W tym tygodniu dyscyplinować kierowców zacznie kolejny odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A 4 między Kątami Wrocławskimi a Pietrzykowicami (w obie strony). Na odcinku o długości 7,6 km obowiązuje ograniczenie prędkości 110 km/godz. dla aut osobowych i 80 km/godz. dla ciężarówek. Na uruchomionym wcześniej odcinkowym pomiarze Kostomłoty – Kąty Wrocławskie padły wszelkie polskie rekordy w ilości wystawionych mandatów.
Wprawdzie osłony na znakach informujących o początku i końcu odcinka z pomiarem zniknęły już w piątek 12 września, ale kierowcy, którzy przekroczyli tam prędkość mandatów jeszcze nie muszą się obawiać. Urządzenia nadzoru ruchu zostały wtedy włączone do systemu Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), ale Główna Inspekcja Transportu Drogowego poinformowała, że jeszcze przez kilka dni trwać będzie ich testowanie. Niemal na pewno pomiary skutkujące mandatami rozpoczną się jeszcze przed najbliższym weekendem (20 września).
To kolejny już fragment tej trasy, który nadzoruje system OPP. Dotychczas pomiary prędkości wykonywane były pomiędzy węzłem Kostomłoty a Kąty Wrocławskie. Tylko w pierwszej połowie tego roku zarejestrowanych zostało tam 24,6 tys. wykroczeń przekroczenia dozwolonej prędkości i jest to największa częstotliwość wystawiania mandatów dla wszystkich elektronicznych urządzeń nadzoru ruchu w Polsce. W poprzednich latach – pomiary rozpoczęto w lipcu 2023 r. – mandatów było jeszcze więcej. W ciągu pierwszego miesiąca pracy systemu, urządzenia zarejestrowały 100,5 tys. naruszeń, co oznacza, że średnio w ciągu doby do wystawienia mandatów kwalifikowało się 3,1 tys. kierowców.
– Wszystkie, z 71 systemów odcinkowego pomiaru prędkości w dyspozycji CANARD – zarejestrowało od stycznia do końca czerwca tego roku 263,8 tys. wykroczeń. Ustawiony próg wyzwolenia urządzeń rejestrujących prędkość uwzględnia możliwość błędu kierowcy, który wynosi 10 km/h włącznie w utrzymaniu dopuszczalnej prędkości. Średnie przekroczenie dozwolonej prędkości przez kierujących wynosi ok. 21 km/godz. Niespełna 2 proc. kierujących przekroczyło dozwoloną prędkość o więcej niż 50 km/godz. – informuje GITD.
CANARD dysponuje teraz łącznie 72 tego rodzaju urządzeniami, a po zakończeniu instalacji kolejnych 42 (w tym na odcinku Autostradowej Obwodnicy Wrocławia od węzła Wrocław Północ do węzła Wrocław Lotnisko) kontrola prowadzona będzie w sumie na ok. 650 km dróg. Koszt montażu wszystkich nowych urządzeń wyniesie blisko 83,5 mln zł. Lokalizacje, w których montowane są nowe systemy, wytypowano przy współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza ruchem na drogach krajowych oraz policją. To miejsca w których z uwagi na realne zagrożenie bezpieczeństwa spowodowane nadmierną prędkością niezbędne było zainstalowanie urządzeń do automatycznej kontroli.
Do połowy przyszłego roku liczba wszystkich urządzeń, jakimi dysponuje CANARD zwiększy się o 128. Zamontowanych zostanie w sumie 70 nowych fotoradarów, 43 systemy odcinkowego pomiaru prędkości, 10 systemów rejestrujących wjazd na czerwonym świetle na skrzyżowanie oraz 5 systemów rejestrujących wjazd na czerwonym świetle na przejeździe kolejowo-drogowym. Automatyczny nadzór nad ruchem drogowym prowadzono będzie wtedy przy pomocy blisko 730 urządzeń.
Fot. GITD