Policja ostrzega przed pojawiających się sezonowo próbach oszustwa przy zakupie opały. Ciągle też licznie zdarzają się oszustwa bazujące na propozycjach darowizn, pożyczek czy nagłych wpłat na obce konta bankowe.
15 września do Komisariatu I Policji w Jeleniej Górze zgłosił się mieszkaniec regionu, który powiadomił o fakcie oszustwa internetowego związanego z zakupem opału. Z jego relacji wynikało, że 28 czerwca, za pośrednictwem strony internetowej oferującej sprzedaż pelletu, złożył zamówienie na jedną paletę opału (975 kg) o wartości blisko 1300 zł. Pomimo uiszczenia pełnej opłaty, towar do września nie został dostarczony.
Pokrzywdzony wielokrotnie kontaktował się z firmą – zarówno z żądaniem realizacji zamówienia, jak i później jego anulowania oraz zwrotu środków. Niestety, był zwodzony przez przedstawicieli rzekomej firmy, a w ostatnich dniach próby kontaktu telefonicznego pozostały już całkowicie bez odpowiedzi. W związku z brakiem dostawy towaru musiał zamówić pellet u innego, uczciwego dostawcy. Dodatkowo, w internecie, kupujący natrafił na opinie innych klientów, którzy również stracili pieniądze, nie otrzymując ani zamówionego opału, ani zwrotu kosztów.
Także w Komisariacie I Policji w Jeleniej Górze poskarżyła się mieszkanka regionu, która padła ofiarą wyrafinowanego oszustwa i straciła kilkanaście tysięcy złotych.
Do pokrzywdzonej, uczestniczki grupy religijnej, w sieci odezwała się kobieta podająca się za samotną mieszkankę Francji. Twierdziła, że jest bardzo zamożna i chce przekazać jej wysoką darowiznę pieniężną. Warunkiem było jednak pokrycie tzw. „kosztów sądowych” i „aktu darowizny”. Kobieta, ufając nowo poznanej osobie, wykonywała kolejne przelewy – każdy na kwotę kilkuset lub ponad tysiąca euro – na wskazane rachunki bankowe.
Aby uwiarygodnić oszustwo, sprawcy podszywali się pod notariuszy, prawników i przedstawicieli banków. Kontaktowali się mailowo i przez komunikatory, przesyłali sfałszowane dokumenty i stale wywierali presję, domagając się kolejnych przelewów. Kiedy pokrzywdzona zaczęła mieć wątpliwości, sprawcy grozili, że bez wpłat pieniądze trafią do skarbu państwa.
Dopiero interwencja pracownika banku, który zwrócił uwagę na ryzykowne przelewy, uświadomiła kobiecie, że padła ofiarą oszustwa. Konto zostało zablokowane, a sprawa zgłoszona policji.
Policjanci przypominają o podstawowych zasadach bezpieczeństwa:
– korzystajmy wyłącznie ze sprawdzonych sklepów internetowych, posiadających pełne dane kontaktowe i pozytywne opinie od wielu użytkowników,
– sprawdzajmy w sieci recenzje i ostrzeżenia dotyczące sprzedawcy,
– unikajmy płatności z góry na konto nieznanej firmy – w miarę możliwości wybierajmy opcję płatności przy odbiorze lub poprzez bezpieczne systemy płatności,
– zwracajmy uwagę na podejrzanie niskie ceny, które mogą sugerować próbę wyłudzenia,
– w przypadku wątpliwości – skonsultujmy się z rodziną lub znajomymi przed dokonaniem przelewu, a gdy dojdzie do podejrzanych sytuacji – nie wahajmy się informować policji.
Fot. Istock, info. KMP Jelenia Góra