Od 15 lat Karpacz zabiega o budowę profesjonalnego toru saneczkowego. Wiele wskazuje, że wreszcie się uda. Wprawdzie nie udało się zrealizować zapowiedzi o rozpoczęciu budowy jeszcze w poprzednim roku, ale wiele wskazuje, że w tym się uda. Uprawomocniła się zgoda na budowę toru kompozytowego i ogłoszono przetarg na głównego wykonawcę toru.

O sytuacji wyczerpująco informuje Polski Związek Sportów Saneczkowych.

Marzenia działaczy saneczkowych i usilne starania Polskiego Związku Sportów Saneczkowych i władz samorządowych Karpacza o wybudowanie pierwszego w Polsce toru kompozytowego pomyślnie się realizują.

Zostały spełnione wszystkie wymagania formalno-prawne. Opracowano projekt budowlany i pozwolenie na budowę toru. Jego autorami są mgr inż. arch. Marcin Kulpa i dr inż. arch. Piotr Łabowicz z PERBO Group z Krakowa. Inwestycja uzyskała wsparcie merytoryczne i finansowe Marszałka Województwa Dolnośląskiego i MSiT. Mocy prawnej „nabrała” wydana zgoda na budowę toru kompozytowego na Górze Saneczkowej w Karpaczu. Trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu na Generalnego Wykonawcę toru. Jest wielce prawdopodobne, że budowa toru powinna się zakończyć w 2024 roku.

Warto w tym miejscu przypomnieć, że po II wojnie światowej saneczkarstwo zaczęło się rozwijać na Dolnym Śląsku, głównie w Karpaczu, gdzie w 1950 roku wybudowano nowoczesny jak na tamte czasy tor saneczkowo-bobslejowy, a także w Szklarskiej Porębie i Jakuszycach. Dzisiaj, szczególnie przy rozwoju saneczkarstwa na torach lodowych, sztucznie mrożonych, które są dyscypliną olimpijską, brak tego typu obiektów w kraju zmuszają nas do organizacji szkolenia we wszystkich grupach wiekowych poza granicami Polski, głównie w Austrii, Łotwie, Niemczech i Norwegii. Również Mistrzostwa Polski jesteśmy zmuszeni organizować na „obczyźnie”, co tworzy sytuację „wybitnie niepatriotyczną”, praktycznie bez udziału polskich kibiców i polskich mass mediów. Wybudowanie toru kompozytowego nie zastąpi toru lodowego sztucznie mrożonego, ale stworzy w okresie wiosenno-letnio-jesiennym nowe możliwości objęcia szkoleniem większej ilości uzdolnionej polskiej młodzieży, a także poszerzeniem selekcji. Lokalizacja planowanego toru plastykowego w pobliżu jedynej Szkoły Mistrzostwa Sportowego ze specjalizacją sportów saneczkowych w Karpaczu gwarantuje należyte jego wykorzystanie w procesie szkolenia przez cały rok.

Wybudowanie saneczkowego toru kompozytowego poszerza możliwości szkolenia saneczkarzy na torach lodowych i naturalnych w kraju. Aktualnie na treningi na sankorolkach musimy wyjeżdżać na istniejące tory kompozytowe w Niemczech (Ilmenau i Zwickau ) oraz betonowe do Bośni i Hercegowiny, Czech, Niemiec i Słowacji. Posiadanie nowoczesnego saneczkowego toru kompozytowego umożliwi – przy zmieniającym się klimacie – organizację poważnych zawodów międzynarodowych na sankorolkach. Międzynarodowa Federacja Saneczkowa FIL roważa organizację także letniego Pucharu Świata na sankorolkach. Tor oczywiście może zarabiać na siebie także poprzez udostępniania na treningi dla sąsiadujących z Polską reprezentacji narodowych, młodzieży szkolnej i turystów. Wszystko będzie zależało od sprawności i inicjatywności kadry zarządzającej.

Obszar inwestycji znajduje się na południe i wschód od szczytu Góry Saneczkowej (wysokość 789,3 m.n.p.m.), ograniczony od zachodu i południa widłami ulicy Szkolnej, od wschodu zaś ulicą Myśliwską. Obszar ten jest zalesiony lasem mieszanym, na którym to prowadzona jest gospodarka leśna. Na Górze Saneczkowej znajdują się pozostałości naturalnego toru saneczkowo-bobslejowo-skeletonowego, który swój początek ma przy szczycie tejże góry i biegnie na zachód, kończy swój bieg w rejonie zapory na Łomnicy. Na obszarze objętym projektem toru , tj. na odcinku do przecinającej go ulicy Myśliwskiej.

Projekt inwestycji powstał w ubiegłym roku. Wykonała go, wybrana w przetargu przez gminę Karpacz, krakowska spółka Perbo-Inwestycje

Specyfikacja techniczna saneczkowego toru kompozytowego w Karpaczu

Długość konkursowa: 460 m

Długość startowa dla mężczyzn na długim dystansie: 400-460 m

Różnica wysokości dla mężczyzn – krzywa start -meta: 37,5 m

Średnia spadku około 9,38%

Start długi kobiet: około 300 m

Długi wypoczynek start-meta: około 210 m

Mrożenie: nie

Szacowany koszt budowy: 4-5 mln

Status: uprawomocnienie zgody na budowę toru kompozytowego ogłoszenie przetargu na głównego wykonawcę toru.

Wizualizacje i info PZSS (wizualizacje z projektu Perbo)

Napisz komentarz


Masz ciekawą sprawę? Czekam na info!

Portal

Zgłoś za pomocą formularza.