Na okładce marcowego wydania amerykańskiego „Vogue’a” znaleźli się Justin Bieber, idol nastolatek, z poślubioną kilka miesięcy wcześniej Hailey Baldwin. Rysy delikatnej i drobnej modelki zostały na zdjęciu zmaskulinizowane, a jej postać ukazana jako znacznie masywniejsza niż w rzeczywistości. Fotografia wywołała burzliwą dyskusję o rolach i skłonnościach obojga bohaterów, zapewne zgodnie z intencją redakcji. Ona wygląda tu bardziej męsko niż on! – protestowali fani pary. Czy przedstawiając kobietę w dominującej pozycji, obrażamy ją i jej partnera, jak sugerują komentatorzy pod zdjęciem Bieberów w „Vogue’u”? Czy drobny i niewinny mężczyzna może zachować funkcję samca alfa, a jeśli tak – co ona obecnie oznacza? I wreszcie: ile osobistych przeżyć i skłonności może artysta zawrzeć w pozornie nieosobistych przedstawieniach kobiet i mężczyzn? Mężczyzna w różowej koszuli i kobieta w garniturze… Na przełomie XX i XXI wieku kobiety i mężczyźni pozbyli się ciężaru płci społeczno-kulturowej nie tylko w życiu zawodowym i rodzinnym, ale też w modzie, wyglądzie zewnętrznym, w sposobie spędzania wolnego czasu czy wyrażania emocji. Współczesne kobiety uwłaszczyły się na „męskiej” racjonalności, dając mężczyznom prawo do płaczu i ojcowskiego instynktu. On piękny a ona – bestia? Temat wystawy głównej 7. edycji European Glass Festival podsuwa przewrotne obrazy, które prowokują wyobraźnię, uwalniają osobiste doświadczenia, wspomnienia i emocje – pisze Anita Bialic, kuratorka wystawy.

Piękny i Bestia… Siedemnastu artystów szkła interpretuje temat w dość kontrowersyjny sposób, pozostawiając jednak sporo miejsca na indywidualne rozważania odbiorców. Uwagę przykuwa szklana wersja słynnego obrazu „Ofelia” Johna E. Millaisa autorstwa japońskiej artystki Yoshiko Okady, cykl malowanych na szkle narracji Merle Kannus z Estonii czy kompozycje Alison Lowry z Irlandii sprowokowane filmem braci Siekielskich „Tylko nie mów nikomu”. Do zastanowienia skłania tryptyk Brytyjki Joanny Manousis, która przy pomocy tradycyjnych form w kształcie karafek odnosi się do „złotej nici” – symbolu związku dwojga ludzi – nieprzerwanej jedynie, gdy karafki stoją w jednej linii. Kontrowersje wzbudza dzieło Aleny Matĕjki, czeskiej artystki, która wykorzystała spreparowane zwierzęta ustawione na masywnych kolumnach wykonanych z jednej bryły szkła. Wystawa jest okazją, by przyjrzeć się najnowszym trendom w europejskiej sztuce szkła i poznać twórczość artystów znanych na świecie.

Tematowi głównemu towarzyszy „Debiut” – wystawa promująca dobrze zapowiadającego się studenta lub młodego twórcę. W tym roku jest to Kristína Ligačová, studentka Wyższej Szkoły Sztuk Pięknych w Bratysławie.

Wystawa „Piękny i Bestia” jest finalnym efektem 7. edycji projektu Play with Glass – European Glass Festival, realizowanego od 2012 roku przez Fundację Fly with Art i krakowską Galerię BB, we współpracy z Akademią Sztuk Pięknych im. E. Gepperta, Związkiem Polskich Artystów Plastyków – Okręg Wrocławski oraz Gminą Wrocław. Jego kuratorami są: Anita Bialic i profesor Kazimierz Pawlak. Projekt Play with Glass znalazł się w aplikacji Wrocławia do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016. 
                                  

Napisz komentarz


Masz ciekawą sprawę? Czekam na info!

Portal

Zgłoś za pomocą formularza.