Na Dolny Śląsk przyjechał już pierwszy z nowo kupionych pociągów Elf 2. Pięcioczłonowy skład jest teraz testowany. Pierwszych pasażerów zabierze latem 2022 roku.

Zakupy Kolei Dolnośląskich to jeden z największych projektów taborowych w historii spółki. Przewoźnik kupił w sumie 13 nowych pociągów Elf 2. Pierwszy z nich przechodzi właśnie testy techniczne na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. Ich przejście jest ważnym krokiem przed dopuszczeniem do ruchu, co powinno nastąpić we lipcu 2022 roku.

To pierwszy dzień testów naszego nowego pojazdu. Przykładamy dużą wagę do kwestii bezpieczeństwa, dlatego testy są niezbędne, żeby w przyszłym roku ten skład mógł obsługiwać linie kolejowe na terenie naszego województwa. Przed dopuszczeniem do ruchu czekają nas jeszcze kolejne testy w naszej bazie technicznej w Legnicy – podkreśla Wojciech Zdanowski, wiceprezes Kolei Dolnośląskich. – Kupiliśmy łącznie 13 pojazdów tego typu. Pięć z nich już za 9 miesięcy pojawi się na dolnośląskich torach. Będą to pierwsze pojazdy elektryczne wyprodukowane przez bydgoską Pesę w naszym taborze.

Nowa generacja pociągów elektrycznych

Elfy 2 mają 250 miejsc siedzących, a każdy może zabrać na swój pokład łącznie 540 pasażerów. Pojazdy są pięcioczłonowe i mają po osiem par drzwi na każdą stronę. W środku zadbano o dodatkowe udogodnienia dla podróżnych: klimatyzację, dostęp do sieci WiFi czy defibrylator AED. Podróżni będą mogli skorzystać z miejsca na przewóz roweru czy dodatkowego bagażu, wyznaczono też specjalne miejsca dla wózków osób z niepełnosprawnościami.

Model wybrany przez Koleje Dolnośląskie należy do najnowszej generacji pociągów elektrycznych produkowanych przez Pesę Bydgoszcz. Elf 2 podczas jazdy rozwija prędkość do 160 km/h – zaznacza Maciej Walczak, szef kontraktu Kolei Dolnośląskich w PESA Bydgoszcz. – Pięcioczłonowy skład może zabrać na pokład pięćset osób. Zadbaliśmy o to, by podczas podróży pasażerowie mogli korzystać ze wszystkich udogodnień – dostępu do internetu, wtyczek USB czy specjalnie wyznaczonych miejsc. Czas produkcji takiego pociągu zajmuje średnio dziewięć miesięcy, jednak po tym czasie niezbędne jest przejście wymaganych testów i procesów homologacyjnych.

Elfy 2 pojadą do Jelcza-Laskowic

Pierwszy pojazd weźmie na swój pokład pasażerów już w lipcu 2022 roku, a wszystkie nowe składy pojawią się na dolnośląskich torach z końcem kwietnia 2023 r. Zamówione pociągi będą realizować połączenia na liniach Oleśnica – Jelcz-Laskowice oraz Wrocław Główny – Jelcz-Laskowice.

 – Już od grudnia zostaną wznowione połączenia na linii 292, którą początkowo obsługiwać będzie nasz pojazd hybrydowy. W przyszłym roku mieszkańcy okolicznych gmin będą mogli korzystać z nowoczesnych pociągów Elf 2, które są specjalnie przystosowane do ruchu aglomeracyjnego – komentuje Bartłomiej Rodak.

źródło: Koleje Dolnośląskie

2 komentarze

  1. troll lwówecki Odpowiedź

    Taki wielki i szybki pociąg powinien kursować tam, gdzie będzie w pełni wykorzystany. A więc największe prędkości i największe potoki pasażerskie. Taka linia na Dolnym Śląsku jest właściwie tylko jedna, to linia Zgorzelec – Wrocław przez Węgliniec, Bolesławiec, Legnicę. Widziałbym go jeszcze na trasie Wałbrzych Centrum – Wrocław Główny. Ale po elektryfikacji linii do Świeradowa ten pociąg powinni też dawać na kursy Świeradów – Lubań – Węgliniec – Wrocław. Można wtedy dobudować odnogę Cyklostrady Dolnośląskiej do Gryfowa Śl. (wraz z obszernym parkingiem rowerowym pod dworcem w Gryfowie Śl.), byłaby bardzo dogodna przesiadka na nowoczesny pociąg.

    • Kolejasz z lwufka Odpowiedź

      na szczęście nie będzie zajeżdżał do naszego lwufka – jeden przejazd i by nam wyludnił naszą dziurę na 3 pokolenia do przodu

Napisz komentarz


Masz ciekawą sprawę? Czekam na info!

Portal

Zgłoś za pomocą formularza.