Jeśli ogrzewasz dom prądem, możesz dostać do 1500 zł tzw. dodatku elektrycznego. Zostało już jednak niewiele czasu na złożenie wniosku.
O jednorazowy dodatek elektryczny, czyli dofinansowanie do rachunków za prąd, mogą ubiegać się te gospodarstwa domowe, w których źródło ogrzewania zasilane jest energią elektryczną (pompy ciepła, bojlery). Jeśli w domu mieszka kilka rodzin, to mogą się one ubiegać tylko o jedno dofinansowanie.
Wniosek o dodatek energetyczny mogą złożyć wyłącznie te gospodarstwa domowe, które wcześniej zgłosiły główne źródło ogrzewania do Centralnej Ewidencji Emisyjności. Urzędnicy to skontrolują.
Kto nie dostanie pieniędzy?
Rodziny, których domowa instalacja jest zasilana panelami fotowoltaicznymi. Nawet gdy do ogrzewania wykorzystują pompę ciepła.
O dofinansowanie nie mogą też wnioskować gospodarstwa domowe, które już wcześniej złożyły wniosek o dopłatę do węgla, gazu skroplonego LPG lub innego opału.
Gdzie złożyć wniosek?
Wzór wniosku znajduje się na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Jest również dostępny w urzędach miast lub gmin.
Do formularza należy wpisać:
– imię i nazwisko osoby wnioskującej,
– numer PESEL,
– obywatelstwo,
– numer i seria dokumentu tożsamości (jeśli nie dysponujemy nr PESEL),
– miejsce zamieszkania (dokładny adres wraz z kodem pocztowym),
– numer rachunku bankowego, na który mają wpłynąć pieniądze,
– rodzaj źródła ciepła (pompa ciepła, ogrzewanie elektryczne, bojler elektryczny),
– adres e-mail (na który będzie przesłana informacja, że dodatek został przyznany).
We wniosku trzeba też podać, ile osób wchodzi w skład gospodarstwa domowego. Jeśli jest ono wieloosobowe, musimy podać dane wszystkich jego członków.
Ile wynosi dodatek elektryczny?
Są dwa progi dofinansowania energii elektrycznej:
– 1000 zł – dla gospodarstw domowych, których zużycie energii elektrycznej za 2021 rok wynosi do 5 MWh;
– 1500 zł – gdy roczne zużycie prądu przekracza 5 MWh.
Do wniosku należy dołączyć rachunki za prąd za cały 2021 rok, które potwierdzą, że zużyliśmy ponad 5 MWh.
Do kiedy można składać wnioski?
Termin mija już za 2 tygodnie, czyli 1 lutego 2023 roku.
Wniosek można złożyć:
– osobiście,
– on-line (platforma ePUAP i profil zaufany),
– wysłać listem poleconym do właściwego urzędu gminy.
Pieniądze zostaną przelane maksymalnie w ciągu 30 dni kalendarzowych na konto wnioskodawcy. Będzie je też można odebrać w kasie urzędu.
News4Media/fot. iStock