Mieszkaniec powiatu karkonoskiego uwierzył mężczyźnie, podającego się za brokera, że zarobił 16 tysięcy dolarów inwestując w kryptowaluty, a w rezultacie stracił ponad 33 tysiące złotych. Oszust polecił pokrzywdzonemu zainstalować aplikację, za pomocą której z konta pokrzywdzonego przelał gotówkę, a następnie przez internet zawarł na niego umowę kredytu na ponad 29 tysięcy złotych.
– Oszuści wymyślają coraz to nowsze pomysły na wyłudzanie pieniędzy. Przedwczoraj (15.05.2023r.) policjanci z Komisariatu II Policji w Jeleniej Górze przyjęli zawiadomienie w sprawie oszustwa. Mężczyzna przedstawiający się jako broker, przekonał mieszkańca powiatu karkonoskiego, że właśnie zarobił 16 tysięcy dolarów, inwestując w kryptowaluty. Warunkiem odebrania rzekomego zysku miało być przewalutowanie środków najpierw na euro, a potem na złotówki; dopiero wtedy miał otrzymać je na swoje konto – opowiada Edyta Bagrowska z jeleniogórskiej policji. – Mężczyzna poinformował pokrzywdzonego, że pomoże mu wykonać wszystkie te czynności, ale musi on na swoim komputerze zainstalować aplikację. Dzięki aplikacji oszust, przez sieć internetową, uzyskał dostęp do jego rachunku bankowego, z którego następnie przelał na inne konto pieniądze oraz w jego imieniu zawarł internetowo umowę o kredyt gotówkowy na ponad 29 tysięcy złotych. W celu zawarcia umowy o kredyt polecił pokrzywdzonemu, aby zrobił zdjęcie swojego dowodu osobistego, a następnie za pomocą innej aplikacji mu je przesłał. Kiedy pokrzywdzony zalogował się na swoje konto zorientował się, że jego pieniądze zniknęły, i żeż ma zaciągnięty kredyt. Łącznie stracił ponad 33 tysiące złotych.
Policja apeluje o ostrożność i przypomina, że policjant ani pracownik banku nigdy nie poprosi o wpłacenie pieniędzy na inne konto bankowe, podanie kodów blik czy zainstalowanie aplikacji na urządzeniach. W przypadku podejrzanych telefonów należy się rozłączyć i zweryfikować informacje, dzwoniąc samemu do banku lub udając się do najbliższej placówki.
Policja przestrzega przed instalowaniem programu AnyDesk, za pomocą którego oszuści przejmują kontrolę nad naszymi mobilnymi urządzeniami. Nie należy nikomu udostępniać danych do logowania w bankowości elektronicznej i mobilnej; nie należy udostępniać danych poufnych dotyczących kart płatniczych ani przesyłać skanów swojego dowodu osobistego.
Fot. domena publiczna