Prawie 92 mln zł wyda PKP PLK na remont tunelu między Wojanowem a Trzcińskiem na linii kolejowej Jelenia Góra – Wałbrzych (fragment szlaku 274). Prace wykona konsorcjum firm Intop Warszawa i Intop Tarnobrzeg. Wykonawcę udało się wybrać w drugim podejściu.
Remont 300-metrowego obiektu z połowy XIX wieku zapowiedziano w połowie 2019 r. Przetarg na realizacje ogłoszono w czerwcu 2021 r., ale został unieważniony – zgłosił się tylko jeden wykonawca, którego oferta okazała się „niezgodną z warunkami zamówienia”, a poza tym zaproponował stawkę wyższa niż przewidziana w budżecie remontu przez PLK (inwestor zapowiedział środki w kwocie 106,2 mln zł brutto). W kolejnym przetargu zamiar wykonania prac zgłosiły cztery firmy i przed kilkoma dniami inwestor wybrał zwycięzcę. To konsorcjum spółek Intop, które zaproponowało za realizację remontu prawie 92 mln zł.
Wykonawca ma zrealizować projekt w ciągu 582 dni. Firma ma prowadzić prace przez sześć dni w tygodniu od godz. 6 do 22. Duże obawy samorządowców i pasażerów budzi konieczność całodobowego wstrzymania ruchu pociągów w czasie przebudowy sklepienia. Według zapowiedzi PKP PLK takie przerwy potrwają 42 dni w dwóch trzytygodniowych okresach. Inwestor, żeby maksymalnie zintensyfikować pracę w tym czasie (i uniknąć przedłużenia okresów, gdy pociągi nie będą mogły jeździć) w warunkach zamówienia zastrzegł, że w tych okresach wykonawca ma prowadzić pracę 7 dni w tygodniu i całodobowo.
Wykonawca w ramach swoich zadań ma gruntownie odnowić wnętrze tunelu, przeprowadzić odcinkową rozbiórkę kamiennej obudowy i zamontować nową, żelbetową konstrukcję. Odnowione zostaną ściany oporowe w sąsiedztwie tunelu. Wykonane zostaną prace związane z odwodnieniem. Przewidziana jest przebudowa torów i sieci trakcyjnej. W efekcie nastąpi „powiększenie” skrajni obiektu i zwiększenie przepustowości, co pozwoli przemieszczać się przez tunel dwóm pociągom jednocześnie. Więcej pociągów i szybciej będzie mogło przejeżdżać przez „tunelowy” odcinek. Obecnie, ze względu na obowiązujące przepisy, taka organizacja ruchu nie jest możliwa, a przejazd odbywa się tylko po jednym torze.
Fot. PKP PLK
1 Komentarz
Remont. OK. Reszta to ściema. Ilość pociągów się nie zmieni.
Na dziś jest 12 kursów do Wrocka. Z powrotem 12.
Czy ktoś mi powie,
że w XXI wieku nie można skomunikować przejazdu przez 300 metrowy tunel jednym torem?
12/12 pociągów na dobę…
A czym na dziś jest spowodowana coraz dłuższa jazda do stolicy DŚ?
Były remonty torów/stacji…Teraz znowu zaczynamy bić rekordy 2.20 minut do Wrocławia…cofamy się.
Jednak jedno połączenie 1.52 z godz.8.36 może być? O co tu chodzi? w KD.
Od 11.03 zaczyna się remont Są tylko szczątkowe info o komunikacji zastępczej.
Jak będzie wyglądać sezon wakacyjny…pociągi dalekobieżne w sezonie również będą z przesiadkami na Busa ?
Ale kogo ja się pytam? Może NJ24 pociągnie temat. Z góry dziękuję.