Projekt, który mógłby zrewolucjonizować transport kolejowy z Jeleniej Góry do Wrocławia nie jest nowy. O utworzeniu łącznicy kolejowej z Jaworzyny Śląskiej do Sędzisławia mówi się już od lat i wiele razy dopominały się o to władze Jeleniej Góry. Taki bypass, omijając Wałbrzych, skróciłby przejazd ze stolicy regionu do stolicy województwa do niewiele ponad godziny.

Niestety, przez te lata nigdy ten projekt nie nabrał żadnego biegu. Może się to zmieni, bo ostatnio odświeżyła ten temat posłanka Iwona Krawczyk, interpelując do ministra infrastruktury.

Moment wybrała bardzo dobry, bo przecież mocno promowany przez obecne władze jest pomysł, by z każdego ważniejszego miasta w regionie (a więc także z Karpacza, czy Szklarskiej Poręby) dostać się do stolicy województwa w 100 minut. Aktualnie pociągi IC z Jeleniej Góry do Wrocławia jeżdżą w granicach 1:47 – 1:50 godziny. Do tego właśnie teraz dla kolei nastał czas prosperity. Na remonty i budowę infrastruktury trafiają miliardy.

Posłanka Iwona Krawczyk zauważa, że

– Potrzeba budowy łącznicy kolejowej Jaworzyna Śląska–Sędzisław staje się dziś nie tylko ważna, ale wręcz niezbędna z punktu widzenia racjonalnej polityki transportowej państwa oraz zapewnienia realnej spójności komunikacyjnej południowo-zachodniej Polski. Budowa skrótu kolejowego pomiędzy Jaworzyną Śląską a Sędzisławiem, postulowana m.in. przez samorząd Jeleniej Góry, to obecnie jedno z najbardziej logicznych i oczekiwanych rozwiązań usprawniających połączenie Wrocław–Jelenia Góra. Inwestycja ta umożliwiłaby znaczne skrócenie czasu przejazdu pociągów pasażerskich, poprawę efektywności przewozów oraz lepsze wykorzystanie potencjału kolei w ruchu regionalnym, aglomeracyjnym i turystycznym. Południowo-zachodnia część Dolnego Śląska, w tym Kotlina Jeleniogórska i Kotlina Kamiennogórska oraz obszar Karkonoszy, charakteryzuje się dużym natężeniem ruchu turystycznego i rosnącym znaczeniem gospodarczym. Jednocześnie kolej nie wykorzystuje tam w pełni swojego potencjału, m.in. ze względu na brak wydajnych tras alternatywnych i ograniczeń wynikających z geometrii obecnej sieci. W dokumentach planistycznych miasta Jelenia Góra oraz w debacie publicznej łącznica ta opisywana jest jako „cięciwa” niezbędna do realnego unowocześnienia połączenia Wrocław–Jelenia Góra i nadania mu charakteru połączenia pierwszej kategorii – nowoczesnego, szybkiego, atrakcyjnego czasowo i konkurencyjnego wobec transportu drogowego.

Ministrowi infrastruktury zadaje cztery pytania.

1. Czy Ministerstwo Infrastruktury rozważa realizację połączenia kolejowego Jaworzyna Śląska–Sędzisław jako elementu modernizacji i usprawnienia trasy Wrocław–Jelenia Góra?

2. Czy inwestycja ta została objęta jakimikolwiek analizami technicznymi lub przedprojektowymi zleconymi przez Ministerstwo Infrastruktury, PKP PLK lub inne jednostki?

3. Czy planowana jest możliwość ujęcia tej łącznicy w aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego, zamierzeń inwestycyjnych PKP PLK lub innych dokumentach strategicznych państwa dotyczących infrastruktury transportowej?

4. Czy ministerstwo planuje włączenie się w dialog z samorządami lokalnymi, w szczególności z Jelenią Górą, w celu przeprowadzenia nie tylko wstępnej oceny efektywności społeczno-ekonomicznej tej inwestycji, lecz także działań umożliwiających jej dalsze projektowanie, przygotowanie formalne oraz ewentualne włączenie do dokumentów programowych i planów inwestycyjnych?

Odpowiedź jeszcze nie nadeszła, ale jesteśmy jej bardzo ciekawi.

1 Komentarz

  1. Jaka łącznica Jaworzyna Śląska – Sędzisław? Chyba chodzi o trasę przez Strzegom i Bolków do Marciszowa? Raczej nie ma szans, bo żeby to miało sens, to musiałyby być dwa tory i sieć trakcyjna. Łatwiej będzie zlikwidować ograniczenia prędkości w Wałbrzychu i przyspieszyć na odcinku Wrocław – Świebodzice. To powinno pozwolić zejść na Wrocław – Jelenia Góra do 1 godziny 20 minut, co jest akceptowalne.

Napisz komentarz


Masz ciekawą sprawę? Czekam na info!

Portal

451620318

Zgłoś za pomocą formularza.