Można już kupować i rezerwować bilety na 48. Jeleniogórskie Spotkania Teatralne. Obejrzymy sześć przedstawień teatrów z Warszawy, Krakowa, Łodzi i Zittau. – Są to znakomite realizacje, w których grają świetni aktorzy – mówi o spektaklach Tadeusz Wnuk, dyrektor Teatru im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze, który jest organizatorem Spotkań. JST rozpoczynają się 2 października i potrwają do 7 października. Zamieszczamy opisy spektakli, by ułatwić wam decyzję na co się wybrać.

Od razu uprzedzamy, że wybór nie będzie łatwy.

Na”zakładkę” z Festiwalem ZOOM ZBLIŻENIA

Nie tylko ze względu na dobrą jakość wszystkich przedstawień, ale także zbiegu terminów z Międzynarodowym Festiwalem Filmowym ZOOM ZBLIŻENIA. Festiwal ten zaplanowano w Jeleniej Górze od 4 do 10 października. Będą więc dni, gdy trzeba będzie wybrać kino czy teatr. Niefortunna zbitka terminów spowodowana została pandemią koronawirusa. ZOOM ZBLIŻENIA został przeniesiony na jesień, bowiem w stałym, lutowym terminie nie mógł się odbyć, gdyż obowiązywał lockdown. Teraz organizatorzy imprez kulturalnych spieszą się, by wszystkie doszły do skutku, bowiem nie wiadomo, czy nie nastąpi wzrost zachorowań na koronawirusa i ponowne zamknięcie. Korzystajmy zatem z propozycji.

48. Jeleniogórskie Spotkania Teatralneopis spektakli

2 października, godz. 19. 00, Teatr Atenum Warszawa „UCIEKINIERKI” Autorzy: Pierre Palmade & Christophe Duthuron, przekład: Barbara Grzegorzewska, reżyseria: Wojciech Adamczyk, scenografia: Katarzyna Adamczyk. Występują: Magdalena Zawadzka oraz Sylwia Zmitrowicz.

Margot, po 20 latach monotonnego życia rodzinnego decyduje się opuścić dom, by wreszcie spróbować egzystować na swoich zasadach. W tym samym czasie Claude opuszcza dom spokojnej starości, bo czuje, że jeszcze chwila, a zanudzi się tam na śmierć. Obie bohaterki dosłownie stają sobie na drodze w realizacji marzeń o nowym życiu. Tak rozpoczyna się seria emocjonujących przygód, które stwarzają uciekinierkom szanse na przyjaźń i demonstrację kobiecej solidarności, ale przede wszystkim poczucie, że wreszcie żyją.    Pełna emocji i humoru komedia, napisana przez duet autorski Palmade & Duthuron, podbiła serca francuskiej publiczności, szczególnie w Paryżu. Pisano nad Sekwaną, że to piękna lekcja życia, którą należy się dzielić bez umiaru! Powstała z myślą o wybornym kobiecym deblu aktorskim, który tworzą Magdalena Zawadzka i Sylwia Zmitrowicz.

3 października godz. 19.00, Teatr Kwadrat Warszawa „TYDZIEŃ NIE DŁUŻEJ”, autor: Clément Michel, tłumaczenie: Irma Helt, reżyseria: Marcin Sławiński, scenografia i kostiumy: Maciej Chojnacki, asystent reżysera: Andrzej Nejman. Występują: Andrzej Nejman, Anna Cieślak/Natalia Rybicka, Paweł Małaszyński.

