Na granicy polsko-czeskiej, na rzece Izera, odbyła się uroczystość otwarcia odtworzonego mostu granicznego. Wydarzenie zgromadziło wielu gości, wśród nich m.in. senatora RP Krzysztofa Mroza, członka zarządu Województwa Dolnośląskiego Krzysztof Maja, hetmana Kraju Libereckiego Martina Putę, samorządowców z sąsiadujących ze sobą gmin Szklarska Poręba i Kořenov oraz przedstawicieli instytucji i środowisk turystycznych z obu stron granicy.

Mostek łączy brzegi Izery, a tym samym osadę Jizerka ze stacją turystyczną Orle i Jakuszycami. Szacunkowe dane mówią, że co roku korzystało z niego ok. 100 tys. tysięcy turystów, rowerzystów oraz narciarzy biegowych. Po jego zamknięciu w 2020 roku turyści i rowerzyści, aby dostać się z Orlego do Jizerki, musieli nadkładać ponad 10 km drogi.

Hetman Kraju Libereckiego Martin Puta w swoim wystąpieniu mówił, że mosty służą temu aby łączyć, a nie dzielić. Podziękował on władzom gmin z obu stron granicy, za przebrnięcie przez gąszcz przepisów, dzięki czemu turyści z Czech i Polski znów mogą odwiedzać sąsiednie atrakcje turystyczne.

Ciężar finansowy i organizacyjny odbudowy zamkniętej z powodu uszkodzeń w 2020 roku przeprawy w całości wzięła na siebie czeska Gmina Kořenov. W przeliczeniu na złotówki koszt całkowicie zrekonstruowanej przeprawy wyniósł ok. 1 miliona złotych. Nowa drewniana kładka rozpięta nad brzegami Izery ma stalową konstrukcję, której elementy transportowano na plac budowy przy użyciu helikoptera. Zgodnie z deklaracjami wykonawcy most powinien wytrzymać 50 do 80 lat bezpiecznego użytkowania.

Po zakończeniu uroczystości nad rzeką jej uczestnicy udali się do stacji turystycznej Orle, gdzie odbyło się otwarcie ekspozycji „Magiczny Świat Szkła i Minerałów” oraz wystawy malarstwa „Wspaniały Krajobraz”.

Pierwszą przeprawę na Izerze w miejscu dziś otwartej przeprawy datuje się na XVII w., jednak nowoczesny, żelbetowy most otwarto dopiero w 1901 roku. W wyniku zmian granic w 1945 roku został on zamknięty i stracił na znaczeniu, a w latach 80-tych XX w. został wysadzony przez oddziały Wojsk Ochrony Pogranicza. Nowe otwarcie drewnianej kładki łączącej brzegi rzeki odbyło się w 2005 roku, jednak w 2020 roku została zamknięta ze względu na fatalny stan techniczny. Na moście zostały umieszczone zakazy wstępu, ale wobec nierespektowania oznaczeń i ryzyka zawalenia przeprawę rozebrano. Budowa nowego mostu, przy ciągle rosnącym ruchu turystycznym stała się pilną koniecznością.

Fot. biuro poselskie senatora K. Mroza

Napisz komentarz


Masz ciekawą sprawę? Czekam na info!

Portal

Zgłoś za pomocą formularza.