– Siedzicie godzinami przy komputerze lub smartfonie? Przeglądacie w nieskończoność media społecznościowe, nie możecie przestać scrollować? Przekujcie to na coś dobrego – zwracają się do swoich rówieśników uczniowie z jeleniogórskiego I LO im. Stefana Żeromskiego. Właśnie stworzyli robota edukacyjnego i pokazują na warsztatach, jak zrobić podobnego.

– Skonstruowaliśmy samochód, bo jest prosty i najlepszy na rozpoczęcie swojej przygody z programowaniem i elektroniką. Samochód sterowany jest z poziomu komputera, może jeździć, a nawet przewozić lekkie rzeczy – mówi Michał Ramus, jeden z czterech twórców projektu Roboty Edukacji. pl. – Chcieliśmy pokazać naszym rówieśnikom, że korzystanie z komputera to nie tylko gry, media społecznościowe czy filmy. Jest wiele ciekawych rzeczy, które można zrobić za pomocą komputera – wyjaśnia Michał. Projekt stworzył wraz z trzema kolegami z klasy II a jeleniogórskiego Żeroma.

Michał mówi, że robotyką interesuje się od dziecka. Pasjonuje się ponadto tworzeniem materiałów wideo oraz grą na keyboardzie. Jest liderem zespołu Roboty Edukacji i zajmuje się projektowaniem oraz tworzeniem urządzeń udostępnianych w projekcie. Grzegorz Pławiński interesuje się programowaniem, a także lubi montować filmy i za to jest odpowiedzialny w projekcie. Kamil Łupicki, poza informatyką, interesuje się grami, filmami oraz wspinaczką sportową. W zespole zajmuje się grafiką komputerową. Franciszek Kot do robotyki i informatyki dodaje książki, które czyta prawie nałogowo. Jako członek zespołu zajmuje się tworzeniem strony internetowej.

Czterech uczniów połączyła pasja do robotów oraz chęć dzielenia się nią z innymi. Właśnie planują prowadzenie warsztatów dla innych nastolatków. Będą prowadzić zajęcia w Żeromie i innych liceach oraz ostatnich klasach podstawówek. Cel? Popularyzacja robotyki i oderwanie rówieśników od bezmyślnego spędzania czasu przy komputerze.

Postawili na roboty edukacyjne, które potrafią wykonywać serię wcześniej ustalonych czynności. Niektóre z nich wyposażone są w diody, sygnały dźwiękowe, czujnik odległości, a nawet kamerkę. Roboty wykorzystują kodowanie dotykowe, zwiększają koncentrację uczniów, wspomagają nauczanie inżynierii i matematyki, a nawet pomagają najmłodszym z autyzmem. – Zajęcia z robotyki stymulują rozwój umysłowy na wielu płaszczyznach – podkreśla Michał. Uczą myślenia przyczynowo-skutkowego, a podczas programowania robotów dla początkujących rozwija się wyobraźnię i logiczne rozumowanie – dodaje licealista.

Projekt Roboty-Edukacji.pl nie kończy wykonanie samochodu-robota. Uczestnicy sami zdobyli sponsorów wśród jeleniogórskich firm i dzięki nim mogą organizować warsztaty, na których młodzież uczyć się będzie podstaw programowania i robotyki, z wykorzystaniem ich urządzeń. Na warsztatach można zmontować własnego robota, a także zaprogramować go. Stworzyliśmy technologię, która ułatwi wejście w świat programowania i robotyki. Nieważne, czy masz 10 lat, czy 40. Dzięki nam programowanie nie jest już takie trudne. Sprawdź dostępne roboty i zbuduj swój egzemplarz – zachęcają licealiści z Żeroma do udziału w warsztatach.

Na rynku dostępnych jest kilkanaście rodzajów robotów edukacyjnych. Gotowe zestawy mają szczegółowe instrukcje, jak wykonać urządzenie, ale początkujący mogą mieć z tym trudności. By młodzi ludzie wykonali pierwszy krok, zafascynowali się robotyką i przekonali, że to nie jest nic trudnego, warto skorzystać z rad bardziej doświadczonych konstruktorów. Takich, jak Michał i jego koledzy. Ta czwórka ze swoim projektem wzięła udział w olimpiadzie „Zwolnieni z teorii”. Jest to platforma, dzięki której studenci i licealiści mogą realizować swoje własne zadania społeczne. Każdy, kto zrealizuje taki projekt, zostaje finalistą i otrzymuje międzynarodowy certyfikat z zarządzania.

Zalety uprawiania robotyki przez dzieci:

Rozwój umiejętności manualnych.

Stymulacja wyobraźni i myślenia twórczego.

Nauka zależności rządzących światem robotyki i automatyki.

Wzrost chęci i umiejętności pracy w grupie dziecka.

Cierpliwość i wytrwałość.

Umiejętność myślenia kreatywnego i przestrzennego.

ALKA

FOT. Projekt Roboty -Edukacji.pl

Napisz komentarz


Masz ciekawą sprawę? Czekam na info!

Portal

Zgłoś za pomocą formularza.