Za 15,4 mln euro z programu Interreg Polska – Czechy wyremontowana zostanie linia kolejowa ze Szklarskiej Poręby do Tanvaldu. Odnowione ma zostać 13 km trasy po stronie polskiej i prawie 7 km po stornie czeskiej. Inwestycja ma być zrealizowana w 2025 r.

Kolej izerska to najwyżej położony szlak kolejowy w Polsce, na której wznowiono ruch kolejowy w 2010 r. (po 65 latach). W warunkach górskich linia kolejowa ulega jednak szybkiej degradacji i jej stan obecnie znowu wymaga remontu. Z uwagi na stan torów od jesieni tego roku wycofano kursowanie na tym szlaku zabytkowych pociągów, ciągniętych przez lokomotywą zębatkową (która jest zbyt ciężka). Przez ograniczenia w prędkości kursowania, połączenia które mogłyby być atrakcyjną możliwością podróży do Liberca i Pragi ma obecnie jedynie turystyczny, przygraniczny charakter.

To się powinno zmienić po 2025 r., kiedy zrealizowany zostanie remont tej linii kolejowej. Piąte posiedzenie Komitetu Monitorującego Programu Interreg Czechy – Polska 2021–2027, zatwierdziło m.in. projekt, które ma poprawić mobilność transgraniczną na pograniczu czesko-polskim poprzez modernizację linii kolejowej pomiędzy stacjami Tanvald i Szklarska Poręba.

-To projekt na dużą skalę, który zapewni przebudowę stacji komunikacyjnej w Dolnym Polubnym, na tej stacji zostaną zainstalowane nowe zwrotnice. Po polskiej stronie kolei przejazdy otrzymają szlabany i oświetlenie. Po stronie czeskiej przebudowane zostaną tory na odcinku 6,5 km; od granicy państwowej do Szklarskiej Poręby polski partner zapewnia remont 13,3 km – powiedział Jiří Ulvr, członek rady regionalnej ds. rozwoju gospodarczego i regionalnego, projektów europejskich i rozwoju obszarów wiejskich (za „regionalni-rozwoj.kraj-lbc.cz”).

Głównym beneficjentem projektu są czeskie koleje Sprawa Żelaznic, a ich partnerem województwo dolnośląskie poprzez DSDiK.

Fot. archiwum NJ

1 Komentarz

Napisz komentarz


Masz ciekawą sprawę? Czekam na info!

Portal

Zgłoś za pomocą formularza.