– To najważniejszy obiekt infrastruktury pasażerskiej na linii prowadzącej od Jeleniej Góry. Został wybudowany w 1902 roku, a następnie rozbudowany, zyskując obecny kształt w 1919 roku. Renowacji poddano elewacje wszystkich obiektów tworzących kompleks wraz ze znajdującymi się na nich detalami architektonicznymi, które nocą podkreśla nowa iluminacja. Szczególnie okazale prezentuje się elewacja budynku głównego. W dolnej jej części oczyszczono granitowy cokół, a w górnej położono drewnianą okładzinę charakterystyczną dla stylu górskiego w tym rejonie. Pomiędzy tymi dwoma częściami wykonano jasny, ryflowany tynk. Historyczne piękno odzyskały również parterowe części dworca. W części wschodniej obiektu konserwację przeszła drewniana okładzina, a w zachodniej renowacji poddano elewację w stylu muru pruskiego. Warto zwrócić uwagę na ciekawą stolarkę okienną i drzwiową. Ciekawostką jest również odnalezienie i odrestaurowanie starego napisu z dawną nazwą stacji – opisuje zmiany Bartłomiej Sarna z Wydziału Komunikacji PKP S.A.
– Przebudowa dworca objęła również jego wnętrze, które zyskało nową aranżacje i funkcje. Przestrzeń obsługi podróżnych zlokalizowano na parterze budynku głównego. W przestronnym, kolebkowo sklepionym holu jest poczekalnia z ostrołukowymi oknami, w których umieszczono witraże przedstawiające tzw. ośkę kolejową – symbol transportu szynowego. Są ławki, elektroniczne tablice informacyjne oraz nowy system informacji głosowej. W przestrzeni pasażerskiej umiejscowiono również pomieszczenia na kasy biletowe oraz toalety. Na pierwszym i drugim piętrze przewidziano pomieszczenia przeznaczone dla hostelu. Parterowe części dworca zagospodaruje samorząd lokalny, a dok…ładniej miejscowy MOKSiAL. W segmencie o konstrukcji szachulcowej mieści się kino „Za rogiem”, a w parterowej części położonej bliżej przejazdu kolejowego – wielofunkcyjna sala o charakterze wystawowym.
– Zmodernizowany dworzec kolejowy w Szklarskiej Porębie to dobry przykład połączenia historii z nowoczesnością. Cieszę się, że komfortowy i proekologiczny budynek stanie się ważnym centrum społeczności lokalnej i ułatwi pasażerom podróżowanie koleją do tej ważnej turystycznie miejscowości. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – ocenia Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
Waldemar Buda, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej podkreśla, że Szklarskiej Porębie, która każdego roku przyciąga wielu turystów, taki nowoczesny obiekt użyteczności publicznej się po prostu należał.
I zaznacza, że
– Modernizacja zabytkowego dworca, z zachowaniem historycznych góralskich elementów architektury, była możliwa dzięki Funduszom Europejskim i środkom z budżetu państwa. Warto podkreślić, że obiekt został przystosowany do potrzeb wszystkich podróżujących, w tym osób z niepełnosprawnościami i seniorów, a nowo zaaranżowane przestrzenie będą wzmacniały funkcje kulturotwórcze miasta i regionu.
W ramach inwestycji na dworcu wdrożono wiele usprawnień dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wśród nich znalazły się m.in. mapy dotykowe z planem dworca, tabliczki w alfabecie Braille’a, toalety specjalnie przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz dla opiekunów z dziećmi. W posadzce umiejscowiono ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących. Przebudowa dworca w Szklarskiej Porębie Górnej sprawiła, że budynek stał się też bardziej ekologiczny. Zamontowano w nim energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą, ograniczając tym samym zużycie energii elektrycznej. Z kolei straty ciepła zredukowano poprzez docieplenie budynku od wewnątrz, a także montaż w nim stolarki okiennej i drzwiowej o niskim stopniu przenikalności cieplnej. Bardzo ważnym elementem sprawującym kontrolę nad optymalizacją zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody jest system BMS (Building Management System) nadzorujący pracę instalacji i urządzeń na dworcu. Integruje on również nowoczesne systemy zapewniające bezpieczeństwo podróżnym i budynkowi: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu, a także przeciwpożarowe.
– Dzięki przebudowie zabytkowy dworzec w Szklarskie Porębie Górnej odzyskał walory architektoniczne, stał się obiektem nowoczesnym i jednocześnie przyjaznym, również dla podróżnych o ograniczonej sprawności ruchowej. Jestem przekonany, że będzie dobrze służył turystom odwiedzającym Szklarską Porębę i okolice. W Szklarskiej Porębie cieszy również dobra współpraca z samorządem lokalnym, dzięki któremu na dworcu powstanie kino i sala wystawiennicza. Sprawi to, że dworzec stanie się również miejscem spotkań mieszkańców i turystów – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Metamorfozę przeszło otoczenie dworca, W sąsiedztwie dworca wytyczono miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami oraz wybudowano wiatę, w której części zamontowano stojaki rowerowe. Co istotne, w czasie przebudowy dworca swoją inwestycję związaną z przebudową ulicy oraz ciągów pieszych prowadzących do dworca realizowała również gmina. W ramach nowej aranżacji placu przed dworcem powstał również cechujący się modernistycznym charakterem taras widokowy. Można z niego zobaczyć wspaniałą panoramą Szklarskiej Poręby i Karkonoszy.
Przebudowa dworca Szklarska Poręba Górna rozpoczęła się jesienią 2019 roku. Wartość zakończonej inwestycji to 22,5 mln złotych brutto. Jest ona dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Projekt przebudowy dworca w Szklarskiej Porębie Górnej opracowała pracowania architektoniczna An Archi Group sp. z o.o., a wykonawcą prac budowlanych była firma Przedsiębiorstwo Budowlano-Konserwatorskie Castellum Sp. z o .o.
Udostępnij