Droga ekspresowa S 3, która w niedalekiej perspektywie połączy Świnoujście z Lubawką i ma stać się korytarzem transportowym łączącym Bałtyk z Adriatykiem, na razie kończy się na przejściu granicznym w Lubawce. Duże opóźnienie w realizacji kolejnych odcinków tego szlaku mają Czesi. Pojawiły się jednak w końcu realne terminy realizacji inwestycji po czeskiej stronie.
Realizacja drogi S3 jest na ukończeniu. W trakcie budowy są dwa ostatnie odcinki ekspresówki o łącznej długości nieco ponad 50 km: Bolków – Kamienna Góra i Świnoujście – Troszyn. Mają być gotowe w przyszłym roku.
Droga na razie będzie funkcjonalna tylko w granicach Polski. Wszystko dlatego, że ekspresowy, dwupasmowy w całym przebiegu szlak kończy się na przejściu granicznym w Lubawce. Dalej na południe prowadzi wąska, kręta, górska droga, do tego z ograniczeniem ładowności (między granicą a Trutnovem) do 9 ton. Czeską nitkę autostrady D11, która jest kontynuacja tej drogi, doprowadzono tylko do Jaromera. Cała ta autostrada według wcześniejszych zapowiedzi miała być gotowa w 2017 r., opóźnienie sięga więc już 6 lat. I niewiele zmieni się przez najbliższe 3 lata, bo tyle ma potrwać dokończenia DK 11.
Wreszcie pojawiły się jednak konkrety, które przekazał – wizytujący budowę drogi S 3 pod Bolkowem – czeski minister transportu Martin Kupka. Zapowiada, że budowa odcinka od Trutnowa do granicy z Polską zacznie się jeszcze w grudniu tego roku, a a ukończony ma być w 2026 r., czyli dwa lata po ukończeniu polskiej drogi S3. Odcinek Trutnov – Jaromer ma być oddany do użytku w 2027 r. Po zakończeniu inwestycji po stornie czeskiej kierowcy będą mieli do dyspozycji szybką, bezpieczną trasę od Świnoujścia do Pragi.
Z kolei Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowuje dotychczasowe działania i informuje o perspektywach realizacji drogi S 3.
Pierwsze prace przy budowie tej trasy sięgają jeszcze końca lat 70-tych ubiegłego wieku i przebudowy odcinka pomiędzy Szczecinem i Goleniowem. W 2006 roku oddano do ruchu jednojezdniową obwodnicę Międzyrzecza, rok później także jednojezdniową obwodnicę Gorzowa Wielkopolskiego, a w 2010 r. połączono dwujezdniową trasą Szczecin z Gorzowem Wielkopolskim. W 2013 r. Szczecin zyskał połączenie z autostradą A2, a w 2021 r. z autostradą A4 i położonym dalej na południe Bolkowem. W międzyczasie rozbudowano do dwóch jezdni odcinki zrealizowane wcześniej jako jednojezdniowe: obwodnice Gorzowa Wielkopolskiego i Międrzyrzecza oraz od Sulechowa do Nowej Soli.
W realizacji pozostaje jeszcze łącznie 50 km drogi ekspresowej S3, pomiędzy Świnoujściem a Troszynem w woj. zachodniopomorskim oraz pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą na Dolnym Śląsku. Łączny koszt ich budowy to ponad 2,9 mld zł. Udostępnienie tych odcinków do ruchu planowane jest w przyszłym roku. Docelowo droga ekspresowa S3 na terenie naszego kraju będzie miała 470 km.
Powstanie nowoczesny szlak komunikacyjny wzdłuż zachodniej granicy Polski. Skomunikujemy porty w Świnoujściu i Szczecinie, poprzez Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę i Legnicę z Czechami. Ułatwimy międzynarodowy transport drogowy, skomunikowanie terenów przygranicznych poprzez autostrady A2, A4 i A6 oraz sieć dróg ekspresowych, z centralną Polską. Całą trasę ze Świnoujścia do granicy z Czechami będzie można przejechać w 2024 r. nieco ponad 4 godz., a po ukończeniu budowy czeskiej D11 zyskamy dogodne połączenie z Pragą.
woj. zachodniopomorskie
Między Świnoujściem a Troszynem trwa budowa 33 km drogi ekspresowej S3, ostatniego brakującego fragmentu na Pomorzu Zachodnim. W sierpniu 2020 roku podpisaliśmy umowy na realizację. Odcinek Świnoujście – Dargobądz za kwotę 688,8 mln zł wykonuje firma Polaqua, a Dargobądz – Troszyn za kwotę 679,3 mln zł konsorcjum Polbud Pomorze (lider), PRD Nowogard i INTOP. Inwestycja jest realizowana w formule Projektuj i buduj. W połowie 2021 roku wykonawcy złożyli wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W grudniu 2021 roku została wydana decyzja ZRID dla odc. Świnoujście – Dargobądz, a w styczniu 2022 roku dla odc. Dargobądz – Troszyn. Następnie ruszyły pierwsze roboty budowlane.
