Książka “Zapory wodne w Sudetach do 1945 roku” autorstwa Przemysława Dominasa, to najnowsza propozycja Domu Wydawniczego Księży Młyn z Łodzi, która właśnie trafia na rynek. Przedstawia historię budowy oraz infrastrukturę najważniejszych budowli hydrotechnicznych powstałych po powodzi stulecia, jaka nawiedziła Śląsk w 1897 roku. Naszych Czytelników szczególnie mogą zainteresować rozdziały, które dotyczą obiektów z najbliższego nam regionu karkonoskiego: m.in. suchych zbiorników przeciwpowodziowych na Wrzosówce w Cieplicach Śląskich-Zdroju, na Kamiennej w Sobieszowie i na Łomnicy w Mysłakowicach. Oczywiście także tych, które są najbardziej znane i piękne jak np. zapora w Pilichowicach czy zapora w Karpaczu. Polecamy!
W wyniku nowatorskiego programu państwowego Sejm Pruski ustawą z 3 lipca 1900 roku uchwalił na budowę systemu ochrony przeciwpowodziowej dla Śląska pokaźną kwotę niemal 40 mln marek. W efekcie w latach 1903–1933 powstało w Sudetach ponad 20 różnego rodzaju budowli hydrotechnicznych, pozostających w rękach państwa, z których część wyposażono w nowoczesne hydroelektrownie.
Zapora w Pilchowicach, dysponująca pojemnością 50 mln m³ i murowanym korpusem o wysokości 62 m, uchodziła za największą tego rodzaju budowlę w Europie. W jej uroczystym otwarciu w 1912 roku brał udział cesarz Wilhelm II. Uruchomiony w 1933 roku największy w całym systemie przeciwpowodziowym zbiornik retencyjny w Otmuchowie, o funkcjach wspomagających żeglowność Odry, dysponował pojemnością 143 mln m³.
Książka została napisana na podstawie materiałów archiwalnych, zdeponowanych w polskich i niemieckich archiwach, zawiera liczne przedwojenne i współczesne ilustracje oraz plany techniczne.
Przemysław Dominas, urodzony w 1975 roku w Nowej Rudzie, ukończył szkołę kolejową o profilu operator ruchowo-przewozowy kolei w Kłodzku. Jest absolwentem Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego o specjalności “edukacja regionalna”. Pracę doktorską pt. “Powstanie i rozwój Kolei na Ziemi Kłodzkiej w latach 1854–1914” ukończył w Instytucie Historii Uniwersytetu Opolskiego pod kierunkiem prof. Mikołaja Iwanowa.
Jest autorem kilkunastu monografii książkowych o tematyce kolejowej m.in. Tunele kolejowe w Polsce, w obecnych granicach, wybudowane do 1945 r. (2020); Mosty kolejowe na Śląsku do 1945 r. (2019); Architektura Śląskiej Kolei Górskiej Görlitz/Węgliniec – Jelenia Góra – Wałbrzych (2014) oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych z zakresu kolejnictwa. Interesuje się dziejami kolejnictwa i transportu XIX i XX wieku oraz problematyką inżynierii kolejowej.
W 2023 roku jego publikacja „Centralna Kolej Transandyjska Callao – Lima – La Oroya, dzieło polskiego inżyniera Ernesta Malinowskiego” wydana przez Wydawnictwo Księży Młyn, otrzymała nagrodę podczas Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie dla najlepszej publikacji akademickiej w dziedzinie nauk technicznych i ścisłych, przyznaną przez Rektora Politechniki Warszawskiej w ramach konkursu Academia 2023.
Książka jest dostępna do nabycia na stronie Wydawcy: Księży Młyn. Dom Wydawniczy, Michał Koliński.