ON już z NIĄ nie może. Ale to w ogóle. Fizycznie. Jednak nie jest w stanie jej tego powiedzieć. Przecież jako mężczyzna nie posiada tego specyficznego składnika, nazywanego odwagą cywilną… Ale chwileczkę, żeby było jasne: nie chodzi o seks, bo z tym to jeszcze by pewnie mógł, chodzi o jej OBECNOŚĆ, słodką, niezmienną, wszechogarniającą i… nieodwracalną?! Jedynym sposobem na wyjście z impasu jest by to ona podjęła decyzję, żeby jej również to wspólne życie zaczęło doskwierać. A ponoć nic tak skutecznie nie niszczy związku, jak odpowiednio nieodpowiedni… PRZYJACIEL. Najlepiej pod jednym dachem. Dlatego już nazajutrz TEN TRZECI pojawia się u drzwi z połową swojego dobytku. Ale co, jeśli jego obecność wcale nie będzie uciążliwa? Co, jeśli jego zalety znacząco przewyższą jego… no właśnie, co jeśli on w ogóle nie ma wad?! „Tydzień, nie dłużej…” to na wskroś absurdalna komedia nie-małżeńska z wielką, czerwoną ciężarówką w tle, w której słowo „szczerość” nabiera zupełnie nieoczekiwanych znaczeń, a przyjaźń, miłość… Chwileczkę. Jaka przyjaźń, jaka miłość…?!

4 października godz. 19.00, Teatr Komedia Warszawa „DOM LALKI.” CZĘŚĆ 2″, autor: Lucas Hnath, tłumaczenie: Elżbieta Woźniak, reżyseria: Tomasz Dutkiewicz, scenografia: Wojciech Stefaniak. Występują: Agnieszka Warchulska, Maria Pakulnis, Paulina Komenda, Jan Wieczorkowski.

Dramat „Dom lalki”, czasami tytułowany również jako „Nora”, autorstwa norweskiego pisarza Henryka Ibsena został przez niego napisany w roku 1879. Dramat ten jest uważany za jeden z najważniejszych utworów literatury światowej, umieszczony został na prestiżowej międzynarodowej liście Pamięć Świata. Główną bohaterką książki jest Nora – młoda kobieta, matka trójki dzieci, ukochana żona swojego pnącego się w hierarchii banku męża. Są małżeństwem od ośmiu lat, ale w momencie kryzysu okazuje się ono jedynie podtrzymywaną sztucznie fikcją. Nora pragnąc przywrócić zdrowie ukochanemu, fałszuje w przeszłości podpis ojca na rewersie. Jeśli ta sprawa wyjdzie na jaw, kariera Torwalda zostanie zahamowana. I choć sprawa zakończy się szczęśliwie, Nora uświadomi sobie, że w rękach żonglującego jej życiem w zależności od atmosfery męża, przez lata była tylko tytułową lalką. Nora porzuca rodzinę, oświadczając, że będzie próbowała na własną rękę radzić sobie w życiu. „Dom lalki”. Część 2.” Lucasa Hnath’a, napisana w roku 2017 i wystawiona z ogromnym sukcesem na Broadway’ u, to bezpośrednia kontynuacja losu ibsenowskich bohaterów. Rzecz dzieje się 15 lat po odejściu Nory. W końcowej scenie przełomowego dzieła Ibsena Nora Helmer podejmuje szokującą decyzję o opuszczeniu męża oraz trójki dzieci i rozpoczęciu życia poza rodziną. To kulminacyjne wydarzenie – kiedy Nora zatrzaskuje drzwi przed wszystkim w swoim życiu – natychmiast wprowadziło światowy dramat do współczesności. Teraz Nora puka do tych samych drzwi. Wróciła. Ale dlaczego? I co będzie oznaczać jej powrót dla tych, których zostawiła? Niezwykle błyskotliwa i intrygująca sztuka Lucasa Hnath’a stawia bardzo wiele pytań, na które nie znajdujemy prostych odpowiedzi. Każda z postaci dramatu zderza się z bolesną historią pozostałych bohaterów tego rodzinnego kręgu. Każda z postaci ma swoja własną bolesną historię i racje, które nie przystają do przekonań pozostałych osób. Ale również w jakiś przedziwny sposób te historie spójnie się wzajemnie dopełniają, tworząc oczyszczającą przestrzeń do, wydawałoby się niemożliwego pojednania, czy może chociaż próby wybaczenia.

