Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Jeleniej Górze przyjął do poniedziałku 23 września 750 wniosków na zasiłek powodziowy w kwocie 2 tysięcy złotych oraz 400 wniosków na kwotę 8 tysięcy złotych. Od piątku 20 września rozpoczęła się wypłata zasiłków dla powodzian. MOPS i Urząd Miasta wydały do dzisiaj blisko 1000 decyzji.

Dodatkowo, na tereny zalane udali się pracownicy zespołów MOPS i Urzędu Miasta, którzy przekazują najważniejsze dane dotyczące zasiłków powodziowych, a także zbierają informację na temat zapotrzebowania osób poszkodowanych.

Każdy pracownik MOPS posiada legitymacje (identyfikator), który powinien ukazać – prosimy nie podawać informacji osobom, które mogą podszywać się pod pracowników MOPS.

ZASIŁEK POWODZIOWY DLA MIESZKAŃCÓW MIASTA JELENIA GÓRA

Osoby/rodziny, których gospodarstwa domowe poniosły szkody w wyniku wystąpienia powodzi, mogą uzyskać:

jednorazowy zasiłek powodziowy w kwocie do 2000 zł wynikający z ustawy z dnia 16 września 2011 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi, w celu zaspokojenia niezbędnej potrzeby bytowej. Wniosek należy złożyć na druku, zgodnym z Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 listopada 2011 r. – załącznik nr 1. Zasiłek jest wypłacany w terminie 2 dni od dnia wydania decyzji w sprawie przyznania zasiłku.

UWAGA: zgodnie z powyżej wskazaną ustawą organ wypłacający zasiłek po jego wypłacie dokonuje weryfikacji prawdziwości danych zawartych we wniosku. Jeżeli wnioskodawca, który otrzymał zasiłek, nie poniósł szkody w wyniku powodzi, organ wypłacający wydaje decyzję o jego zwrocie.

pomoc doraźną w wys. do 8000 zł wynikającą z ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej. Wniosek należy złożyć na załączniku nr 2. Pomoc doraźną przyznaje się decyzją administracyjną po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego w miejscu zamieszkania wnioskodawcy.

UWAGA: zgodnie z wytycznymi Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji pomoc udzielana jest na wniosek złożony nie później niż w terminie 30 dni od dnia wystąpienia zdarzenia o charakterze klęski żywiołowej.

Wnioski o powyżej wskazaną pomoc przyjmowane są w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jeleniej Górze w godz. 7.30-10.00 oraz 14.00-15.00 przez pracowników socjalnych obsługujących poszczególne ulice Miasta Jelenia Góra (wykaz ulic w załączniku nr 3). Podczas wykonywania przez pracowników socjalnych pracy w terenie, w godz. 10.00-14.00 zgłoszenia przyjmowane są w pok. 216. Należy posiadać przy sobie dowód osobisty lub inny dokument stwierdzający tożsamość.

Wnioski w postaci elektronicznej musza być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP i doręczone na adres do doręczeń elektronicznych MOPS w Jeleniej Górze.

Dodatkowo, do przyjmowania zgłoszeń, uruchomiona została skrzynka elektroniczna:

pomocwoda@mops.jelenia-gora.pl

W wiadomości należy przekazać informację dot. danych osobowych osoby/rodziny wymagającej pomocy, adresu zamieszkania oraz danych do kontaktu. Zostanie nawiązany kontakt telefoniczny celem ustalenia terminu i sposobu złożenia stosownego wniosku.

UWAGA: zgłoszenia dokonane za pośrednictwem skrzynki elektronicznej pomocwoda@mops.jelenia-gora.pl, nie mogą stanowić wniosku o udzielenie pomocy zgodnie z ustawą z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.

Szczegółowe informacje można uzyskać pod nr tel. 75-75 239 51, 75-75 24 657, 75-64 78 57875-75 588 01, 75-62 99 165, 75-64 39 100.

Sytuacja jest dynamiczna, oczekujemy na wydanie przez odpowiednie Ministerstwo dokumentacji, która umożliwi uproszczenie obecnie obowiązujących procedur. O wszelkich zmianach będziemy informować na bieżąco.

