Z wykorzystaniem nowoczesnej technologii zaczęło się drążenie tunelu kolejowego w okolicy Trzcińska. Maszyna „TEM” zapewni sprawne prowadzenie prac przy bezpiecznych przejazdach pociągów. Przebudowa obiektu z XIX w. umożliwi lepsze podróże między Wrocławiem a Jelenią Górą. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają możliwości kolei na Dolnym Śląsku za ok. 85 mln zł ze środków budżetowych. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2024 r.
Ruszyły zasadnicze prace w tunelu w okolicy Trzcińska. Po zabezpieczeniu obiektu i przygotowaniu toru do sprawnych przejazdów pociągów w głównej fazie inwestycji wykorzystywana jest już nowoczesna maszyna „TEM”. Urządzenie waży 120 ton, mierzy ok. 22 m i porusza się z prędkością 1m/min. Technologia „tunel w tunelu” pozwala na skuwanie materiału skalnego – poszerzenie tunelu do wymaganych wymiarów – i „natryskiwanie” betonu na ściany. Obudowa urządzenia tworzy przestrzeń umożliwiającą bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego bez dodatkowych osłon toru, co w efekcie do minimum ogranicza zmiany w komunikacji w czasie realizowanych prac. Pracującej maszynie nadano imię Katarzyna, w nawiązaniu do patronki kolejarzy św. Katarzyny Aleksandryjskiej, zgodnie z tradycją nadawania maszynom drążącym tunele imion żeńskich.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zwiększy możliwości kolei na Dolnym Śląsku. Przebudowa obejmuje gruntowne odnowienie i wzmocnienie ok. 300 m tunelu na trasie między Wrocławiem a Jelenią Górą. Obiekt zostanie poszerzony z obecnych ok. 8,3 m do ponad 11 m. Możliwe będą równoczesne przejazdy pociągów po obu torach, co obecnie nie jest możliwe ze względu na obowiązujące przepisy. Rozebrana będzie kamienna obudowa obiektu, którą zastąpi mocniejsza żelbetowa konstrukcja. Wyremontowane zostaną ściany oporowe wraz z odwodnieniem. Sprawny ruch kolejowy na lata zapewnią nowe tory i sieć trakcyjna.
– Inwestycja w tunelu w okolicy Trzcińska znacząco zwiększy możliwości połączeń kolejowych na trasie Wrocław – Jelenia Góra. Środki budżetowe przeznaczone na przebudowę XIX w. obiektu pozwolą na lepsze wykorzystanie kolei, najbardziej ekologicznego środka transportu. To istotne zarówno w ruchu pasażerskim, jak i w przewozach towarów po torach, m.in. ładunków z dolnośląskich kopalni kamienia – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sukcesywnie tworzą coraz sprawniejszą sieć kolejową. Poszerzony i wzmocniony tunel w okolicy Trzcińska, na ważnej trasie na Dolnym Śląsku, umożliwi lepszą organizację ruchu kolejowego. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnej technologii inwestycja nie wpłynie istotnie na zmiany w komunikacji: zapewniona będzie dobra jakość prac, przy możliwie maksymalnym utrzymaniu przejezdności linii w czasie robót – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły na przebudowę tunelu blisko 85 mln zł (netto) ze środków budżetowych. Wcześniej PLK S.A. przygotowały dokumentacje projektową za 1,3 mln zł. Zakończenie zadania „Rewitalizacja tunelu liniowego w km 118,700 wraz z infrastrukturą towarzyszącą” jest częścią w ramach szerszego projektu „Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach” przewidywane jest obecnie w I kw. 2024 r.
Zakres inwestycji został uzgodniony z przewoźnikami i ujęty w rozkładzie jazdy. Po zakończeniu głównej fazy prac – poszerzania tunelu – konieczne będą planowane na kilka tygodni zmiany w organizacji ruchu dla zabudowy nowych torów. Obowiązywać będzie zastępcza komunikacja autobusowa, a informacje dla podróżnych będą dostępne z wyprzedzeniem na peronach i na Portalu Pasażera.
Tunel trzciński to ok. 300 m obiekt z połowy XIX wieku. Znajduje się pod wzniesieniem na terenie Wzgórz Dziwiszowskich, kilkanaście kilometrów od Jeleniej Góry, na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów (linia kolejowa Wrocław Świebodzki – Zgorzelec, nr 274). Jest wykorzystywany w ruchu pasażerskim i towarowym, m.in. do obsługi kopalni odkrywkowych.
Fot i info: PKP PLK