Wiele podarunków zostało zakupionych przez internet, także z powodu ograniczeń pandemicznych. Jak zwrócić nabyty w ten sposób towar? W takich przypadkach przysługuje nam możliwość zwrotu towaru bez podania przyczyny do 14 dni od jego dostarczenia, przy czym termin liczony jest od dnia dostarczenia, a nie zamówienia towaru. Wielu sprzedawców szukając przewagi nad konkurencją może przewidzieć w regulaminie sklepu internetowego ewentualność zwrotu towaru przez kupującego w określonym terminie, np. miesiąca. Dlatego warto dokładnie zapoznać się z zasadami sprzedawcy internetowego. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy najlepiej złożyć w formie pisemnej (listownie lub pocztą elektroniczną). Sprzedawca ma obowiązek zwrócić nam wszystkie dokonane płatności, tj. cenę oraz koszty dostarczenia nam towaru (uwzględniony zostanie najtańszy sposób dostarczenia). Niestety, towar zwracamy na własny koszt, chyba że przedsiębiorca zgodził się go ponieść. Jest oczywiste, że zwracany towar nie może nosić śladów użytkowania. Jeżeli odeślemy towar z takimi śladami, możemy zostać obciążeni przez sprzedawcę dodatkowymi kosztami w związku ze zmniejszeniem wartości towaru.

Nieco inaczej sytuacja wygląda jeśli nabywamy towar od osoby prywatnej, a nie od firmy (np. za pośrednictwem, któregoś z portali sprzedażowych). W podobnych przypadkach prawo do odstąpienia od umowy nie działa z mocy przepisów, a zależy jedynie od woli sprzedającego. Możemy mieć więc kłopot z odzyskaniem pieniędzy.

Warto pamiętać, że nie wszystkie produkty kupione w sieci będziemy mogli oddać korzystając z prawa do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Ograniczenia dotyczą np. artykułów posiadających krótki termin przydatności do użycia, towarów wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta, płyt z filmami, muzyką lub programami komputerowymi, których zapieczętowane opakowanie otworzyłeś po dostarczeniu. Nie można oddać również biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe.

 

Nieco inne zasady obowiązują w handlu tradycyjnym. Zgodnie z polskim prawem sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu pełnowartościowego towaru kupionego w sklepie. Zwrot prezentu, który nie ma wad, a po prostu nie podoba się obdarowanemu, zależy od dobrej woli sprzedawcy. Jest jednak wiele sklepów daje konsumentom taką możliwość z własnej woli, ale na określonych warunkach. Warto to wziąć pod uwagę na etapie robienia zakupów. Tak czy inaczej zawsze należy zachować dowód zakupu. Sklep może również wymagać oryginalnego opakowania oraz metek. Czasami kłopotliwe może być również zwrócenie towaru, za który zapłacono kartą. Niektórzy przedsiębiorcy zwracają pieniądze tylko na kartę osoby, która za niego płaciła. Inni sprzedawcy mogą realizować zwroty i wypłacać pieniądze tylko w formie np. bonów na kolejne zakupy. 

Napisz komentarz


Masz ciekawą sprawę? Czekam na info!

Marek Lis

694 792 203

Zgłoś za pomocą formularza.