Od poniedziałku 24 kwietnia ruch kolejowy na linii z Jeleniej Góry do Wałbrzycha i Wrocławia odbywa się już normalnie. Podróżni nie muszą więc już korzystać z kłopotliwej komunikacji zastępczej, która przez ponad miesiąc dowoziła pasażerów pociągów z Jeleniej Góry (i Szklarskiej Poręby) do Janowic Wielkich i w drugą stronę.
To świetna informacja, zważywszy zbliżający się długi majowy weekend. Wprawdzie komunikacja zastępcza prowadzona była bardzo sprawnie, bez tłoku i zbędnej straty czasu (co wiemy z doświadczenia, kilka razy podróżując na tej trasie), ale jednak kłopotliwa, bo oznaczająca konieczność sprawnego przesiadania się, szczególnie uciążliwego podczas podróży z dużym bagażem. Wydłużała też przejazd o około pół godziny.
Podczas prowadzonych prac zatrzymanie ruchu było konieczne ze względu na konieczność zabezpieczenia konstrukcji tunelu, co wiązało się z pracami ziemnymi. Przerwa w ruchu pociągów miała trwać miesiąc (12 marca – 12 kwietnia), ale wydłużyła się do 24 kwietnia. Wykonawca remontu musiał zmienić technologię robót, bo trafił na inne warunki gruntowe, niż pierwotnie założono.
Przerwa w ruchu pociągów zdarzy się raz jeszcze, ale za ponad rok, po wakacjach 2024 r., gdy wymienione będą tory i sieć trakcyjna.
Wykonawca inwestycji, spółka PORR, informuje o szczegółach przedsięwzięcia.
Rewitalizacja obejmuje odnowienie blisko 300 metrów tunelu. Wewnątrz obiektu została rozebrana kamienna obudowa, którą zastąpi żelbetowa konstrukcja. Renowacja obejmuje ściany oporowe oraz odwodnienie. Wymienione zostaną tory i sieć trakcyjna.
Prace są prowadzone z wykorzystaniem technologii zapewniającej maksymalne utrzymanie przejezdności linii. W tym celu używana zostanie maszyna typu „TEM”, która pozwala na prowadzenie robót „tunel w tunelu”. Maszyna skuwa materiał skalny, poszerzając tunel do docelowych wymiarów oraz natryskuje beton do ściany. Obudowa maszyny tworzy wolną przestrzeń do bezpiecznego przejazdu pociągów bez zabudowy dodatkowych osłon toru.
– Do wykonania prac w tunelu na Dolnym Śląsku wykorzystywana jest maszyna, którą PORR wykonywał już prace pod ruchem w 2019 roku w zabytkowym, XIX-wiecznym tunelu Kuckuckslay w Niemczech na trasie Kalscheuren-Ehrang. „To urządzenie zostało zbudowane specjalne w celu prowadzenia prac tunelowych pod ruchem, a po niezbędnych przeglądach i ponownym rozruchu, została sprowadzona do Polski z Austrii. Roboty powinny się zacząć w I kwartale przyszłego roku – informował Siegfried Weindok, członek zarządu, dyrektor Pionu Kolei w PORR S.A.
Dzięki poszerzeniu tunelu przez obiekt będzie mogło przejeżdżać więcej pociągów a także możliwe będą równoczesne przejazdy składów po obu torach. Rewitalizowany obiekt jest ważny w przewozach pasażerskich oraz towarowych – zapewnia obsługę sudeckich kopalni odkrywkowych.
Fot. PORR