Chodzi o drogę A 18, zwaną „patatajką” lub „najdłuższymi schodami Europy”. Jej przebudowa dobiega końca. Trasa wkrótce będzie gotowa i ułatwi Dolnoślązakom podróż z Berlina.

GDDKiA informuje, że ogólny postęp prac wynosi 98,5 proc. Modernizacja polega na dostosowanie A 18 do parametrów autostrady i obowiązujących standardów sieci drogowej Unii Europejskiej.

Ta trasa powinna być wizytówką dla osób wjeżdżających do Polski, tymczasem była powodem do wstydu. Trasa miała być wyremontowana wiele lat temu. Powstała porządna tylko jedna nitka – ta w stronę Niemiec. Jezdnia w przeciwną stronę, która wybudowana została przez Niemców w latach 30. XX wieku, była łatana i prowizorycznie naprawiana. Jechało się po niej fatalnie. Przez kierowców nazywana była „najdłuższymi schodami Europy”. Po betonowych płytach, na każdym łączeniu i pęknięciu, auto podskakiwało niemiłosiernie. Na szczęście, to już przeszłość.

Przebudowa A18 ukończona w 98,5 proc.

A18 wkrótce ma być gotowa. Wszystko wskazuje na to, że drogowcy zejdą z budowy już we wrześniu (choć wcześniej przewidywano, że będzie to 2023 r.). GDDKiA informuje, że ogólny postęp prac wynosi 98,5 proc. Do 31 lipca drogowcy zamontowali już m.in. siatkę ogrodzeniową i herpetologiczną (zabezpieczenie przed małymi zwierzętami – płazami i żabami), zdemontowano też stalowe bariery ochronne, ustawiono słupki hektometrowe, dosiano trawę. Na jednym z przejść dla dużych zwierząt umocniono skarpę kostką granitową, na jednym z wiaduktów nad autostradą zamontowano podstawy ekranów akustycznych, na innym – głowice pod ekrany.

Ważna trasa

Droga krajowa nr 18 jest zaliczana do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Jest zlokalizowana w transeuropejskim korytarzu transportowym biegnącym przez terytorium Polski, w ciągu drogi międzynarodowej E36/40. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem.

Przebudowa A18 – prace podzielono na 4 odcinki.

Trzy znajdują się w województwie lubuskim i jeden (liczący ponad 21 kilometrów) na Dolnym Śląsku. W zakres inwestycji wchodziła przede wszystkim rozbiórka istniejącej betonowej jezdni południowej i budowa nowej betonowej nawierzchni. Ponadto przebudowane były dwa węzły (Luboszów i Golnice), a także budowane pasy włączania i wyłączania do MOP Świętoszów Południe. W grudniu 2020 r. wybrano wykonawcę 21-kilometrowego, ostatniego odcinku drogi od granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice. Wykonawcą jest konsorcjum firm Kobylarnia, Mirbud oraz Budpol.

Ważne liczby

22 km – to długość odcinka do przebudowy

254 mln zł – to wartość inwestycji brutto

3 wiadukty do budowy

Droga krajowa nr 18

Starą drogę zbudowali Niemcy jako fragment autostrady Reichsautobahn 9 Berlin – Wrocław w latach 1936-1938. Już wówczas powstały wszystkie bezkolizyjne węzły, mosty, wiadukty, kładki i przepusty. Niemcy zostawili jedynie gotowe miejsce na dobudowanie drugiej, północnej jezdni. Jej wykonanie zajęło Polakom 70 lat. I wciąż całość nie jest gotowa. W listopadzie 2004 r. rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 r.

1 Komentarz

Napisz komentarz


Masz ciekawą sprawę? Czekam na info!

Andrzej Buda

601 566 560

Zgłoś za pomocą formularza.