Z pięciu projektów rewitalizacji linii kolejowych wprowadzonych przez samorząd województwa dolnośląskiego do programu Kolej Plus jeden miał być realizowany w naszym regionie. Do programu wpisana została rewitalizacja linii Zgorzelec-Bogatynia. Niestety zadanie nie znalazło się w postępowaniu przetargowym, bo samorządów nie stać na partycypacje w kosztach.  

Zarząd województwa ogłosił przetarg na opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych dla trzech linii: Środa Śląska – Wrocław, Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój, Wrocław – Kobierzyce – Piława Górna.  Brakuje przetargów dla odcinków Zgorzelec – Bogatynia i Oleśnica – Kępno.

W przypadku dotyczącym naszego regionu decydujący okazał się stan finansów samorządów gminnych. Samorząd województwa wyznaczył wysoki próg partycypacji gmin w realizacji zadania, bo wynoszący łącznie aż 10 mln zł. Pieniądze miałyby wyłożyć powiat zgorzelecki, Bogatynia, Sulików oraz gminy wiejska i miejska Zgorzelec. Gotowość do współuczestnictwa w projekcie zgłosiła tylko Bogatynia, pozostałych samorządów obecnie na to nie stać, także przez pandemię, która radykalnie zmniejszyła dochody gminnych budżetów.

Potwierdza to Michał Nowakowski, rzecznik marszałka województwa: – Po spotkaniach z samorządami lokalnymi, na terenie których realizowane miały być poszczególne projekty, wskazano trzy, które spotkały się z najwyższym zainteresowaniem i gotowością do partycypacji w ich realizacji – mówił.  

Wśród zadań, na które ogłoszono przetarg jest  rewitalizacja odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój. Bardzo ważna dla regionu jeleniogórskiego, bo otwierająca drogę  do rewitalizacji dalszego odcinka linii nr 284, od Jerzmanic-Zdrój do Lwówka Śląskiego. Ten fragment linii został już przejęty przez samorząd województwa.

Fot: KD

3 komentarze

  1. Cały ten program rządowy Kolej Plus to niezła ściema. Wychodzi na to że samorządy mają same sobie finansować odbudowę kolei . W całej Polsce już chyba z połowa linii pierwotnie zgłoszonych do tego programu wypadła z niego. Przecież szczególnie biednych małych samorządów nie stać na wydanie milionów. Gdyby gminy miały takie pieniądze to już dawno by sobie poradziły z wykluczeniem transportowym. To rolą państwa jako instytucji jest właśnie finansowanie takich inwestycji. Chyba że komuś od początku chodziło o to aby przypadkiem za dużo pieniędzy z budżetu na to nie poszło. Ale TVP podaje że program Kolej Plus to sukces totalny.

  2. Kolejasz z lwufka Odpowiedź

    całe szczęście że nikt nie planuje remontu linii do lwufka. my cenimy spokój i ciszę

  3. Nie ma pieniędzy ? A tzw premier mówił że jest 24 miliarda +.
    Nie ma pieniędzy dla obywateli ,suwerena ALE są dla kleru, sekt typu łorojuris” , sekciarskiego kościola Rydzyka , na pałace biskupów, na utrzymanie klechow prawie razem z katechetami 15 miliardów OFICJALNIE,a lud na piechot i za miskę zupy.

    Według opracowań socjologów, ekonomistow światowych za kilka lat grozi nam rewolucja socjalna .Oby nie było za późno.

Napisz komentarz


Masz ciekawą sprawę? Czekam na info!

Portal

Zgłoś za pomocą formularza.