Zarząd Oddziału PTTK „Sudety Zachodnie” wraz z redakcją „Nowin Jeleniogórskich” zapraszają w czwartek 30 maja 2024 r. na wycieczkę nr 17 w ramach tegorocznego Rajdu na Raty. Wyjazd z Jeleniej Góry sprzed dworca kolejowego o godz. 7.05 autobusem komunikacji zastępczej do Janowic Wielkich, gdzie wsiadamy do pociągu, którym jedziemy do Wałbrzycha Głównego. Tu przesiadka na kolejny pociąg – do Jedliny Zdroju (kierunek Kłodzko Miasto), w Jedlinie następna przesiadka na pociąg do Bystrzycy Górnej (kierunek Legnica).

Trasa wycieczki długości 12 km prowadzi przez północny fragment Gór Sowich i wschodni skraj Gór Czarnych (część Gór Wałbrzyskich). Ze stacji kolejowej w Bystrzycy Górnej ruszamy szlakiem żółtym i leśnymi ścieżkami dochodzimy do Przełęczy pod Przygrodną (po drodze zachodzimy na punkt widokowy z panoramą Świdnicy). Z przełęczy szlakiem czarnym docieramy do rzeki Bystrzycy rozdzielającej Góry Sowie od Gór Wałbrzyskich i przechodzimy na drugi brzeg drogą poprowadzoną przez koronę monumentalnej kamiennej zapory o wysokości 44 metrów. Wybudowana w latach 1911 -14 utworzyła zbiornik o powierzchni około 50 ha i długości 3.5 km, jedno z najpiękniejszych jezior zaporowych w Sudetach. Malowniczą drogą nad wodą idziemy do kładki, którą przechodzimy na południowy brzeg jeziora do budynku Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego, gdzie oglądamy olbrzymie akwarium prezentujące ryby żyjące w Jeziorze Bystrzyckim. Następnie wracamy przez kładkę i zboczem góry Choina podchodzimy do średniowiecznego Zamku Grodno. Liczący ponad 700 lat obiekt przez wieki sukcesywnie rozbudowywany jest jedną z najlepiej zachowanych warowni na terenie Dolnego Śląska z pięknym renesansowym portalem. Dla chętnych zwiedzanie zamku – średniowieczne mury, kaplica, sala rycerska i myśliwska, sale książęce, potężna wieża zamkowa z obszernym widokiem (wstęp 35 zł). W końcowej części wędrówki schodzimy do Zagórza Śląskiego, skąd o godz. 17.37 odjeżdżamy pociągiem do Jeleniej Góry ( z przesiadkami w Jedlinie Zdroju i Wałbrzychu Głównym), przyjazd o godz. 19.47.

Wycieczkę prowadzi Jolanta Kupeć z Dziwiszowa (tel. 502132682). Uczestnicy we własnym zakresie ubezpieczają się od następstw nieszczęśliwych wypadków, członkowie PTTK z opłaconą składką objęci są ubezpieczeniem zbiorowym.

Opracował Wiktor Gumprecht

Napisz komentarz

Masz ciekawą sprawę? Czekam na info!

Portal

Zgłoś za pomocą formularza.