Rodziny pobierające świadczenie 500 plus mogą już składać wnioski na nowy okres rozliczeniowy. Choć zasady przyznawania wsparcia pozostają bez zmian, to – uwaga – zmienił się sposób przesyłania dokumentów.

Zmiany w obsłudze programu

Od dziś (wtorek 1 lutego) został uruchomiony nabór wniosków do programu Rodzina 500 plus na okres rozliczeniowy 1 czerwca 2022 r. do 31 maja 2023 r. Kryteria jego przyznawania są takie same, ale w tym roku obsługę przejął Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Dotychczas – przypomnijmy – robiły to gminy. Nowością jest również to, że dokumenty można składać tylko przez internet.

Oznacza to, że nie załatwimy już sprawy podczas wizyty w urzędzie. Należy pamiętać także o tym, że obecnie pieniądze są wypłacane tylko bezgotówkowo na wskazane przez wnioskodawcę konto (w poprzednich latach dostępna była opcja przekazu pocztowego).

Jak złożyć wniosek?

O 500 plus można się ubiegać – powtórzmy – jedynie przez internet. W tym celu zostały uruchomione trzy kanały, za pośrednictwem których można wypełnić formularz i kilkoma kliknięciami myszki załatwić formalność na dowolnym urządzeniu mobilnym:

1. Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (panel „Świadczeniobiorca”, zakładka „Rodzina 500+” w lewym menu).
2. Rządowy portal Emp@tia (moduł „eWnioski”).
3. Bankowość elektroniczna.

Wniosek zostanie rozpatrzony maksymalnie w terminie trzech miesięcy. Nie jest wymagana decyzja administracyjna w przypadku pozytywnego wyniku.

Przejmowanie obowiązków od gmin ZUS będzie wdrażał stopniowo. Oznacza to, że decyzje wydane w ubiegłym okresie do końca jego trwania mogą być obsługiwane przez gminy.

Uwaga!

Rodzice dzieci, które przyjdą na świat do końca maja, mogą złożyć dwa wnioski: o wypłatę świadczeń w aktualnym okresie rozliczeniowym oraz tym, który rozpocznie się 1 czerwca.

News4Media/fot. iStock

Napisz komentarz


Masz ciekawą sprawę? Czekam na info!

Portal

Zgłoś za pomocą formularza.