24 lipca br. do Komisariatu II Policji w Jeleniej Górze zgłosił się mieszkaniec powiatu karkonoskiego, który został oszukany przez osobę, która podszyła się pod jego syna. Oszust kontaktował się z nim za pośrednictwem komunikatora i poprosił o przelanie gotówki na wskazane konto na zakup telefonu komórkowego oraz opłacenie pobytu w hotelu. Mężczyzna przelał środki i w ten sposób stracił blisko 6 tysięcy złotych.

Jeleniogórscy policjanci przestrzegają przed tą formą oszustwa internetowego, która jest coraz bardziej popularna. Złodzieje kradną tożsamość osoby, podszywają się pod nią i wykorzystując zaufanie proszą jej najbliższych i znajomych o podanie hasła „Blik” czy przelanie pieniędzy na zakup towaru. O tym, w jaki sposób działają oszuści przekonał się mieszkaniec powiatu karkonoskiego. Uwierzył osobie podszywającej się pod jego syna i przelał gotówkę w wysokości blisko 6 tysięcy złotych na wskazane konto na zakup telefonu komórkowego, który rzekomo został uszkodzony oraz za pobyt w hotelu. Kiedy mężczyzna zorientował się, że został oszukany powiadomił policję.

Bądźmy czujni i nie dajmy się zwieść pozorom. Pamiętajmy! Czytajmy dokładnie komunikaty przychodzące na telefon podczas każdej transakcji oraz wiadomości od znajomych i najbliższych. Taka właśnie forma kontaktu może się okazać zwykłym oszustwem. Możemy stracić swoje oszczędności. Warto więc potwierdzić tego typu konwersację dzwoniąc do osoby, która prosi nas o pieniądze lub chociażby wysłać smsa na jej numer telefonu i poczekać na odpowiedź.

Przestępcy wykorzystują nieuwagę osób korzystających komputerów, telefonów komórkowych oraz innych urządzeń z dostępem do Internetu i włamują się na ich konta, dlatego właśnie jeleniogórscy policjanci przypominają mieszkańcom Jeleniej Góry oraz powiatu karkonoskiego o kilku ważnych kwestiach:

  • Pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je.
  • Pamiętajmy o wylogowywaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu ich użytkowania.
  • Nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników.
  • Oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
  • Informujmy dzieci o szkodliwych konsekwencjach wykorzystywania Internetu.
  • Kontrolujmy strony internetowe, które przeglądają najmłodsi.
  • Zablokujmy te witryny, których według nas dzieci nie powinny przeglądać.
  • Uaktualniajmy system operacyjny i oprogramowanie, którego używamy.

Fot.. iStock, info. Edyta Bagrowska, KMP Jelenia Góra

Napisz komentarz


Masz ciekawą sprawę? Czekam na info!

Portal

887732136

Zgłoś za pomocą formularza.