Świnoujście – Dargobądz
Odcinek będzie miał długość 17 km. Rozpocznie się od połączenia z tunelem w Świnoujściu, w pobliżu terminala promów morskich, a zakończy na zachód od węzła Dargobądz. Na trasie powstaną cztery węzły drogowe – Świnoujście, Świnoujście LNG, Świnoujście Łunowo i Międzyzdroje. Wybudowanych zostanie również 10 wiaduktów i dwie estakady oraz kładka dla pieszych. Powstaną także przejścia i przepusty dla zwierząt, w tym dwa przejścia górne o szerokości 50 metrów.
Dargobądz – Troszyn
Odcinek będzie miał 16 km długości i obejmuje budowę węzła Dargobądz, a także Wolin Zachód i Wolin Wschód. Nowy odcinek połączy się z obwodnicą Troszyna. W ramach inwestycji przewidziano też budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych z rezerwą terenu pod budowę stacji paliw i restauracji na wschód od Dargobądza. Przy węźle Wolin Wschód powstanie Obwód Utrzymania Drogi. Wybudowanych zostanie również siedem wiaduktów, dwa mosty oraz estakada. Powstaną też przejścia i przepusty dla zwierząt, w tym dwa przejścia górne o szerokości 50 metrów.
woj. dolnośląskie
We wrześniu br. otrzymaliśmy pozwolenie na użytkowanie dla całego 15-kilometrowego odcinka od Kamiennej Góry przez Lubawkę do granicy państwa. Natomiast do ruchu został udostępniony ponad 12-kilometrowy odcinek S3 pomiędzy węzłem Kamienna Góra Północ a węzłem Lubawka. Pozostały 3-kilometrowy odcinek od węzła Lubawka do granicy państwa zostanie udostępniony kierowcom po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej. Według zapowiedzi czeskiej administracji drogowej Ředitelství silnic a dálnic ČR nastąpi to w 2025 r.
Droga ekspresowa S3 na odcinku od Bolkowa do Kamiennej Góry budowana jest w przekroju trasy dwujezdniowej o długości ok. 16,1 km. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. W ciągu trasy powstają dwa dwunawowe tunele drogowe: TS-26 o długości ok. 2300 m (pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice) oraz TS-32, o długości ok. 320 m (niedaleko miejscowości Gostków).
Wykonawcą robót jest konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau. Wartość umowy wynosi ponad 1,5 mld zł. Po uzyskaniu 21 sierpnia 2020 r. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawca przystąpił do robót.
Na trasie głównej ułożono już 95 proc. warstwy wiążącej oraz 62 proc. warstwy ścieralnej SMA, a przy dobrej pogodzie prace te są kontynuowane. Prowadzone są roboty związane z wykonaniem poboczy wraz z pasem dzielącym, humusowanie skarp i pasu rozdziału. Trwa montaż barier energochłonnych oraz prowadzone są roboty brukarskie. Poza ciągiem głównym prowadzone są roboty związane z profilowaniem i humusowaniem terenów przylegających do dróg dojazdowych. Na wszystkich obiektach mostowych zakończono wykonanie asfaltu lanego oraz ułożono ponad 90 proc. warstwy ścieralnej. Trwa montaż barier mostowych oraz umocnienie stożków i skarp.
Wykonawca zakończył realizację nawierzchni betonowej w obu tunelach. W tunelu TS26 prowadzi prace porządkowe oraz prace związane z montażem koszy gabionowych na portalu północnym i południowym. Drugi, krótszy tunel TS32, budowany metodą odkrywkową jest w trakcie zasypywania i odtwarzania ukształtowania terenu. Równolegle trwają zaawansowane roboty związane z wykonaniem systemów i urządzeń bezpieczeństwa w obu tunelach.
Fot. GDKiA