Zarząd Oddziału PTTK „Sudety Zachodnie” wraz z redakcją „Nowin Jeleniogórskich” zapraszają w dniu 22 maja 2022 r. na wycieczkę nr 14 w ramach tegorocznego Rajdu na Raty. Wyjazd z Jeleniej Góry pociągiem o godz. 7.29 do Kořenova (z przesiadką na stacji Szklarska Poręba Górna).

Trasa wędrówki o długości 17 km przebiega w zachodniej części Gór Izerskich, po polskiej i czeskiej stronie. Od stacji kolejowej w Kořenovie ruszamy szlakiem żółtym. Mijamy częściowo sztuczny wodospad „Nad torami” (4,5 m wysokości) i drogą wzdłuż Izery dochodzimy do podnóża Bukovca. Na łąkach wokół w maju obficie kwitną pełniki europejskie. Ścieżką dydaktyczną podchodzimy na Bukovec (1005 m n.p.m.), jedno z najwyżej położonych wzniesień bazaltowych w Europie. Po drodze, w dawnym kamieniołomie oglądamy powstałe w wyniku stygnięcia lawy słupy bazaltowe. Na szczycie ciekawe skałki i niewielkie gołoborze oraz rozległa panorama Gór Izerskich i zachodnich Karkonoszy. Schodzimy do Izerki, najwyżej położonej osady na terenie Czech (do 862 m n.p.m.). Została założona przez pasterzy i drwali, a w XIX stuleciu funkcjonowały tu dwie huty szkła. Dziś w większości domów znajdują się pensjonaty i restauracje. W budynku dawnej szkoły zwiedzamy interesujące Muzeum Gór Izerskich. Z Izerki, przez odbudowany most na Izerze i obok skały Granicznik, dochodzimy do Orla. W XVIII i XIX wieku była tu huta szkła, przy której powstała niewielka osada. Obecnie w dawnej leśniczówce znajduje się schronisko turystyczne. W końcowej części wędrówki docieramy na Polanę Jakuszycką, miejsce startu licznych biegów narciarskich, z najbardziej znanym Biegiem Piastów. O godz. 18.08 ze znajdującego się w pobliżu przystanku kolejowego odjeżdżamy pociągiem do Jeleniej Góry (z przesiadką w Szklarskiej Porębie Górnej). Wycieczkę prowadzi Urszula Pawlikowska z Jeleniej Góry (tel. 691 141 378).

Uczestnicy we własnym zakresie ubezpieczają się od następstw nieszczęśliwych wypadków, członkowie PTTK z opłaconą składką objęci są ubezpieczeniem zbiorowym.

Opracował Wiktor Gumprecht

Fot. https://pl.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%99enov#/media/Plik:Korenov-widok.jpg

Napisz komentarz

Masz ciekawą sprawę? Czekam na info!

Portal

Zgłoś za pomocą formularza.