WSPARCIE DLA PRZEDSIĘBIORCÓW

Została uruchomiona specjalna infolinia, na którą mogą zadzwonić podatnicy poszkodowani w wyniku powodzi. Infolinia jest czynna w godz. 8:00-18:00 pod numerem telefonu

22 460 59 30

Organy podatkowe będą rozpatrywały wnioski powodzian w pierwszej kolejności, a zaświadczenia dla poszkodowanych podatników (o dochodach, przychodach, niezaleganiu), będą załatwiane „od ręki”, zarówno złożone bezpośrednio w urzędach skarbowej czy w sposób elektroniczny.

W urzędach skarbowych, w których nie ma możliwości obsługi bezpośredniej podatnicy są obsługiwani kanałami zdalnymi.

Poszkodowani podatnicy mogą składać wnioski w dowolnym najbliższym urzędzie skarbowym. Dla ułatwienia i przyspieszenia pomocy poszkodowanym tworzone są nowe – tymczasowe punkty obsługi podatników.

VAT, PIT i CIT

Dostępna będzie możliwość wydłużania przedsiębiorcom, których dotknęła powódź, terminów płatności najważniejszych podatków, tj. VAT, PIT i CIT. W przypadku VAT odroczenie zapłaty podatku będzie obowiązywać do 25 stycznia 2025 r. W zakresie PIT i CIT odroczenie dotyczyć będzie zaliczek na podatek i podatków należnych za sierpień–grudzień 2024 r. Przedsiębiorcy rozliczą podatek dopiero w zeznaniu rocznym. Odroczenie dotyczyć będzie również podatku odprowadzanego do urzędu skarbowego za pracowników poszkodowanych firm. W trybie przewidzianym w Ordynacji podatkowej będzie można wystąpić o zastosowanie dalej idących rozwiązań, włącznie z umorzeniem zobowiązań podatkowych.

VAT 0% na darowizny

Wprowadziliśmy 0% stawkę VAT dla darowizn towarów i usług przekazywanych na rzecz poszkodowanych wskutek powodzi.

Stawka 0% VAT jest stosowana od 12 września dla darowizn wszelkiego rodzaju towarów, np. żywności, koców, śpiworów, ubrań, ale też nieodpłatnych usług, takich jak zakwaterowanie czy wynajem agregatów prądotwórczych, które mogą się okazać niezbędne do złagodzenia skutków kataklizmu.

Z tej preferencji mogą skorzystać przedsiębiorcy przekazujący darowizny dla ofiar powodzi za pośrednictwem organizacji pożytku publicznego, jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów leczniczych i Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Szczegóły w komunikacie:

https://www.gov.pl/web/finanse/ministerstwo-finansow-wprowadza-0-stawke-vat-dla-darowizn-towarow-i-uslug-przekazywanych-na-rzecz-poszkodowanych-wskutek-powodzi-we-wrzesniu-2024-r

Więcej na stronie: https://www.gov.pl/web/kas

W placówkach ZUS na specjalnie oznaczonych stanowiskach obsługi klientów przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą uzyskać informacje o możliwych formach pomocy. Obejmuje ona m.in. odroczenie terminu płatności składek, rozłożenie na raty należności z tytułu składek lub umorzenie należności z tytułu składek za osoby opłacające składki na własne ubezpieczenia.

Pomocą w skompletowaniu oraz wypełnieniu niezbędnych dokumentów służą powołani w oddziałach ZUS doradcy do spraw ulg i umorzeń (numery telefonów do doradców dostępne są na stronie ZUS).

Dodatkowo od 18 września do 4 października 2024 r. w godz. 8:00–15:00 pod specjalnymi numerami telefonu 33 825 31 34 i 76 876 45 76 przedsiębiorcy mogą uzyskać informacje w sprawie ulg w opłacaniu składek.

Aby ZUS mógł udzielić ulgi, płatnik powinien złożyć wniosek w tym zakresie oraz oświadczenie, że jest on podmiotem poszkodowanym przez powódź.

Fot. i info. UM JG

2 komentarze

  1. Według pracowników z mopsu to nikt nie jest poszkodowany. Wywiad środowiskowy to jakieś kino . Po co ta szopka o klęsce żywiołowej i pomocy finansowej? Wszystko jest ok. Woda zeszła i żyje się dalej

  2. Dają 2000 na odczepnego . Wywiad środowiskowy to jakieś kino. Panie z mopsu niechętne do pomocy ludziom.

Napisz komentarz


Masz ciekawą sprawę? Czekam na info!

Redaktor

887732136

Zgłoś za pomocą formularza.