W minionym roku zakończyły się inwestycje na ponad 420 kilometrach dróg krajowych. W tym bilans ma być mniejszy, ale to nadal ponad 340 km tras, którymi mają pojechać kierowcy.
Według informacji przedstawionych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w 2021 r. udało się zakończyć 109 inwestycji i tym samym oddać do ruchu 425 km dróg. To nie tylko autostrady i trasy ekspresowe, ale szereg mniejszych inwestycji na szlakach krajowych. 12 miesięcy temu GDDKiA planowała, że bilans zakończy się znacznie mniejszymi liczbami. Zamiary mówiły o „zaledwie” 385 km. Wśród oddanych fragmentów tras można wyliczyć:
– A1 Tuszzyn – Piotrków Trybunalski Południe (15,9 km)
– S1 Pyrzowice – Podwarpie (III etap, II jezdnia) (ok. 9,7 km)
– S2 Puławska – Warszawa Wilanów (4,6 km)
– S3 obwodnica Brzozowa wraz z odcinkiem Brzozowo – Miękowo (ok. 22,4 km)
– S3 Polkowice Północ – Lubin Północ (ok. 14,4 km)
– S7 Mława – Strzegowo (21,5 km)
– S61 Wysokie – Raczki (20,2 km) .
Dodatkowo udało się ogłosić przetargi na 27 odcinków, mających łącznie około 334 km. To koszt ponad 15 mld złotych.
2022
To już jednak przeszłość, a drogowcy skupiają się na przyszłości i najbliższych 12 miesiącach. Plan na ten rok zakłada budowę 345 km nowych tras. Mają to być odcinki, które pozwolą domknąć już wybudowane szlaki. „To m.in. ostatni odcinek A1, od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska, który domknie autostradowe połączenie na osi północ – południe. Dzięki temu autostradą A1 przejdziemy z okolic Gdańska do granicy z Czechami w czasie ok. pięciu godzin z przerwą na odpoczynek” – informuje GDDKiA i dodaje, że na liście jest także S7 z Warszawy w kierunku Trójmiasta.” Niedawno oddaliśmy do ruchu odcinki od Mławy do Pieniek, a w przyszłym roku udostępnimy w pełnym przekroju dwa kolejne odcinki: Napierki – Mława i Pieńki – Płońsk. Wyjeżdżający z Warszawy ekspresową S7 na południe również zyskają dwa odcinki: Warszawa Lotnisko – Lesznowola i Lesznowola – Tarczyn Północ. Oznacza to, że ekspresową S7 kierowcy będą mogli dojechać od Warszawy do granicy woj. świętokrzyskiego i małopolskiego” – opisują drogowcy.
Odcinki dróg krajowych, które mają być gotowe w 2022 roku
– A1 Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk (24,2 km)
– A18 od km 11+860 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do 33+760 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa) (21,9 km)
– S3 rozbudowa węzła Kijewo (1,7 km)
– S3 Kamienna Góra Północ – Lubawka (granica państwa) (15,3 km)
– S5 Nowe Marzy – Świecie Południe (23,3 km)
– S5 Świecie Południe – Bydgoszcz Północ (22,4 km)
– S6 Bożepole Wielkie – Luzino (10,4 km)
– S6 Luzino – Szemud (10,3 km)
– S6 Szemud – Gdynia Wielki Kack (20,2 km)
– S7 Napierki – Mława (14 km)
– S7 Pieńki – Płońsk (13,8 km)
– S7 Warszawa Lotnisko – Lesznowola (6,5 km)
– S7 Lesznowola – Tarczyn Północ (14,8 km)
– S7 Naprawa – Skomielna Biała (3,1 km)
– S14 Łódź Lublinek – Łódź Teofilów (12,2 km)
– S17 Warszawa Wschód – Lubelska (2,5 km)
– S19 Niedrzwica Duża – Kraśnik (20 km)
– S19 Zdziary – Rudnik nad Sanem (8,2 km)
– S61 Łomża Południe – Łomża Zachód (7,2 km)
– S61 Szczuczyn – Ełk Południe (23,3 km)
– S61 koniec obw. Suwałk – Budzisko z obw. Szypliszek (24,2 km)
oraz około 46 km pozostałych dróg krajowych:
– DK9 obwodnica Iłży (7,2 km)
– DK15 obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego (17,7 km)
– DK35 obwodnica Wałbrzycha (1,1 km)
– DK40 obwodnica Kędzierzyna-Koźla (etap II) (14,3 km)
– DK51 obwodnica Smolajn (1,8 km)
– DK73 Kielce – m. Brzeziny/Morawica (4,2 km)
News4Media/ fot. GDDKiA