Ponad 20 milionów złotych będzie kosztować rewitalizacja linii kolejowej nr 308 między Jelenią Górą i Mysłakowicami. To pierwszy etap na drodze do uruchomienia połączeń w Kotlinie Jeleniogórskiej, docelowo umożliwiających dojazd koleją do Karpacza, Kowar i Ogorzelca. Dziś w urzędzie gminy w Mysłakowicach plac budowy przekazano wykonawcy, który przeprowadzi jego rewitalizację, tak aby na linii ponownie uruchomić ruch pasażerski. W spotkaniu uczestniczyli marszałek Cezary Przybylski i Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa.
– Dzisiaj (29 kwietnia) oficjalnie przekazaliśmy plac budowy pod rewitalizację odcinka linii 308 Jelenia Góra – Mysłakowice. To ważny krok w przywracaniu mieszkańcom Kotliny Jeleniogórskiej dostępu do kolei. Rewitalizacja tego odcinka umożliwi powrót pociągów do Karpacza. To właśnie w Mysłakowicach linia 340 zaczyna swój bieg w stronę miasta u stóp Śnieżki. Wkrótce ogłosimy również przetarg na dalszą część tej niezwykle ważnej trasy – z Mysłakowic do Karpacza – mówi marszałek Cezary Przybylski.
Przekazywany odcinek liczy około 10 km, a jego rewitalizacja będzie w sumie kosztowała ponad 20 milionów złotych. Wykonawcą prac jest firma Infrakol Sp. z o.o. Sp. k. z Jawora, która przeprowadzi prace w ciągu 15 miesięcy. Inwestycja została dofinansowana z budżetu państwa w ramach programu Polski Ład.
Zakres prac obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej i przeprowadzenie robót budowlanych, w które wchodzi wykonanie nawierzchni kolejowej, podtorza, odwodnienia oraz obiektów inżynieryjnych (w tym tunelu o długości ponad 1 km i mostu o długości 69 m). Powstaną także nowe przejazdy kolejowo-drogowe, przejścia wraz z wymaganymi urządzeniami, oświetlenie oraz budowle i obiekty obsługi podróżnych (perony w Łomnicy i Mysłakowicach o długości 100 m z wiatami peronowymi i elementami małej architektury, oznakowaniem i systemem monitoringu oraz miejscami parkingowymi).
– Dążymy do skomunikowania jak największej liczby miejscowości w województwie, tak by każdy mieszkaniec Dolnego Śląska mógł swobodnie poruszać się po regionie koleją. W przypadku linii kolejowej nr 308, ma ona bardzo duże znaczenie dla rozwoju turystyki na Dolnym Śląsku, jednakże jej zadaniem jest także ułatwienie mieszkańcom dojazdu do miejsc pracy, szkoły, kultury czy obiektów sportowych – mówi Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.
Linia kolejowa nr 308 relacji Jelenia Góra – Kowary została wybudowana w 1882 r. Tunel o długości 1025 m wybudowano na początku XX wieku. W 1986 r. podjęto decyzję o zawieszeniu ruchu pasażerskiego, a całkowite zamknięcie linii dla ruchu kolejowego nastąpiło w 2007 r.
Warto zaznaczyć, że dopiero po remoncie tego odcinka będzie możliwe rozpoczęcie prac rewitalizacyjnych między Mysłakowicami i Karpaczem. Ta linia została przejęta przez samorząd województwa w ubiegłym roku i do tej pory przeprowadzono jej inwentaryzację. Linia przewidziana jest do finansowania w ramach Funduszy Europejskich dla Dolnego Śląska w perspektywie 2021-2027. W tym roku prowadzone będą prace przygotowawcze do rewitalizacji, które obejmą m.in. demontaż starego torowiska oraz opracowanie dokumentacji projektowej.
1 Komentarz
Tyle kasy wydadzą na nie rentowną inwestycję.Przecież za parę lat i tak to zamkną, bo nie będzie się opłacało tego utrzymywać.Lepiej by było zainwestować w nowy asfalt na ulicy Jeleniogórskiej w Mysłakowicach od strony Łomnicy -bo takie dziury,że niedługo ktoś urwie zawieszenie i dojdzie do wypadku z pieszymi ,którzy nie mają oddzielonego chodnika,tylko namalowaną linię na asfalcie-znaczy już dawno wyblakłą.Zarządzających tą ulicą oraz za mostem -1 go Maja w kierunku Karpacza informuje, że wszyscy wczasowicze jadący do i z Karpacza,są kierowani nawigacją z opcją -trasa najkrótsza,właśnie tą trasą.Coś z tym trzeba zrobić a nie inwestować bez sensu w coś z czego korzystać będzie parę osób.