Polskie Koleje Państwowe S.A. przygotowały nowy program inwestycyjny Dworce Przyjazne Pasażerom, który ma podnieść jakość obsługi podróżnych na jeszcze większej liczbie dworców kolejowych. Mają do wydania na ten cel 1,7 mld zł do zainwestowania na 106 dworcach, a w planach inwestycje na kolejnych 77 dworcach. Na liście podstawowej programu są dworce w Jeleniej Górze, Lubaniu Sląskim i Janowicach Wielkich. Początek realizacji programu jeszcze w tym roku.
Plany obejmują modernizację istniejących dworców, budowę zupełnie nowych obiektów, ale także wykonanie remontów oraz innych działań na mniejszą skalę.
W ramach nowego Programu zaplanowane zostały 183 inwestycje na 181 dworcach, z czego na realizację 106 inwestycji obejmujących modernizację, budowę, remont czy doposażenie. Podobnie, jak w przypadku wcześniejszych programów, chodzi przede wszystkim o tworzenie funkcjonalnych, dostępnych dla wszystkich (w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania) dworców, stosując proekologiczne rozwiązania i wykorzystując ich potencjał jako centrów przesiadkowych integrujących różne rodzaje transportu zbiorowego i indywidualnego. Stąd tak istotna jest budowa parkingów, wiat rowerowych czy nowa aranżacja placów przydworcowych oraz partycypowanie w podobnych projektach realizowanych przez inne podmioty, np. samorządy.
Na program zabezpieczone zostały środki finansowe w wysokości 1,4 mld zł netto (1,722 mld brutto). Realizacja Programu rozpocznie się w tym roku. W przypadku pozyskania dodatkowych funduszy możliwe będzie przeprowadzenie kolejnych 77 inwestycji dworcowych.
Spółka PKP przeprowadziła dokładną analizę ponad 400 lokalizacji, po zakończeniu której opracowana została lista dworców objętych potrzebami inwestycyjnymi. W programie DPP znalazły się dworce z 59 nowych, dotychczas nie analizowanych lokalizacji. Ujęcie dworca w programie DPP i nadanie inwestycji z nim związanej określonego priorytetu wynika z liczby punktów uzyskanych w rankingu. Głównym czynnikiem decydującym o zakwalifikowaniu (bądź nie) danego dworca do programu jest średnia liczba podróżnych korzystających z danej stacji. Innymi aspektami branymi pod uwagę są: przesiadkowy charakter dworca, postoje nie tylko pociągów regionalnych i podmiejskich, ale też dalekobieżnych, potrzeba ochrony dworca jako zabytku, możliwości zagospodarowania po modernizacji, czynniki demograficzne, jak liczba ludności w danej miejscowości czy liczba osób, dla których dana stacja jest najbliższą.
Aby lepiej zarządzać poszczególnymi zadaniami inwestycyjnymi, minimalizować zakłócenia w ich realizacji oraz odpowiednio zaplanować je w czasie nowy program został podzielony na cztery komponenty, do których przyporządkowane zostały działania planowane na dworcach. W ramach prac nad Programem weryfikowane są także możliwości odbudowy schronów na dworcach.
Komponent inwestycyjny: W tej grupie znalazły się dworce wymagające kompleksowej przebudowy i lokalizacje, w których planowana jest budowa zupełnie nowych obiektów.
Komponent efektywnościowy: Ta część programu DPP pozwoli utrzymać wysoką jakość obsługi na dworcach, z których korzysta największa liczba pasażerów.
Komponent remontowy: W ramach programu DPP zaplanowane zostały także prace, które w istotny sposób wpłyną na wygląd dworców i komfort pasażerów, jak np. remont elewacji, odświeżenie poczekalni, montaż elektronicznych tablic z informacjami o przyjazdach i odjazdach pociągów.
Komponent turystyczny: Nowością w planach inwestycyjnych są działania obejmujące unowocześnienie dworców mających duże znaczenie w obsłudze ruchu turystycznego, zwłaszcza w sezonach letnim i zimowym, z których korzystają również lokalni mieszkańcy.
Na liście podstawowej znalazły się trzy dworce z naszego regionu. Jelenią Górę i Lubań ujęto w komponencie inwestycyjnym. Trzeci dworzec, to Janowice Wielkie, które uwzględniono w komponencie turystycznym.
Spora liczba dworców z regionu znalazła się na liście dodatkowej. W komponencie inwestycyjnym umieszczono dworce w Jeleniej Górze – Cieplicach, Gryfowie Śląskim, Pieńsku i Zebrzydowej. Do komponentu remontowego trafił dworzec w Sędziszowie.
Fot. PKP PLK