To jest archiwalna wersja serwisu nj24.pl Tygodnika Nowiny Jeleniogórskie. Zapraszamy do nowej odsłony: NJ24.PL.

Kiedy ten szybki tramwaj?

- Poprosiliśmy ministra, by wskazał, jakie są możliwości budowy szybkiego tramwaju w Jeleniej Górze oraz w jakim terminie – mówi prezydent Jeleniej Góry Marek Obrębalski.

Prezydent zwrócił się z takim pytaniem do Ministra Infrastruktury oraz do marszałka województwa dolnośląskiego. Szybki tramwaj to w praktyce szynobus, który kursowałby na linii Jelenia Góra – Szklarska Poręba. Odjazd z danej stacji byłby co kilkadziesiąt minut.

- Przypomnę, że rada miejska w 2006 roku uchwaliła Zintegrowany Plan Rozwoju Transportu i w nim znajduje się zapis o utworzeniu szybkiego tramwaju – powiedział prezydent.

Sprawa ma podtekst polityczny. O szybkim tramwaju mówił niedawno poseł Marcin Zawiła. Miejmy nadzieję, że nie jest to kiełbasa wyborcza i że i jednemu i drugiemu zależy, by takie połączenie w mieście powstało.

Komentarze (17)

To NIESTETY jest kiełbasa wyborcza.

to żadna kiełbasa to świetna :D perspektywa i szansa dla miasta i regionu

Greg masz rację - to jest kiełbasa wyborcza. Brakuje tylko, jak któryś z kandydatów ogłosi, że każdy kto na niego zagłosuje dostanie pół litra gorzały i pęto kiełbasy. Zaczyna się czas picerów.
A szynobus niby dlaczego ma jeździć tylko na trasie JG - Szkl. Poręba. A dlaczego nie JG-Karpacz. Poza tym brakuje porządnej komunikacji kolejowej do JG z Wrocławia. Przecież nie każdy musi jeździć swoim transportem. Z Polski dostać się pociągiem do Wrocławia to nie jest problem. Kłopoty zaczynają się od Wrocławia do JG. To są kpiny żeby trochę ponad 100 km jechać ponad 4 godz. Najlepiej się przesiadać z we Wrocławiu na autobus albo do busa ale to niepotrzebnie komplikuje podróż. Jeżeli JG i okolice chce zarabiać na masowej turystyce to te masy ludzkie muszą mieć możliwość dojazdu nie tylko swoimi samochodami. Ale aby tak się stało to musicie wybrać przyzwoitych i mądrych radnych (zarówno w JG, powiecie i w gminach) - takich, którzy będą coś chcieli zrobić dla regionu a nie tylko pchać się do koryta i załatwiać stołki. przyjrzyjcie się tylko jaki był stan posiadania obecnych radnych a jaki jest na końcu kadencji. A najważniejsze nie głosujcie na Łojka z PIS oraz Ryszarda Bareja i R. Kwaśnickiego z PSL, na którejkolwiek liście by się pojawili - niech wspólnie zajmują się np hodowlą zagrożonych wyginięciem dzikich ptaków, jeden jest wszakże specjalistą od leśnictwa a drugi specjalistą od drobiu a więc niech to robią.

Kiełbasa, frytki i piwo.
"by takie połączenie w mieście powstało."

nie liczyłbym na jakikolwiek tramwaj bo skoro pomysł był z 2007r. a teraz dopiero to wypływa na wierzch. a miasto mimo planów rozwoju transporu z 2007 roku nawet na newralgicznych skrzyzowaniach modernizowanych po sporzadzeniu tego planu nic sobie z niego nie robiło.(przykład;dodatkowe pasy ruchu dla autobusów) No i link do planu rozwoju transportu z 2007r z urzędu miasta
http://www.jeleniagora.pl/pdf/Zintegrowany%20Plan%20Rozwoju%20Transportu...

pomysł chybiony, taki tramwaj byłbny nierentowny. Ewentualnie sezonowo, lato i zima.

