W poniedziałkowe popołudnie (5 sierpnia) Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) uruchomiło system odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu na trasie S3.
Odcinkowe pomiary prędkości w tunelach staja się standardem na krajowej mapie dróg. Nie inaczej jest też z najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce wydrążonym na trasie ekspresowej S3 między Sadami a Kamienną Górą. Prędkość dopuszczalna w tunelu dla wszystkich pojazdów to 80 km i lepiej jej nie przekraczać. Bo pojazdy obserwowane są przez nowoczesny sześcioobiektywowy zespół kamer.
System działał od razu po udostępnieniu tunelu dla ruchu, ale przez pierwszy pięć dni był testowany. Dzięki temu upiecze się kierowcy, który przekroczył w tunelu prędkość o 107 km – odczyty z kamer w fazie testowej nie mogą być podstawą do wystawienia mandatu. A piratowi należało się aż 2,5 tys. zł i 15 punktów.
Dwunawowy tunel wydrążony pod górą w Starych Bogaczowicach ma długość prawie 2500 m. Każda z naw posiada dwa pasy ruchu po 3,5 m szerokości, pas awaryjny o szerokości 2,5 m, obustronne chodniki dla obsługi i ewakuacji (1 m szerokości) oraz opaski techniczne (0,5 m). Wysokość skrajni wynosi 4,7 m.
Obie nawy są połączone dziewięcioma przejściami ewakuacyjnymi, rozmieszczonymi co 237,5 m. Osiem z nich stanowi drogę ewakuacyjną dla pieszych, a jeden to przejazd awaryjny zlokalizowany w połowie długości tunelu. Pełni on również funkcję przejścia ewakuacyjnego i jednocześnie jest przeznaczony do działań służb ratowniczych.
Przejścia ewakuacyjne zabezpieczono przed pożarem dwojgiem drzwi o wymiarach 2,2 m x 1,4 m i odporności ogniowej EI120 każde. Oznacza to, że drzwi zachowują odporność ogniową przez 120 minut.
Po zewnętrznej stronie każdej z naw, co ok. 125 m, rozmieszczone są punkty alarmowe (38 szt.), wyposażone w gaśnice, koce gaśnicze, ręczny ostrzegacz pożarowy oraz telefon alarmowy.
Na wewnętrznych ścianach tunelu co ok. 250 m zabudowane zostały nisze hydrantowe, zaopatrzone w hydrant nadziemny oraz w zawór odcinający.
Dodatkowo na całej długości każdej z naw, co ok. 100 m wykonane zostały nisze utrzymaniowe (92 szt.), które mają na celu utrzymanie w prawidłowego drenażu obudowy tunelu.
Fot. CANARD
1 Comment
Raczej upiecze się ze względu na zdjęte tablice rejestracyjne.