Informację, że Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK SA wydał zgodę na przekazanie bezpłatne linii kolejowej 283 samorządowi województwa dolnośląskiego, podał wczoraj (19.02) na swoim FB Andrzej Kredkowski, radny sejmiku dolnośląskiego. Szybko umieścił ją również Artur Zych, burmistrz Wlenia, który cierpliwie zabiegał o uruchomienie tej linii i nie ustawał w staraniach, by powróciły na nią pociągi.

Starania radnych i zarządu województwa

Bardzo dziękuję panu prezesowi i koalicjantom z sejmiku za pomoc. To daje możliwość przywrócenia, po wielu latach, połączeń pasażerskich na tak malowniczej linii kolejowej z trzema tunelami i słynnym mostem nad zaporą w Pilchowicach. Mam nadzieje, że w miastach powiatowych: Lwówek Śląski i Złotoryja, za kilka lat pojawią się pociągi pasażerskie KD” – napisał na FB Andrzej Kredkowski. Wpis otagował jako „szczęśliwy” i zilustrował zdjęciami z trasy między innymi z nieczynnych dworców we Wleniu i w Pilchowicach.

„Dotarła do mnie bardzo dobra wiadomość. Samorząd Województwa Dolnośląskiego przejął linię kolejową Jelenia Góra- Lwówek Ślaski. Bardzo dziękuję za zaangażowanie panu Andrzejowi Kredkowskiemu i radnym Sejmiku Wojewódzkiego oraz wszystkim osobom, które w ten procesie nas wspomagały” – dziękował na FB burmistrz Wlenia Artur Zych.

Linia do Lwówka Śląskiego przejęta

Na powrót pociągów na tę trasę przyjdzie pewnie poczekać kilka lat, bowiem szlak jest w bardzo złym stanie, ale najważniejszy krok został zrobiony.

– Linia kolejowa nr 283 z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego, która przebiega przez most nad Jeziorem Pilchowickim, to ważna część naszego wielkiego projektu rewitalizacji nieczynnych szlaków kolejowych i przywracania na nich połączeń pasażerskich – informował Cezary Przybylski marszałek województwa dolnośląskiego.

Starania o przejęcie linii trwały tak długo, bowiem nieczynną linią nr 283 zarządzały obecnie PKP PLK, a nieruchomości w jej obrębie były własnością PKP S.A. Chodziło o dopracowanie między nimi kwestii formalno-prawnych. Następnie zgodę na przekazanie linii samorządowi musi wydać minister infrastruktury.

Cezary Przybylski podziękowania tym radnym sejmiku województwa dolnośląskiego, którzy zaangażowali się w tę inicjatywę:  „Za zaangażowanie w nasz samorządowy projekt przejmowania linii kolejowych od państwa serdecznie dziękuję Patrykowi Wildowi, radnemu województwa dolnośląskiego oraz Tymoteuszowi Myrdzie, członkowi zarządu województwa odpowiedzialnemu za infrastrukturę kolejową„. 

Do Karpacza i  Świeradowa -Zdroju także pociągiem

W planach UMWD jest ponadto rewitalizacja linii 340 od Karpacza do Mysłakowic i linię 308 od Ogorzelca, przez Kowary i Mysłakowice do Jeleniej Góry. 4 lutego doszło do formalnego przekazania w ręce Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei, linii kolejowej z Mysłakowic do Karpacza. To otwiera drogę do rewitalizacji tej trasy. W 2020 roku powstało studium wykonalności dla linii do Kowar i Karpacza. Ich rewitalizacja, w zależności od wybranego wariantu, ma kosztować od 70 do 100 mln zł, przy założeniu jej elektryfikacji.

Trwają ponadto prace przygotowawcze przed rewitalizacją linii kolejowej do Świeradowa-Zdroju.

Napisz komentarz


Masz ciekawą sprawę? Czekam na info!

Portal

Zgłoś za pomocą formularza.