Euro 2012 to też było iluzją a jednak....
Szybki tramwaj to bardzo realny pomysł skoro Pan Obręlaski próbuje nam wmówić ,że już kilka lat temu myślał o tym. Ale dopiero teraz się obudził ,że przespał taki hit, który w świetle dotacji unijnych wcale nie jest mżonką!!!! :cheer:

TO JEST SUPER KONCEPCJA!!! JESTEM ZA!!

Już kiedyś miała być SKM-ka szybka kolej miejska i chyba po to zelektryfikowano linie kolejową Jelenia-Szklarska Poręba i cioooo !??? dwa pociągi na krzyż :angry:

Ale za Euro wziął się Sajnog i dlatego jest sukces. Obrębalski mu przynajmniej nie przeszkadzał. A Zawiła co zrobił jak był prezydentem? Przesiedział w gabinecie cztery lata i palił papieroski. Wskażcie choć jedną inwestycję, którą on przeprowadził. Zaś szczególnie wdzięczni panu Zawile powinni być mieszkańcy placu Ratuszowego. Do dzisiaj nie możemy wykupić mieszkań po jego decyzjach. Taka prawda.

Zobaczycie nieudacznicy,że ten tramwaj będzie!! świetny pomysł. Wszystkie odważne pomysły spotykają się z nagatywną opinią wiecznych malkontentów. Ale dzięki takim odważnym projektom następuje rozwój. No ale co Wy możecie o tym wiedzieć????

w Cieplicach spotkało się dwóch panów u trzeciego i kombinowali jak przetrwać kryzys który nadchodzi.Zapomnieli o jednym że ICH czas się skończył.

:woohoo:

Pozostaje sie cieszyć ze znalazł sie ktos kto powraca do zarzuconej swego czasu koncepcji REGIOTRAM czyli kolejowo- tramwajowych połączęń w rejonie Liberca Zittau i Jeleniej Góry. Nasi sasiedzi juz z niej korzystaja u nas mimo że bylismy parterem projektu sprawa zaległa

sokół nie sciemniaj bo jak wypali będziesz pierwszy latał za tym żeby cie uznali za współautora

Wbrew pozorom uruchomienie regularnych kursów szynobusów do Szklarskiej nie jest skomplikowanym przedsięwzięciem. Linia i cała infrastruktura pomiędzy Jelenią Górą i Szklarską nie wymaga wielkich nakładów w celu przystosowania do szynobusów. Możliwe, że PLK będą nawet mogły na stałe pozbyć się kłopotu związanego z utrzymaniem sieci trakcyjnej i wyłączą wreszcie zasilanie, o czym marzą od dawna. Szkoda tylko, że w artykule nie ma podstawowej informacji, że planowane połączenie, o ile powstanie, będzie obsługiwała swoim taborem i pracownikami samorządowa spółka Koleje Dolnośląskie. Dlatego wszystko zależy od decyzji marszałka województwa, będącego organem założycielskim spółki KD. Z dotychczasowych doświadczeń tej firmy wynika, że na istniejących już połączeniach szynobusowych (m. in. Legnica - Kłodzko - Międzylesie, Kłodzko - Wałbrzych, Legnica - Węgliniec, Szklarska Poręba - Korenov czy Jelenia Góra - Zebrzydowa) samorząd pokrywa z własnych środków ponad 80% kosztów ich funkcjonowania. Jedynie trasa z Wrocławia do Trzebnicy wykazuje lepszą rentowność. Jednak tak naprawdę w przypadku przewoźników lokalnych - samorządowych - nikt nie wymaga aby przychody z biletów pokrywały całość kosztów. Pytanie brzmi więc: do jakiego poziomu województwo jest zdecydowane dokładać do planowanego połączenia. To jednak zależy od wielu czynników, a jednym z podstawowych problemów będzie konieczność zakupu dodatkowego taboru. Tymczasem koszt zakupu pojazdu o parametrach zbliżonych do szynobusów obecnie ekspoatowanych sięga 8 mln.

:woohoo: :lol: :evil: