28 stycznia br. mieszkanka Jeleniej Góry powiadomiła Policję o oszustwie, którego padła ofiarą, tracąc blisko 50 tysięcy złotych. Schemat działania sprawców był klasyczny, ale skuteczny, bazując na zaufaniu i strachu przed utratą pieniędzy. Jeleniogórscy policjanci walcząc z tego typu przestępczością po raz kolejny ostrzegają. Ważne jest, aby być zawsze czujnym i ostrożnym w korzystaniu z usług finansowych.
Policjanci Wydziału do walki z Przestępczością Gospodarczą Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze prowadzą postępowanie w sprawie oszustwa, którego ofiarą padła mieszkanka Jeleniej Góry.
28 stycznia br. z pokrzywdzoną skontaktował się mężczyzna, który podawał się za pracownika banku. Oszust przekonał ofiarę, że ktoś próbował wziąć kredyt na jej dane i aby temu zapobiec, należy podjąć określone działania.
Pod pozorem ochrony konta, fałszywy pracownik banku nakłonił pokrzywdzoną do wypłacania pieniędzy z konta, a następnie wpłacenia ich we wpłatomacie przy użyciu kodów BLIK. Działanie to miało rzekomo służyć do zabezpieczenia środków. Niestety, okazało się, że jeleniogórzanka w rezultacie straciła blisko 50 tysięcy złotych.
Oszuści przez cały czas utrzymywali kontakt telefoniczny z ofiarą, wzmacniając iluzję autentyczności sytuacji i manipulując emocjami pokrzywdzonej.
W związku z kolejną tego typu sprawą, przedstawiamy kilka ważnych ostrzeżeń:
– Bądź czujny na podejrzane wiadomości: Oszuści często wysyłają wiadomości SMS lub e-mail, podszywając się pod banki lub inne instytucje finansowe. Nie reaguj pochopnie na takie wiadomości, zwłaszcza jeśli proszą o podanie danych osobowych lub finansowych.
– Weryfikuj tożsamość rozmówcy: Jeśli otrzymasz telefon od rzekomego pracownika banku, nie podejmuj żadnych działań bez uprzedniej weryfikacji jego tożsamości. Zakończ rozmowę i skontaktuj się bezpośrednio z bankiem, używając oficjalnych numerów telefonów dostępnych na stronie internetowej banku.
– Nie podawaj kodów BLIK przez telefon: Banki nigdy nie proszą o podanie kodów BLIK, numerów PIN, ani innych danych uwierzytelniających przez telefon. Jeśli ktoś prosi Cię o takie informacje, to z pewnością jest to oszustwo.
– Nie podejmuj działań finansowych pod presją: Oszuści często wykorzystują techniki manipulacji, aby wywołać strach i zmusić ofiarę do szybkiego działania. Pamiętaj, że banki nigdy nie będą wymagać od Ciebie natychmiastowego podjęcia decyzji finansowych.
– Zgłaszaj podejrzane sytuacje: Jeśli masz podejrzenia, że mogłeś paść ofiarą oszustwa, natychmiast skontaktuj się z bankiem i zgłoś sprawę na Policję. Im szybciej zareagujesz, tym większa szansa na zminimalizowanie strat.
Policja apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności. Przypominamy, że oszuści stosują coraz bardziej wyrafinowane metody, aby wyłudzić pieniądze.
podinspektor Edyta Bagrowska