Sieć Netto skróciła godziny otwarcia swoich sklepów. Biedronka rozesłać wytyczne, jak zużywać mniej prądu. Podobnie jak Lidl. A co te zmiany oznaczają dla klientów?
Polska Rada Centrów Handlowych – jak podała „Rzeczpospolita” – przygotowała specjalny poradnik energetyczny, z którego jej członkowie dowiedzą się, jak centra handlowe mogą oszczędzać energię i redukować straty ciepła.
– To między innymi zmiana temperatury w pasażach i sklepach, ograniczanie i czasowe wyłączanie oświetlenia elewacji, reklam, parkingów czy korytarzy technicznych – wyjaśnia cytowany przez Rz Krzysztof Poznański, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Przyjrzyjmy się, jak robią to już niektóre sieci.
Biedronka
Sieć Biedronka rozesłała do swoich sklepów wytyczne, które pomogą zmniejszyć zużycie prądu.
– Głównym założeniem programu jest racjonalne i efektywnie wykorzystanie energii, dzięki czemu nasze sklepy będą także bardziej przyjazne środowisku. Przygotowaliśmy pracownikom wytyczne oraz szkolenia, które określają konkretne zachowania, wskazówki oraz standardy efektywnego wykorzystania energii w Biedronkach, a także wprowadziliśmy wiele technicznych optymalizacji. Warto wiedzieć, że zmiana przyzwyczajeń w używaniu energii pozwala ograniczyć jej koszty od 5 proc. do 15 proc. rocznie – wyjaśnia w komunikacie Natalia Rompska-Żuk, menedżerka ds. zarządzania energią w sieci Biedronka, cytowana przez Strefę Biznesu.
We wspomnianej instrukcji znalazły się następujące wytyczne:
– oświetlenie w sklepach sieci działa w godzinach pracy sklepów, w czasie towarowania jest przygaszane,
– oświetlenie parkingów i logotypów zewnętrznych działa tylko po zmroku,
– oświetlenie jest wyłączone poza godzinami pracy sklepu i towarowania,
– kierownicy placówek otrzymali zalecenie wyłączania oświetlenia w biurach, stołówkach, toaletach i sanitariatach, gdy nie są używane,
– systemy wentylacji, klimatyzacji i ogrzewania będą działały w godzinach pracy sklepów w oparciu o ustalone parametry grzania i chłodzenia,
– drzwi regałów chłodniczych i mroźni pozostają zamknięte, gdy nie są używane.
Lidl
„Obecnie prowadzimy analizy oraz testy w redukcji zużycia energii poprzez zmniejszenie natężenia oświetlenia lub jego wyłączanie. Nasze wszystkie działania prowadzimy po to, aby w dalszym ciągu móc oferować klientom wysokiej jakości produkty w niskiej, atrakcyjnej cenie” – czytamy w komunikacie biura prasowego sieci Lidl, cytowanym przez money.pl.
I dalej: „Stosujemy ekologiczne rozwiązania, takie jak odzysk ciepła z urządzeń chłodniczych, wykorzystywany w celu ogrzewania obiektu, rekuperację, pełne energooszczędne oświetlenie LED – zarówno wewnątrz obiektu, jak i na parkingu”.
Sieć zapewnia również – jak podaje money.pl – że wszystkie nowo wybudowane sklepy Lidla mają instalację fotowoltaiczną, a dodatkowo jest ona instalowana także w istniejących placówkach.
Netto
Sieć sklepów Netto od listopada skróciła godziny otwarcia kilkudziesięciu swoich placówek – poinformował portal wiadomoscihandlowe.pl. W zależności od lokalizacji placówki mogą być zamykane wcześniej lub otwierane później.
Te rozwiązania – jak zapewnia Patrycja Kamińska, rzeczniczka Netto Polska – „pozwalają obniżać rachunki, ale pozostają bez wpływu na pracę sklepów, a także komfort pracowników i klientów”.
– Mowa między innymi o wygaszaniu oświetlenia zewnętrznego sklepu wtedy, gdy jest on zamknięty dla klientów. Rozważamy też skrócenie godzin otwarcia wybranych placówek, w przypadku których wiemy, że klienci nie robią w nich zakupów do późnych godzin wieczornych – precyzuje.
News4Media/fot. iStock