Droga, która po przebudowie będzie mieć parametry autostrady, powinna być gotowa za dwa lata.
„Patatajką” jazda to wstyd
– Jazda tą trasą, to dla kierowcy prawdziwa mordęga, bo non stop słyszy stukot betonowych płyt – mówi Marek Plewko z Bolesławca, kierowca opla.- Ciężkiej próbie poddawane są tu także zawieszenia aut – dodaje kierowca. Odpadające wahacze, padające amortyzatory aut, które nie są przystosowane do jazdy na takim „odcinku specjalnym” , to tutaj norma.
Ta trasa powinna być wizytówką dla osób wjeżdżających do Polski, tymczasem jest powodem do wstydu. Trasa miała być wyremontowana wiele lat temu. Powstała porządna tylko jedna nitka – ta w stronę Niemiec. Jezdnia w przeciwną stronę, która wybudowana została przez Niemców w latach 30. XX wieku, była łatana i prowizorycznie naprawiana. Jechało się po niej fatalnie. Dobra wiadomość jest taka, że za dwa lata będzie koniec jazdy „patatajką”.
Nareszcie rusza remont DK nr 18
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła wczoraj umowę na przebudowę południowej jezdni drogi krajowej nr 18 o długości 21 km.
Do parametrów autostrady zostanie dostosowany odcinek od granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice.
Wykonawcą kontraktu o wartości 258,7 mln zł będzie konsorcjum firm Kobylarnia i Budpol. Zakończenie robót na całej trasie od Olszyny do Golnic, w ramach której jest realizowany odcinek, na którego wykonanie podpisano 27 stycznia 2021 r. umowę, jest planowane w 2023 roku.
– Do realizacji kierujemy dziś ostatni odcinek trasy, która już w 2023 r. zyska miano pełnoprawnej autostrady A18. Obecnie kierowcy korzystający z północnej nitki tej drogi jadą komfortowo, zaś ci poruszający się po nitce południowej muszą znosić niedogodności związane z jej fatalnym stanem. Modernizacja tej trasy była konieczna, teraz wykonawcy mogą już przystępować do prac w terenie – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
To będzie autostrada
Zadaniem wykonawcy będzie przebudowa południowej jezdni drogi krajowej nr 18 oraz jej otoczenia. Prace będą polegać głownie na wymianie zdegradowanej nawierzchni i dostosowaniu nośności drogi do obciążenia 11,5 t/oś, przy uwzględnieniu prognozowanego natężenia ruchu właściwego dla autostrady.
W obrębie węzła Luboszów powstanie nowe skrzyżowanie z drogą powiatową, a węzeł Golnice zostanie przebudowany i dostosowany do parametrów wymaganych dla autostrady. Zbudowane zostaną pasy włączania i wyłączania do MOP Świętoszów Południe.
W zakres inwestycji wchodzi również budowa dróg dojazdowych oraz budowa urządzeń infrastruktury technicznej oraz związanych z ochroną środowiska (np. przejścia dla zwierząt).
Przebudowa A18 Olszyna – Golnice
Inwestycja została podzielona na cztery odcinki realizacyjne:
od granicy państwa do km 11,86 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) – w realizacji, zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r.;
od km 11,86 do km 33,76 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa) – w realizacji, zakończenie robót planowane jest w II połowie 2022 r.;
od km 33,76 – granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego – umowa podpisana 21 stycznia 2021 r., zakończenie planowane w 2023 r.;
granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego – węzeł Golnice – umowa podpisana 21 stycznia 2021 r., zakończenie planowane w 2023 r.
Droga z lat 30. XX wieku
Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III transeuropejskim korytarzu transportowym biegnącym przez terytorium Polski, w ciągu drogi międzynarodowej drogi E36/40. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie.
Tę starą drogę zbudowali Niemcy jako fragment autostrady Reichsautobahn 9 Berlin – Wrocław w latach 1936-1938. Już wówczas powstały wszystkie bezkolizyjne węzły, mosty, wiadukty, kładki i przepusty. Niemcy zostawili jedynie gotowe miejsce na dobudowanie drugiej, północnej jezdni. Jej wykonanie zajęło Polakom 70 lat. I wciąż całość nie jest gotowa. W listopadzie 2004 r. rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 r.