Gwiazdy polskiego internetu zmieniają metody działania. Tak wynika z najnowszego badania, którego wyniki należy łączyć z kontrolami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zaczęło się we wrześniu tego roku, kiedy UOKiK ogłosił, że bierze na celownik najpopularniejsze postaci w polskim internecie. Eksperci zajmujący się na co dzień prawami klienta czy odbiorcy doszli do wniosku, że wiele z treści zamieszczanych przez influencerów nie jest właściwie oznaczona. Chodzi dokładnie o wskazanie, że dany post, relacja jest materiałem sponsorowanym, za który jego autor otrzymał pieniądze.

„Z przeprowadzonego przez nas rozeznania wynika, że wiele treści o charakterze handlowym na profilach influencerów na Instagramie, Youtubie, Facebooku czy w innych social mediach nie jest w ogóle oznaczanych jako reklama. Inne są oznaczane niewystarczająco, np. jedynie poprzez hasztag #ad, który dla polskiego internauty może być niezrozumiały” – mówił wówczas Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, decydując o wszczęciu postępowania wyjaśniającego w tej sprawie. Dodał, że sponsoring nie musi oznaczać wyłącznie otrzymania przez influencera gotówki. Zapłatą mogą być także inne korzyści jak wycieczka, drogie produkty, możliwość testowania jakichś rzeczy.

Są hasztagi

Kiedy tylko UOKiK zaczął działać, gwiazdy sieci rozpoczęły oznaczać w swoich materiałach treści sponsorowane. Wiele z nich umieściło takie informacje nawet w postach i relacjach opublikowanych w przeszłości. Okazuje się, że to już powszechne działanie.

Według najnowszego raportu firmy Brand24 (przytoczonego przez portal wirtualnemedia.pl) influencerzy zaczęli gwałtownie informować o sponsoringu. W porównaniu miesiąca do miesiąca odsetek internetowych treści z oznaczeniem „reklama” wzrósł o 76,9 proc. a liczba polubień czy komentarzy w ten sposób określonych wzrósł o aż 155,2 procent. Brand24 nie ma wątpliwości, że stało się tak przez działania influencerów. W badania wynika, że najwięcej oznaczeń zostało umieszczonych na TikToku (o 482 procent więcej). Na Instagramie jest to wzrost od 82 procent a Youtube o 12 procent. Najczęściej zarabiający w sieci używali hasztagu „współpraca” (80,4 proc.) i „reklama” (11,8 proc.).

W połowie tego roku firma Influ Tool we współpracy z twórcami znanej branżowej konferencji See Blogers opublikowała listę najbardziej wpływowych influencerów w Polsce. Są to:

Robert Lewandowski

Wersow

Friz

Anna Lewandowska

Martyna Wojciechowska

Julia Kostera

Tromba

Ola Nowak

Marcysia Ryskala

Julia Wieniawa.

News4Media/ fot. iStock

Napisz komentarz


Masz ciekawą sprawę? Czekam na info!

Portal

Zgłoś za pomocą formularza.