„Dom lalki”. Część 2.” jest wciągającą opowieścią o nas, o ludziach. Naszych uczuciach, emocjach, pragnieniach i potrzebach. I ograniczeniach. Narzuconych przez społeczeństwo i konwencjonalne przyporządkowanie ról, ale i narzuconych sobie przez nas samych.

5 października godz. 19. 00, Teatr im. Juliusza Słowackiego Kraków„ZIMOWLA”, NA PODSTAWIE POWIEŚCI DOMINIKI SŁOWIK, adaptacja i reżyseria: Jakub Roszkowski, scenografia, kostiumy, światła: Mirek Kaczmarek, muzyka: Dominik Strycharski, ruch sceniczny: Maćko Prusak, współpraca dramaturgiczna: Dominika Słowik. Występują: Agnieszka Judycka, Magdalena Osińska, Agnieszka Przepiórska, Wanda Skorny (gościnnie), Anna Tomaszewska, Rafał Dziwisz, Marcin Kalisz, Wojciech Skibiński, Feliks Szajnert.

Miasteczko Cukrówka, w Dolinie Zmornickiej, gdzieś w okolicach Wadowic. Pozornie zwykłe miejsce, pełen małomiasteczkowych tęsknot, radości i problemów. Ale… po ulicach nocami nago chodzi dziewczyna, z okolicznego jeziora wyłowiono ciało, jeden z mieszkańców zostaje wróżem, a w kościele dzieją się cuda. Nad Cukrówką unosi się aura tajemnicy i grozy. Co się tam naprawdę dzieje? Co to za trup? Jakie sekrety skrywają żyjący w niej ludzie? I czy na pewno chcemy je odkrywać?

6 października g. 19:00, Teatr Powszechny w Łodzi „TAŃCZĄCY Z GWIAZDAMI”, scenariusz i reżyseria: Michał Walczak, scenografia: Matylda Kotlińska, kostiumy: Patrycja Fitzet, muzyka: Marta Zalewska
choreografia: Kamil Wawrzuta, multimedia: Piotr Pawlus, udźwiękowienie materiału filmowego: Bartosz Idzi, animacje w materiale filmowym: Marcin Władyka. Występują: Diana Krupa, Paulina Nadel, Sebastian Jasnoch, Jakub Kotyński, Arkadiusz Wójcik. Gościnnie w materiale filmowym: Krzysztof Szczepaniak

Jak mówi autor sztuki i reżyser Michał Walczak, „Tańczący z gwiazdami” to inspirowany powieściami Stephena Kinga i filmami Davida Lyncha musical o teatrze, który po miesiącach pandemicznego miotania się między życiem a śmiercią wraca do życia, próbując wystawić rewiowy hit. W trakcie nocnych prób w Teatrze Powszechnym dochodziło do niewyjaśnionych zjawisk: po korytarzach błąkały się divy i pudelek Bubu Mon Cheri Adorea, należący do diamentowego redaktora, który podobno osobiście zjawi się na widowni, by zrecenzować premierę. Do luksusowego ośrodka odwykowego dla celebrytów – Farmy Deziluzji – przyjeżdża aktorka Melisa Asanov (Paulina Nadel). Po ujawnieniu przez nią przemocowych praktyk oskarżony o mobbing wykładowca filmówki i  reżyser Wojtek Krasz (Sebastian Jasnoch), ginie w wypadku a Melisa popada w depresję i rezygnuje z aktorstwa. W trakcie terapii grupowej prowadzonej przez Zena (Krzysztof Szczepaniak) Melisa zaprzyjaźnia się patoinfluencerką Pati (Diana Krupa) i wróżką Anastazją (Arkadiusz Wójcik), którzy podczas pandemii załamali się i trafili do agencji artystycznej Bubu Stars, prowadzonej przez Bohdana Gadomskiego (Jakub Kotyński) oraz jego pudelka Bubu Mon Cheri Adorea. Ceną za karierę w Bubu Stars jest całkowite poświęcenie dla sławy i udział w benefisie Bohdana – kolorowego ptaka show biznesu i przyjaciela gwiazd: Krzysztofa Krawczyka, Ewy Demarczyk, Aldony Orłowskiej. Przygotowania do premiery „Tańczącego z gwiazdami” przerywa śmierć redaktora. Ale pakt z agencją Bubu Stars trwa. Bohdan wraca z zaświatów, by w roli jego narzeczonej – Violetty Villas – obsadzić swoją nową muzę i miłość – Melisę. Czy Melisa uwolni się od prześladującego ją w na jawie i w snach managera i recenzenta? Czy Bohdanowi uda się doprowadzić do premiery benefisu i wrócić do świata żywych? Jakie tajemnice gwiazd opisał Bohdan Gadomski w nie opublikowanej autobiografii”?

