek dziennie jeździ tamtędy alarmowo.

strażacy chyba mają za dużo czasu na służbie i wymyślają ciekawe teorie... wysokość krawężników jest znormalizowana, więc podobne - g****e - zarzuty można by mieć do wszystkich ulic w Polsce. Jakie pasy awaryjne?!? ... Komuś się najwyraźniej pomyliło skrzyżowanie przy Castoramie z autostradą.

Do dwaa,mam nadzieję ze ja będzie ci się paliła kiedyś chata to przez takie zablokowane skrzyżowanie przyjedziemy do ciebie o 10 min za późno i wtedy zrozumiesz o co chodziło strażakom.