O tej inwestycji mówi się od dawna. Tunel w Wojanowie, na linii kolejowej 274 od dawna wymagał remontu, bo trzeba zwiększyć przepustowość linii i umożliwić ruch pociągów po dwóch torach. PKP PLK poinformowała właśnie, że wybrano wykonawcę prac. To firma PORR, która wykona remont bez wstrzymywania ruchu pociągów. W tym celu sprowadzi z Austrii nowoczesną maszynę.
Portal rynek-kolejowy.pl pisze o „szczycie techniki” na Dolnym Śląsku. Portal podaje, że do przebudowy i poszerzenia tunelu zostanie wykorzystana maszyna, którą zbudowano specjalnie w celu prowadzenia prac tunelowych pod ruchem. Zostanie ona sprowadzona z Austrii . Siegfried Weindok, członek zarządu, dyrektor pionu kolei PORR wyjaśnia, że po niezbędnych przeglądach i ponownym rozruchu, maszyna zostanie sprowadzona do Polski.
Roboty powinny się zacząć w I kwartale przyszłego roku. Wartość inwestycji to 104,5 mln złotych brutto,
Obecnie tunel jest zbyt wąski, by możliwy był w nim dwukierunkowy ruch pociągów. To powoduje duże utrudnienia dla przewoźników i pasażerów. Dlatego tak ważna jest ta inwestycja. Gdy pierwszy raz poinformowano o niej, od razu pojawiły się obawy, że tunel może zostać zamknięty do czasu zakończenia remontu. To mogłoby spowodować odcięcie Jeleniej Góry i całej Kotliny Jeleniogórskiej od reszty kraju. Przeciwko takiemu rozwiązaniu protestowali samorządowcy z naszego regionu. Ostatecznie PKP PLK w warunkach przetargu na remont tunelu na linii 274 zawarła klauzulę prowadzenia prac bez wstrzymywania ruchu pociągów. W ten sposób w Polsce nie remontowano do tej pory tuneli.
Trzy przetargi
Pierwszy przetarg, który ogłoszono w połowie ubiegłego roku, został unieważniony, bowiem jedyna oferta nie spełniała wymogów. W powtórzonym postępowaniu udało się wiosną wybrać wykonawcę. Jednak Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że zarówno konsorcjum Intop i Intop Tarnobrzeg, jak i Nowak-Mosty nie spełniały wymogów doświadczenia. Ostatecznie, w trzecim przetargu, wygrała firma PORR, która podpisała już kontrakt z PKP PLK.
Firma wykonywała już prace pod ruchem w 2019 roku w zabytkowym, XIX-wiecznym tunelu Kuckuckslay w Niemczech na trasie Kalscheuren-Ehrang. W Polsce firma buduje stałą przeprawę drogową pod Świną w Świnoujściu oraz tunel w ciągu drogi ekspresowej S3 między Bolkowem i Kamienna Górą.
Zabytkowy tunel
Tunel – trzystumetrowy obiekt z połowy XIX wieku znajduje się pod wzniesieniem Góry Tunelowej na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów, we wsi Bobrów, położonej w gminie Mysłakowice, na linii Wrocław – Jelenia Góra nr 274. Głównym efektem prac – obok odnowienia i wzmocnienia konstrukcji tunelu – będzie „powiększenie” skrajni obiektu i zwiększenie przepustowości.
FOT.PKP PLK, AGRE ETK