Przed miłośnikami sztuki teatralnej kilka gorących wieczorów, aż siedem spektakli i… jeden film! Teatr im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze w najbliższy piątek o godz. 19:00 rozpoczyna sezon uroczystą inauguracją 51. Jeleniogórskich Spotkań Teatralnych oraz premierą „Romea i Julii” w reżyserii Grzegorza Brala! Spotkania teatralne potrwają od 4 października do 10 października 2024 roku. Polecamy!

    4 października godz. 19:15 – „ROMEO I JULIA” Wiliam Szekspir Teatr im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze

    Romeo i Julia… Czy dramat najsłynniejszych kochanków świata? A może historia, która od czasów Orfeusza i Eurydyki powtarza się w każdej kulturze? Dwoje młodych kochanków pochodzących z wrogich sobie rodów zapłaci za miłość śmiercią. Śmiercią, która pojedna walczące rodziny. Może jest to wartościowa ofiara? Jak dziś opowiadać o szekspirowskich kochankach? Przyjąłem perspektywę… rodzinnej traumy. Zarówno Romeo, jak i Julia pochodzą z domów pełnych przemocy. Dziedziczonej przemocy. Agresja jest łatwa, nienawiść jest łatwa, przemoc jeszcze łatwiejsza, a śmierć staje się pretekstem, by nienawiść eskalowała. Oboje kochankowie dobrze znają słabość swoich rodów – nienawiść! I oboje pragną być kochani. Nie chcą więcej przemocy, chcą miłości.

    Przypadek (jeśli istnieje w dramacie przypadek) popycha ich ku sobie na dorocznym balu Kapuletich. Romeo Monteki zakłada maskę i pod tym przebraniem uczestniczy w święcie. Poznaje tam Julię i natychmiast jak rażeni piorunem oboje młodzi zakochują się w sobie na śmierć i życie. Jednak los uczyni wszystko, aby ich miłość okazała się niemożliwa. Oboje popełniają samobójstwo. W dzisiejszym świecie tak wiele pisze się o i mówi o dzieciach popełniających samobójstwa. Z braku przyszłości? Z braku miłości? Z braku sensu i akceptacji? Co popycha młodzież do tego największego aktu desperacji? Opowiemy historię tragicznej miłości w sposób prosty, zrozumiały i wystarczająco współczesny, aby widz mógł poczuć swoje lęki, swoje pytania i swoje doświadczenia.

    Reżyseria i opracowanie muzyczne: Grzegorz Bral. Występują: Maria Adamska, Katarzyna Baran, Agata Darnowska, Małgorzata Osiej, Anna Ludwicka-Mania, Magdalena Kępińska, Iwona Lach,Marta Kędziora-Nowaczek, Jakub Głukowski, Andrzej Kępiński, Robert Mania, Tomasz Marczyński, Tadeusz Wnuk.

    5 października godz. 19:00 KUGUAR. MUSICAL Kujawsko-Pomorski Teatr Muzyczny w Toruniu

    Jak nazywa się dojrzałe kobiety, które związują się z młodszymi mężczyznami? Jak podaje wujek Google, to właśnie KUGUAR – kobiety z określonej grupy demograficznej, które „polują” na (dużo) młodszych od siebie mężczyzn, by zaspokoić swój seksualny apetyt… A co, jeżeli one po prostu, jak każdy, szukają szczęścia i miłości, które przecież nie znają wieku?

    „Kuguar. Musical” to historia trzech niezwykłych kobiet, które znajdują się na życiowym zakręcie. Mając ze sobą bagaż doświadczeń, obowiązków i przekonań, próbują wymyślić się na nowo, by być takie, jakich oczekują mężczyźni. Tak im się przynajmniej wydaje… Czy znajdą w sobie na tyle dużo siły i odwagi, by powiedzieć życiu „TAK”?

    To musical z ogromną porcją humoru, podany z dużym dystansem do wieku, starzenia się, stereotypów i tematów tabu, który udowadnia, że siła kobiet przybiera różne formy!

    Reżyseria: Agnieszka Płoszajsk. Obsada: Katarzyna Jamróz / Magdalena Smuk, Justyna Kacprzycka/ Anna Sztejner, Renia Gosławska/ Katarzyna Jamróz, Karol Jasiński/ Filip Bieliński. Muzycy: Bartek Staszkiewicz, Kamil Długoborski.

    6 października godz. 15:00 i 17:00 TEATR POGRANICZA Teatr im. Gerharta Hauptmanna w Zittau. Film – Grenzlandtheater. Instalacja sceniczna poświęcona przejęciu władzy w 1933 roku.

