Aż dwa projekty z 34 przedsięwzięć, które otrzymają finansowanie z Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 r., będą realizowane w naszym regionie. Środki przyznano na rewitalizacja linii kolejowych ciągu komunikacyjnego Zgorzelec – Bogatynia i rewitalizacja odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój w celu włączenia powiatu złotoryjskiego i Złotoryi do sieci regionalnego wojewódzkiego transportu kolejowego.

Z tych dwóch projektów, zaskoczeniem jest uwzględnienie rewitalizacji linii ze Zgorzelca do Bogatyni. Wydawało się, że to zadanie wypadnie, bo samorządów nie było stać na partycypacje w kosztach. Samorząd województwa wyznaczył wysoki próg partycypacji gmin w realizacji zadania, bo wynoszący łącznie aż 10 mln zł. Pieniądze miałyby wyłożyć powiat zgorzelecki, Bogatynia, Sulików oraz gminy wiejska i miejska Zgorzelec. Gotowość do współuczestnictwa w projekcie zgłosiła tylko Bogatynia. Ostatecznie Bogatynia nie tylko wykazała zainteresowanie ale także dołożyła do przedsięwzięcia 700 tys. zł, co pozwoliło przygotować studium planistyczno-prognostyczne i uwzględnić zadanie w programie.

Projekt rewitalizacji zakłada przebieg trasy w całości po stronie polskiej (gdy linia była czynna, szlak przebiegał przez Niemcy i docierał do Zittau. Wariant przez Sulików wybrano, żeby skomunikować także podzgorzeleckie wsie.

Rewitalizacja 24 kilometrowego odcinka Legnica – Jerzamnice pozwoli natomiast na dalsze działania w zakresie odbudowy połączenia kolejowego Legnica – Złotoryja – Lwówek Śląski – Jelenia Góra. Od lat zabiegają o to samorządowcy z powiatów złotoryjskiego i lwóweckiego, a część linii jest już przejęta przez samorząd województwa. To przedsięwzięcie (w dalszej perspektywie) daje tez szansę reaktywacji szlaku Złotoryja – Marciszów, bo i taki projekt chce realizować samorząd województwa.

Napisz komentarz


Masz ciekawą sprawę? Czekam na info!

Portal

Zgłoś za pomocą formularza.