Materiał informacyjny Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego

Fundusze europejskie pomogły uczniom z Bystrzycy Kłodzkiej powrócić do normalności

Dodatkowe lekcje, warsztaty, wycieczki i pomoc psychologa – na te działania dolnośląskie samorządy postarały się o fundusze unijne, by pomóc uczniom na nowo odnaleźć się w szkole po pandemii i nauce zdalnej. Z pomocy skorzystało tysiące dzieci, między innymi z Bystrzycy Kłodzkiej.

– Dzieci są dla nas bardzo ważne, a po pandemii znalazły się w nowej, trudnej sytuacji. Dlatego za priorytetową sprawę uznaliśmy zniwelowanie negatywnych skutków izolacji i nauki zdalnej uczniów – mówi Renata Surma, burmistrz Bystrzycy Kłodzkiej. – Zdawaliśmy sobie sprawę, że ponowna integracja zespołów klasowych, nadrobienie zaległości w nauce, na jakie skarżyli się uczniowie, lęk przed powrotem do szkoły – nie będą łatwe. Dlatego nie zastanawialiśmy się ani chwili, by skorzystać z funduszy unijnych i pomóc dzieciom powrócić do normalności.

Wycieczki, czyli edukacja i integracja

Projekt był realizowany od maja do listopada 2022 r. Łącznie wzięło w nim udział 825 uczniów ze szkół podstawowych nr 1 i nr 2 w Bystrzycy Kłodzkiej oraz w Wilkanowie. Młodsze dzieci podczas jednodniowej wycieczki odwiedzili Jura Park w Krasiejowie. Uczestnicy mieli zapewniony przejazd autokarem, bilety wstępu do parku dinozaurów oraz całodzienne wyżywienie i oczywiście mnóstwo atrakcji. Ich starsi koledzy uczestniczyli w dłuższych, bo trzydniowych wyjazdach edukacyjno-integracyjnych. Odwiedzili Poznań, Gniezno, Biskupin, Kraków i Wieliczkę, a także Toruń, Warszawę i Gdańsk. Wyjazdy były dla uczniów całkowicie bezpłatne.

Oliwier z klasy V b był z kolegami w Krakowie i w Wieliczce. Wiele było do zwiedzania, ale najbardziej podobały mu się Wawel, smok wawelski i słone ściany w kopalni soli.  Niektórzy to sprawdzili.

Natalia z 2 b do dzisiaj wspomina wycieczkę do Parku Dinozaurów w Krasiejowie, a szczególnie kino emocji 5D, gdzie film oglądało się w specjalnych okularach.

– Najważniejsze, że wycieczka była darmowa, dlatego pierwszy raz wszystkie dzieci ze szkoły mogły na nią pojechać – dodaje Maja z 6 b.

Nowe wspomnienia, nowe umiejętności

Uczestnicy przywieźli z wycieczek nie tylko mnóstwo wrażeń, zdjęć i wspomnień, ale także poczucie integracji z kolegami z klasy. Badania ankietowe przeprowadzone po zakończeniu każdego z wyjazdów edukacyjnych potwierdziły, że zakładane cele projektu, czyli zniwelowanie negatywnych skutków izolacji uczniów w czasie pandemii Covid -19, podniesienie ich kompetencji kluczowych oraz umiejętności uniwersalnych, zostały osiągnięte. Konkretnie chodziło o pobudzenie umiejętności współpracy i asertywności, uwrażliwienie na różnorodności i poszanowanie innych, zainteresowanie uczniów nie tylko historią, ale także rozwojem społeczno-gospodarczym naszego kraju.

– Realizacja projektu, chociaż była nie lada wyzwaniem ze względu na jego zasięg, liczbę podmiotów współpracujących, znaczną grupę uczniów, których zamierzaliśmy objąć wsparciem, zakończyła się pełnym sukcesem. Uczniowie wracali zadowoleni, bardziej zintegrowani z klasą i – co nie jest bez znaczenia – z nową świeżo zdobytą wiedzą. Dlatego będziemy poszukiwać możliwości kontynuowania rozpoczętych działań – podsumowuje Kornelia Wenc-Szumigalska, koordynatorka projektu.

Napisz komentarz


Masz ciekawą sprawę? Czekam na info!

Portal

887732136

Zgłoś za pomocą formularza.