Tunel kolejowy na ważnej linii Wrocław – Jelenia Góra koło Trzcińska zapewni sprawniejsze przejazdy pociągów. Dziewiętnastowieczny obiekt zostanie wzmocniony i poszerzony. Wykorzystana będzie nowoczesna technologia robót. Zwiększy się możliwość organizacji połączeń. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na roboty za blisko 85 mln zł netto. Finasowanie zapewniają środki budżetowe.
Linia kolejowa Wrocław – Jelenia Góra ważna jest w systemie połączeń krajowych, wojewódzkich i lokalnych.
– Zwiększą się możliwości kolejowych połączeń na trasie Wrocław – Jelenia Góra dzięki pracom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w XIX w. tunelu miedzy Trzcińskiem a Wojanowem. Środki budżetowe przeznaczone na tę inwestycję pozwolą na coraz lepsze wykorzystywanie kolei – transportu ekologicznego i ważnego dla codziennych i okazjonalnych podróży oraz przewozu towarów, m.in. ładunku z dolnośląskich kopalni kamienia – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie zwiększają możliwości sieci kolejowej. Nowoczesne technologie stosowane przy inwestycjach zapewniają dobrą jakość robót oraz utrzymanie dogodnych warunków podróży i przewozu towarów. Takie rozwiązanie zastosujemy do przebudowy tunelu na trasie Wrocław – Jelenia Góra. Wykonawca wykorzysta specjalną maszynę w technologii robót „tunel w tunelu” –powiedziałArnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Prace obejmą odnowienie blisko 300 m tunelu. Wewnątrz obiektu rozebrana zostanie kamienna obudowa, którą zastąpi mocniejsza i bardziej wytrzymała żelbetowa konstrukcja. Dzięki „poszerzeniu” tunelu będzie mogło przejeżdżać więcej pociągów. Możliwe będą, nierealizowane obecnie, równoczesne przejazdy składów po obu torach. Renowacja obejmie ściany oporowe i odwodnienie. Wymienione zostaną tory i sieć trakcyjna.
Prace zaplanowano z wykorzystaniem nowoczesnej technologii, która pozwoli na maksymalne utrzymywanie przejezdności linii. Użyta zostanie maszyna typu „TEM” w technologii robót „tunel w tunelu”.
Maszyna umożliwia skucie materiału skalnego poszerzenie tunelu do wymaganych wymiarów oraz „natryskanie” betonu na ściany. Obudowa maszyny tworzy wolną przestrzeń do bezpiecznego przejazdu pociągów bez zabudowy dodatkowych osłon toru.
Szeroki zakres inwestycji będzie koordynowany z przewoźnikami i ujęty w rozkładzie jazdy.
Na roboty, które zapewnią dogodniejsze połączenia na ważnej dolnośląskiej trasie, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły blisko 85 mln zł (netto) ze środków budżetowych. Zadanie „Rewitalizacja tunelu liniowego w km 118,700 wraz z infrastrukturą towarzyszącą”, w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach” zrealizuje konsorcjum PORR S.A. i PORR GmbH & Co. KGaA. Zakończenie prac przewidziane jest w 2024 r.
Tunel między Trzcińskiem a Wojanowem powstał w II poł. XIX w. Liczący 293 m obiekt znajduje się pod wzniesieniem Góry Tunelowej (440 m n.p.m.) na terenie Wzgórz Dziwiszowskich kilkanaście kilometrów od Jeleniej Góry . Obiekt jest ważny w przewozach pasażerskich. Zapewnia także obsługę sudeckich kopalni odkrywkowych.
FOT.PKP PLK, AGRE ETK
3 komentarze
I visit daily some websites and blogs to read articles, however this web site provides quality based content.
I do consider all the ideas you’ve offered to your post.
They’re really convincing and can certainly work. Still, the
posts are too quick for newbies. May just you please prolong them
a little from next time? Thanks for the post.
What’s up it’s me, I am also visiting this site daily, this web page is in fact nice and the users are truly sharing fastidious thoughts.