– Tradycje kolejarskie w Jeleniej Górze i w regionie, to ponad 150 lat. Chcemy, by w nowocześnie zorganizowanej Jeleniej Górze było eksponowanych wiele pamiątek, interesujących dla mieszkańców i turystów. Zabiegałem i będę zabiegał o zabytkową lokomotywę, która miałaby stanąć przy Dworcu Głównym PKP,– mówi Jerzy Łużniak, prezydent miasta. Chodzi o lokomotywę manewrową TKL 48-58, którą samorząd chce wyeksponować na fragmencie torowiska kolejowego nieopodal ulicy Krakowskiej.
Jeszcze w październiku 2015 r. po uzyskaniu informacji, że ta lokomotywa (stojąca w parowozowni Jelenia Góra) może być zezłomowana prezydent Jeleniej Góry wystąpił do PKP Cargo z informacją, że miasto jest zainteresowane jej przejęciem i wyremontowaniem dla potrzeb ekspozycji.
Dopiero po trzech latach (w lipcu 2018) przedstawiciel PKP Cargo oddział w Krakowie zwrócił się z pytaniem, czy miasto nadal jest tym zainteresowane. W dniu 12 lipca 2018 pismo podtrzymujące wstępną decyzję zainteresowania zostało przesłane do Krakowa. – Otrzymaliśmy wówczas informację, że przejęcie nie jest możliwe, ale użyczenie – owszem. Wystąpiliśmy więc o użyczenie tego sprzętu – mówi prezydent Łużniak. I wtedy, już z Cargo Warszawa, przyszedł wykaz dokumentów niezbędnych do podpisania umowy. Po ich skompletowaniu zostały wysłane do Warszawy.
Miasto uzyskało wówczas zapewnienie, że reszta procedury to czysta formalność. Na podstawie tej informacji wystąpiono w sierpniu 2018 r. do PKP Oddział Gospodarowania Nieruchomościami z prośbą o użyczenie fragmentu torów (bocznicy manewrowej), gdzie po remoncie byłaby eksponowana lokomotywa. Sprawa tymczasem jest zawieszona i nie ma ostatecznego rozstrzygnięcia.
Ze względu na brak dalszych działań ze strony spółek PKP – samorząd wystosował 9.10.2019 r. pismo z prośbą o podjęcie ostatecznej decyzji.
Na to pismo nie ma odpowiedzi do dziś. Wobec powyższego kolejnym pismem z 10.03.2020 r. Miasto wystąpiło o zgodę na dzierżawę lokomotywy, ale… Oficjalna odpowiedź nie nadeszła, a nieoficjalnie przekazano informację, że lokomotywa będzie przekazana najpierw do Wrocławia do remontu, a potem do Legnicy, bo tamtejsze związki zawodowe kolejarzy o nią właśnie wystąpiły.
W odpowiedzi na tę informację Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu PKP, Komisja Rejonowa ZZDR przy ZLK w Wałbrzychu, z siedzibą w Jeleniej Górze wystąpiły do zarządu Cargo SA w Warszawie, kierując swoje pismo do członka zarządu Cargo, Zenona Kozendry o to, by powrócono do ustaleń sprzed pięciu lat. Dotąd nie ma w tej sprawie żadnej reakcji.