Korzystanie z karty płatniczej jest niewątpliwie wygodnym rozwiązaniem, jednak warto mieć przy sobie również gotówkę. Co zrobić w sytuacji, kiedy na poszukiwanie bankomatu nie ma czasu? Najlepiej jest wówczas znaleźć punkt handlowo-usługowy oferujący cashback. Co to takiego i jak wypłacać pieniądze korzystając z tej opcji?
Usługa cashback – co to jest?
Mogłoby się wydawać, że najszybszym sposobem na wypłacenie gotówki z konta jest skorzystanie z bankomatu. Jeśli jednak w pobliżu nie ma takiego urządzenia, warto pamiętać o usłudze cashback. Polega ona na wypłacie gotówki podczas zakupów w punktach handlowo-usługowych, które taką możliwość oferują, a więc np. w sklepach, na stacjach paliw czy w kioskach z prasą. Z usługi cashback można skorzystać tylko podczas płacenia za towary i usługi, nie ma więc możliwości wypłacić gotówki bez dokonania zakupów. Według danych gromadzonych przez Narodowy Bank Polski w I kwartale 2021 roku w Polsce wypłaty sklepowe (cashback) oferowało ok. 252,6 tys. placówek handlowych, a z samej usługi skorzystano 4,501 mln razy.[1]
Jak wypłacać pieniądze?
Punkty oferujące wypłaty sklepowe oznaczone są logo MasterCard „Płać kartą i wypłacaj” lub Visa „Visa cash back”. Aby skorzystać z tej usługi trzeba o tym poinformować sprzedawcę jeszcze przed opłaceniem zakupów, a następnie wpisać kwotę, jaką się chce pobrać i potwierdzić transakcję za pomocą kodu PIN i/lub podpisu na wydruku z terminala. Suma wypłaty zostanie dodana do wartości zakupu, ale na wydruku obie kwoty są wskazane osobno. Większość banków nie pobiera prowizji za usługę cashback, jednak trzeba pamiętać o limitach jednorazowych wypłat. W przypadku osób korzystających z karty Visa jest to 300 zł, zaś posiadaczy kart Maestro i MasterCard – 500 zł, z usługi można jednak skorzystać kilkukrotnie w ciągu dnia. Warto też wspomnieć, że nie ma znaczenia kwota transakcji, przy okazji której dokonywana jest wypłata sklepowa. Można więc zapłacić za zakupy np. kilkanaście złotych i wypłacić przy tym 300 zł. Nie trzeba też aktywować usługi cashback w serwisie bankowym, aby móc z niej korzystać.
Najważniejsze zalety usługi cashback dla użytkownika
Możliwość skorzystania z usługi cashback jest wygodnym rozwiązaniem zwłaszcza w sytuacji, kiedy w pobliżu nie ma bankomatu i brakuje czasu na jego poszukiwanie. Wówczas wystarczy znaleźć punkt handlowo-usługowy, który taką możliwość oferuje. Dzięki temu podczas zakupów można też wypłacić gotówkę. Oszczędność czasu to nie jedyny plus cashback. Zaletą jest w tym przypadku również brak prowizji, prostota (większość czynności niezbędnych do wypłaty wykonuje sprzedawca), możliwość korzystania z usługi w ciągu dnia dowolną liczbę razy, a także bezpieczeństwo – każda taka wypłata pieniędzy musi zostać potwierdzona za pomocą kodu PIN. Według danych NBP średnia wypłacana w ten sposób kwota wynosiła w pierwszym kwartale 2021 roku 131 zł.[2] Można więc się domyślać, że osoby korzystające z usługi cashback uzupełniają w ten sposób gotówkę w portfelu na niewielkie codzienne wydatki.
Czy warto wprowadzić w swoim punkcie usługę cashback?
Usługa cashback z punktu widzenia klienta jest wygodna, bo dzięki niej nie ma potrzeby poszukiwania bankomatu, aby wypłacić gotówkę. A czy jest to korzystne rozwiązanie dla właściciela sklepu lub usługodawcy? Jeśli prowadzisz punkt handlowo-usługowy, warto udostępnić w nim usługę cashback. Aby z niej skorzystać, klient będzie musiał dokonać zakupów, nawet na niewielką kwotę. Jest to większa szansa na przyciągnięcie do punktu nowych osób. Oprócz tego mniej gotówki w kasie to oszczędność czasu na jej liczeniu czy transportowaniu do banku, a pośrednio także większe bezpieczeństwo i mniej ryzyka związanego z przechowywaniem pieniędzy w punkcie.
Aby klienci punktu handlowo-usługowego mogli korzystać z usługi cashback, niezbędny jest odpowiedni terminal płatniczy. Obsługa takiego urządzenia jest prosta – po wprowadzeniu karty trzeba tylko postępować zgodnie z instrukcjami.
[1] https://www.nbp.pl/systemplatniczy/karty/q_01_2021.pdf
[2] Tamże