40-letnia jeleniogórzanka na jednym z portali internetowych oferowała do sprzedaży telefony komórkowe. Pobierała od zainteresowanych pieniądze, które wpłacali na jej konto bankowe. Kobieta jednak z umowy nie miała zamiaru się wywiązać i towaru nie dostarczała. W ten sposób oszukała co najmniej trzy osoby na łączną kwotę blisko 4 tysiące złotych. Trwa ustalanie, czy jeszcze ktoś padł ofiarą jej działalności.

 

Także 21-latka z naszego miasta przez kilka ostatnich miesięcy prowadziła „sprzedaż” przez internet. Oferowała towar, przyjmowała pieniądze na konto, ale transakcji nie finalizowała. Ludzie czekali na zamówione maseczki oraz odzież, ale kurier nie nadjeżdżał. W sumie kobieta naciągnęła w ten sposób co najmniej 16 osób, oszukując je na 3 tys. zł.

Obie podejrzane odpowiedzą przed sądem, a grozić im może nawet do 8 lat pozbawienia wolności.

 

Wobec kuszących ofert w internecie nie jesteśmy całkiem bezbronni. Wystarczy zachować trzeźwość umysłu i zastosować kilka zasad.
Przede wszystkim podczas zakupów dokonywanych przez internet zawsze należy kierować się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego. Zanim dojdzie do transakcji, warto dokładnie zweryfikować sprzedającego, sprawdzić, od jakiego czasu prowadzi swoją działalność, ewentualnie czy jest ona zarejestrowana, a także czy odbiera połączenia telefoniczne bądź wiadomości elektroniczne. Gdy kupujemy na aukcji internetowej, przeczytajmy komentarze o sprzedawcy. Brak komentarzy pozytywnych lub ich niewielka ilość powinna wzbudzić naszą czujność. Starajmy się unikać zakupów oraz sprzedaży przedmiotów poza aukcją, wówczas dochodzenie swoich praw jest utrudnione.

Najlepiej korzystać tylko ze znanych i sprawdzonych sklepów internetowych lub portali aukcyjnych, takich, które zapewniają ubezpieczenie dokonywanych przez nas transakcji. Zachowajmy czujność w przypadku, gdy zakupionego towaru nie można odebrać osobiście lub wybrać płatności przy odbiorze przesyłki.

 

Unikajmy płacenia „w ciemno” za towar, którego fizycznie nie widzieliśmy. Przed zakupem sprawdźmy jakie formy zapłaty umożliwia sprzedawca oraz czy jest wskazany adres i numer telefonu pod który w razie wątpliwości możemy zadzwonić. Jeśli to możliwe, wybierajmy formę płatności przy odbiorze. Otrzymaną paczkę należy wówczas otworzyć przy dostawcy i w przypadku niezgodności z towarem zamawianym spisać protokół i zwrócić kurierowi.
 

Napisz komentarz


Masz ciekawą sprawę? Czekam na info!

Andrzej Buda

Zgłoś za pomocą formularza.