    „W jakiś sposób atmosferze brakowało niewinności, nieformalności. Szybko zdałeś sobie sprawę, że dzieje się coś politycznego, że w grę wchodzi idea narodu”.

    Thomas Mann, Mario i magik.

    W swojej książce „Das Grenzlandtheater in Zittau 1934-36” Jos Tomlow i Sabine Spitzner-Schmieder prześledzili budowę nowego teatru w czasach narodowego socjalizmu. Zaraz po dojściu nazistów do władzy w 1933 roku, planowanie pierwszego z trzech teatrów Grenzlandu odbyło się przy aktywnym udziale najwyższych kręgów politycznych. Teatr został włączony jako ważny element prawicowej propagandy, a tym samym był częścią strategii, która ostatecznie doprowadziła do przepaści.
    Jak rządzący myśleli, planowali i wdrażali teatr?

    Jak interpretowali klasyczny materiał dla swojej ideologii? Jak narodowosocjalistyczny sposób myślenia przejawiał się w codziennym życiu artystycznym, na próbach czy w stołówce? W scenicznej instalacji umieszczamy sam Gerhart-Hauptmann-Theater w centrum wieczoru teatralnego we wszystkich gatunkach i zabieramy publiczność na wycieczkę za kulisy i pod scenę.

    Odwiedzający jest częścią interdyscyplinarnej produkcji i cofa się w czasie do otwarcia teatru w 1936 r. poprzez wycieczkę od piwnicy po dach, której towarzyszą sceny.
    Aby móc zaoferować doświadczenie teatru poza Teatr Dramatyczny w Zittau, wyprodukowano film 360°, który oglądany przez wirtualne okulary daje poczucie „bycia tam na żywo”.

    Koncepcja, reżyser: Ingo Putz. Zespół: Aktorka Klärchen: Martha Pohla. Aktorka Faust: Maria Weber. Hopp, architekt: Paul-Antoine Nörpel Alker, architekt: David Thomas Pawlak. Dyrygent: Marc Schützenhofer Vollmer, dyrektor artystyczny: Ireneusz Rosiński.

    6 października godz. 19:00 „O DWÓCH DOKTORACH I JEDNEJ PACJENTCE” Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie

    Dwóch doktorów: Józef Dietl – emerytowany lekarz i prezydent Krakowa oraz młody Stanisław Kurkiewicz – pionier polskiej seksuologii. Spotykają się pod koniec XIX wieku w krakowskim salonie, by razem zająć się leczeniem pewnej dojrzałej, eleganckiej pacjentki. W pełen lekkości i humoru sposób odkrywają oni przed nami kulisy dawnego Krakowa, polskiego nazewnictwa seksuologicznego oraz… teatru.

    O dwóch doktorach… to sztuka napisana specjalnie dla naszych aktorów przez świetnie znanego krakowskiej publiczności Macieja Wojtyszkę. Twórcę, który z niezwykłą uważnością i poczuciem humoru zagłębia się w tematy i życiorysy z przeszłości, by wydobyć z nich świetnie rezonujące z teraźniejszością treści.

    Tekst i reżyseria: Maciej Wojtyszko. Obsada: Hanna Bieluszko, Feliks Szajnert, Jerzy Światłoń, Karol Kubasiewicz.

    7 października godz. 19:00 – „LILY” Jack Popplewell, Och – Teatr w Warszawie

    Kryminalna zabawa teatralna. Trup pojawia się i znika, przemieszcza. Skomplikowana intryga dająca przyjemność publiczności i wyraziste charaktery sceniczne! Charaktery! Świetnie narysowanych, siedem postaci. W tym para zabawnych i niepoprawnych staruszków – inspektor ciamajda i „wiedząca wszystko sprzątaczka”, znajoma inspektora z młodości „pomagająca” mu w znalezieniu mordercy.

    Reżyseria: Krystyna Janda. Obsada: Krystyna Janda, Mirosław Haniszewski, Paweł Ciołkosz, Krzysztof Stelmaszyk, Natalia Berardinelli, Magdalena Smalara, Mateusz Damięcki, Magdalena Lamparska.

    8 października godz. 19:00 – „NA PEŁNYCH OBROTACH” Derek Benfield, Teatr Komedia Warszawa

    Krótko mówiąc: jaka piękna katastrofa! Prowadzący telewizyjne show odnotowuje spadek notowań, więc musi zapunktować przed szefem. Szef wpada z wizytą, a prowadzący – w jeszcze większe kłopoty. Jest komiczne zamieszanie wokół żony, cudza kochanka, awantura, a wszystko to na szalonych, pełnych obrotach przyprawiających o zawrót głowy!

