Twórcy badania „Dolnośląskie zachwyty 2020” – Magdalena Piotrowicz-Zbieraj, autorka bloga o podróżach zbierajsie.pl oraz Dolnośląska Organizacja Turystyczna szukali odpowiedzi na pytania: Kto podróżował po Dolnym Śląsku w ubiegłym roku? Co szczególnie zachwyciło turystów, a przede wszystkim, jak epidemia koronawirusa zmieniła turystykę w naszym regionie? Dodatkowo, wypełniając ankietę, internauci pomogli wskazać najbardziej zachwycające miejsca na Dolnym Śląsku.

Została z nich stworzona lista pod nazwą Zachwyty 2020, gdzie najpopularniejsze propozycje podzielono na 4 kategorie: miejsca przyrodnicze; miasta/miasteczka i wsie; zabytki, muzea, miejsca historyczne, podziemia i fortyfikacje; parki i inne atrakcje turystyczne.

Najczęściej wskazywane miejsca:

1. Karpacz w Karkonoszach,

2. Wrocław,

3. Góry Stołowe,

4. Karkonosze,

5. Kopalnia Złota w Złotym Stoku,

6. Szklarska Poręba w Karkonoszach,

7. Zamek Grodno w Zagórzu Śląskim,

8. Zamek Książ w Walbrzychu,

9. Góry Sowie,

10. Szczeliniec w Górach Stołowych,

11. Rudawy Janowickie,

12. Międzygórze pod Masywem Śnieżnika.

Atuty Dolnego Śląska

Badanie wykazało, że zdecydowana większość turystów na Dolny Śląsk przyjeżdża ze swoim partnerem/partnerką (około 70 proc. ankietowanych).

Głównymi atutami Dolnego Śląska są: góry (86,5 proc.); lasy, parki narodowe, parki krajobrazowe (60 proc.); zabytki, muzea, zamki, pałace, podziemia (52,7 proc.).

Turyści podróżują po Dolnym Śląsku, aby odzyskać energię, zrelaksować się, wypocząć (pow. 70 proc.); poznać nowe miejsca, doświadczyć czegoś nowego (prawie 70 proc.); przebywać na łonie przyrody (prawie 70 proc.).

56,2 proc. respondentów po Dolnym Śląsku podróżowało w 2020 roku tyle samo (29,5 proc.) lub nawet więcej (26,7 proc.), niż w latach poprzednich; 35,6 proc ankietowanych zadeklarowało, że jeździło rzadziej.

Ubiegły rok, naznaczony pandemią, odcisnął duże piętno na branży turystycznej. Chcemy sprawdzić, w jaki sposób obostrzenia wpłynęły na decyzje osób podróżujących pod względem wyboru destynacji, doboru atrakcji czy miejsc noclegowych. Wyniki badania będą dla nas bardzo istotne pod kątem promocji regionalnej turystyki w 2021 roku – wyjaśnia Paweł Wybierała, członek zarządu województwa dolnośląskiego oraz prezes Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej.

Wyniki zostaną wykorzystane między innymi do opracowania strategii promocji regionu w najbliższych miesiącach, zanim wpływ koronawirusa na turystykę zostanie szeroko zbadany i opisany.

Mijający rok bez wątpienia zmienił oblicze turystyki. Był trudny zarówno dla branży, jak i samych turystów. Wiele osób rezygnując z wyjazdów zagranicznych odkryło, że podróże po Polsce mogą być równie zaskakujące, jak dalekie wojaże. Inni musieli zmienić swoje podróżnicze przyzwyczajenia – ocenia Magdalena Piotrowicz-Zbieraj, autorka badań, a także socjolog i blogerka.

Napisz komentarz


Masz ciekawą sprawę? Czekam na info!

Andrzej Buda

601 566 560

Zgłoś za pomocą formularza.