7 października g.19:00 – Gerhart Hauptmann Theater Zitta „NIPPLEJESUS”, autor: Nick Hornby, opracowanie: Clara Drechsler i Harald Hellmann. Występuje: Marc Schützenhofer

Bezrobotny, niewykształcony Dave rezygnuje z pracy bramkarza z powodu obaw o bezpieczeństwo i rozpoczyna nową pracę jako strażnik w muzeum. Ze względu na swój przerażający wzrost, Dave zostaje wybrany do pilnowania dzieła sztuki ofensywnej przeznaczonego tylko dla dorosłych, znajdującego się w osobnym pomieszczeniu. Początkowo Dave, który nie ma zbyt wielkiego zamiłowania do sztuki, nie może pojąć ogromnych środków bezpieczeństwa. Przecież na obrazie widać tylko Jezusa na krzyżu. Po bliższym przyjrzeniu się odkrywa, że został on zmontowany jako kolaż z tysięcy kobiecych sutków. Dave jest przerażony i zdegustowany, niechętnie wykonuje swoją pracę. Kiedy jednak poznaje osobiście artystkę Marthę Marsharn, zaczyna zajmować się kontrowersyjnym obrazem i rozwija swój osobisty stosunek do niego. Od tej pory broni dzieła sztuki przed wszelkimi atakami.

Bilety jeszcze są, ale trzeba się pospieszyć z kupnem

JST zostały dofinansowane z budżetu Jeleniej Góry (170 tys zł) oraz przez ministra kultury, dziedzictwa narodowego i sportu (100 tys. zł).

– Nie wyobrażamy sobie jesieni w Jeleniej Górze bez tych teatralnych atrakcji – mówił dzisiaj (14 września) na spotkaniu w teatrze Jerzy Łużniak, prezydent Jeleniej Góry. Cieszymy się, że po raz 48. mieszkańcy i turyści mają możliwość obejrzenia przedstawień z doborowych polskich teatrów oraz z zaprzyjaźnionego z nami Teatru w Zittau – dodaje.

FOT. FB Jerzy Łużniak

-Są to bardzo różnorodne spektakle – podkreśla dyrektor Tadeusz Wnuk. -Od dramatu, komedię, przedstawienie muzyczne po monodram. Te wielorakie formy teatralne mają wspólny mianownik- mówią o kondycji społeczeństwa, problemach, z którymi przychodzi nam się teraz zmierzyć – opisuje przedstawienia i zapewnia, że będą z pewnością inspiracją do dyskusji i dalszych rozmów.

Bilety na JST można kupować i rezerwować w kasie Teatru im.Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze lub na stronie internetowej https://teatrnorwida.pl/spektakle.

Ceny biletów średnio wynoszą około 60 zł. Nadal obowiązują przepisy zezwalające na zajęcie 75 procent widowni (w Teatrze im. Cypriana Kamila Norwida jest to koło 260 miejsc). Ale osoby zaszczenione, mające paszport covidowy, będą mogły zajmować pozostałe miejsca.

1 Komentarz

Napisz komentarz


Masz ciekawą sprawę? Czekam na info!

Alina Gierak

502 499 336

Zgłoś za pomocą formularza.