29 lipca br. mieszkanka powiatu ryckiego spędzająca wakacje na terenie powiatu karkonoskiego powiadomiła policję o oszustwie, którego padła ofiarą i straciła 7 tysięcy złotych. Schemat działania sprawców był klasyczny, bazujący na zaufaniu i strachu przed utratą pieniędzy. I skuteczny, niestety…

Policjanci z Komisariatu II Policji w Jeleniej Górze prowadzą postępowanie w sprawie oszustwa, którego ofiarą padła mieszkanka powiatu ryckiego przebywająca na naszym terenie na wakacjach.

29 lipca br. na numer telefonu komórkowego pokrzywdzonej zadzwonił mężczyzna, który podał się za pracownika jednego z banków. Oszust poinformował ją, że doszło do wycieku danych osobowych. W związku z tą sytuacją konieczne jest wdrożenie procedury zabezpieczającej, a następnie nakłonił ją do podania numeru klienta oraz hasła logowania.

Pod pozorem ochrony konta, fałszywy pracownik banku poprosił pokrzywdzoną do zalogowana się na konto i wpisanie niezbędnych danych w zakładce płatności, a na koniec zatwierdzenie transakcji. W rezultacie z konta zniknęło 7 tysięcy złotych.

Oszuści przez cały czas utrzymywali kontakt telefoniczny z ofiarą, wzmacniając iluzję autentyczności sytuacji i manipulując emocjami pokrzywdzonej.

W związku z tą sprawą, policjanci walczący z tego typu przestępczością ostrzegają:

– Bądź czujny na podejrzane wiadomości: Oszuści często wysyłają wiadomości SMS lub e-mail, podszywając się pod banki lub inne instytucje finansowe. Nie reaguj pochopnie na takie wiadomości, zwłaszcza jeśli proszą o podanie danych osobowych lub finansowych.

– Weryfikuj tożsamość rozmówcy: Jeśli otrzymasz telefon od rzekomego pracownika banku, nie podejmuj żadnych działań bez uprzedniej weryfikacji jego tożsamości. Zakończ rozmowę i skontaktuj się bezpośrednio z bankiem, używając oficjalnych numerów telefonów dostępnych na stronie internetowej banku.

– Nie podawaj kodów BLIK przez telefon: Banki nigdy nie proszą o podanie kodów BLIK, numerów PIN, ani innych danych uwierzytelniających przez telefon. Jeśli ktoś prosi Cię o takie informacje, to z pewnością jest to oszustwo.

– Nie podejmuj działań finansowych pod presją: Oszuści często wykorzystują techniki manipulacji, aby wywołać strach i zmusić ofiarę do szybkiego działania. Pamiętaj, że banki nigdy nie będą wymagać od Ciebie natychmiastowego podjęcia decyzji finansowych.

– Zgłaszaj podejrzane sytuacje: Jeśli masz podejrzenia, że mogłeś paść ofiarą oszustwa, natychmiast skontaktuj się z bankiem i zgłoś sprawę na Policję. Im szybciej zareagujesz, tym większa szansa na zminimalizowanie strat.

Policja apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności we wszelkich tego typu sytuacjach. Przypominamy, że oszuści stosują coraz bardziej wyrafinowane metody, aby wyłudzić pieniądze. Edukacja i świadomość zagrożeń to najlepsze narzędzia w walce z oszustwami.

podinspektor Edyta Bagrowska

Napisz komentarz


Masz ciekawą sprawę? Czekam na info!

Portal

Zgłoś za pomocą formularza.