    Pędzimy w gromkim śmiechu! Kiedy nowy szef wpada z wizytą, dobrze zrobić świetne wrażenie. Zwłaszcza jeśli od tego spotkania zależy przyszłość w popularnym telewizyjnym talk-show i fotel prezentera. Złośliwość losu bywa jednak nieubłagana – wszystko idzie dokładnie odwrotnie niż powinno. Kochanka sąsiada zostaje mylnie wzięta za żonę, a żona, która niespodziewanie wraca z podróży… za kochankę.
    Jak bardzo można zaplątać się w sieci kłamstw i kłamstewek – oraz jak trudno się z nich wyswobodzić?

    „Na pełnych obrotach” to pełna zwrotów akcji farsa mistrza gatunku Dereka Benfielda o niesamowicie szybkim tempie. Przytrzyma na krawędzi fotela każdego, nawet najbardziej niewzruszonego widza.

    Reżyseria: Tomasz Dutkiewicz. Obsada: Tomasz Dedek, Rafał Cieszyński, Anna Mrozowska, Sandra Staniszewska-Herbich, Tomasz Dutkiewicz, Katarzyna Kwiatkowska.

    9 października godz. 19:00 – „KŁAMSTEWKA” Joe DiPietro Teatr Kwadrat w Warszawie

    Billy i Jane są młodym małżeństwem. Niedawno przyszła na świat ich córeczka Emily. Podczas gdy Jane całkowicie oddaje się macierzyństwu, jej mąż Billy przeżywa kryzys odrzucenia i wikła się w romans z dużo młodszą trenerką fitnessu. Billy całkowicie traci głowę dla atrakcyjnej kochanki, do czego przyznaje się swojemu ojcu. William nie jest zachwycony postępowaniem syna, ale obiecuje dotrzymać tajemnicy. Jednak dziwne zachowanie Wiliama, nagły zapał do sportowego stylu życia Billego oraz brak czasu na wspólną kolację to wystarczające poszlaki dla przenikliwej matki Billego – Alice. Jako mistrzyni intrygi – postanawia wziąć sprawy w swoje ręce i zaprosić młodych do siebie na… sernik. Słodki podwieczorek zamienia się w wyjątkowo pikantną ucztę, podczas której wspomnienia i kłamstewka miksują się, tak, że z czasem wszystkim trudno się połapać, co jest prawdą… Czy doświadczeni rodzice będą potrafili przekonać młodych, że miłości trzeba dać szansę? Czy wyjawione po latach sekrety mogą zburzyć harmonię długotrwałego związku dwojga ludzi? I czy aby kłamstwo w dobrej wierze to na pewno bezpieczna gra?

    Reżyseria: Paweł Wawrzecki. Obsada: Paweł Wawrzecki, Ewa Ziętek, Grzegorz Daukszewicz, Agnieszka Sienkiewicz.

    10 października godz. 19:00 – „KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF” Edward Albee, Teatr Polonia w Warszawie

    Noc. Kampus niewielkiej uczelni. Marta i George – małżeństwo z długim stażem mimo późnej pory przyjmuje gości. Odwiedza ich młode małżeństwo – Nick i Skarbie. Młodzi niespodziewanie zostają wciągnięci w kłótnię pomiędzy gospodarzami. Cała czwórka podejmuje dziwną, tajemniczą grę, w wyniku której runą od dawna pielęgnowane pozory, a na jaw wyjdą głęboko skrywane tajemnice…

    Od powstania dramatu, poprzez tysiące inscenizacji i interpretacji, szczególnie tej filmowej z rolami Elizabeth Taylor i Richarda Burtona, historia ta fascynuje i zatrzymuje widzów, każąc im robić własny rachunek sumienia.

    Reżyseria: Jacek Poniedziałek. Obsada: Ewa Kasprzyk, Krzysztof Dracz, Agnieszka Więdłocha / Agnieszka Żulewska /Justyna Ducka, Antoni Pawlicki / Piotr Stramowski

    Materiały: kalendarz imprez na stronie Miasta Jelenia Góra oraz ze strony Teatru im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze.

    Napisz komentarz


    Masz ciekawą sprawę? Czekam na info!

    Redaktor

    887732136

    Zgłoś za pomocą formularza.